۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۵۷۲۱۴۷
حجت الاسلام شاهجعفری:

آیت‌الله آقا مرتضی تهرانی یکی از استوانه‌های اصیل و پشتوانه‌ای محکم برای نظام بود

معاون تهذیب مرکز مدیریت حوزه علمیه استان تهران با تاکید بر اینکه مرحوم آیت‌الله آقا مرتضی تهرانی یکی از استوانه‌های اصیل و پشتوانه محکم برای نظام بود، گفت: آن مرحوم حضرت آقا را نعمتی بی همتا می‌دانست و می‌گفت هیچ عالمی به این درجه نرسیده که معظم له رسیده اند.
حجت‌الاسلام غلامرضا شاه جعفری، معاون تهذیب حوزه علمیه استان تهران

حجت الاسلام غلامرضا شاهجعفری معاون تهذیب مرکز مدیریت حوزه علمیه استان تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با ابراز تاثر و تاسف از رحلت عالم ربانی و معلم اخلاق آیت‌الله آقا مرتضی تهرانی به تبیین شخصیت علمی و معنوی آن مرحوم پرداخت و گفت: مرحوم آیت‌الله آقا مرتضی تهرانی اخوی بزرگ‌تر مرحوم آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی بود.

وی افزود: آیت‌الله آقا مرتضی تهرانی از شاگردان بسیار مبرز حضرت امام خمینی(ره) به شمار می‌رفت و از محضر اساتیدی همچون مرحوم آیت‌الله بروجردی و مرحوم آیت‌الله طباطبایی بهره برده بود و در جلسات درس اسفار علامه طباطبایی شرکت داشت، همچنین و در دوران تحصیل با بزرگانی همانند آیت‌الله مصباح یزدی، مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی و آیت‌الله کاشانی هم درس بود.

حجت الاسلام شاهجعفری درباره شخصیت علمی مرحوم آیت‌الله مرتضی تهرانی، ابراز کرد: وی افزون بر اینکه عارف و سالک الی الله بود و در فقه و تفسیر قرآن کریم تبحر داشت در زمینه علوم دیگر مانند ریاضی، شیمی، فیزیک، اقتصاد و زبان نیز بسیار مهارت کسب کرده بود.

معاون تهذیب مرکز مدیریت حوزه علمیه استان تهران ادامه داد: مرحوم آیت‌الله مرتضی تهرانی بسیار به امام راحل نزدیک بود به حدی که بعد از تبعید ایشان به نجف وی نیز به عراق رفت تا در درس «ولی فقیه» حضرت امام شرکت کند.

وی شخصیت مرحوم آیت‌الله مرتضی تهرانی را بسیار ویژه دانست و گفت: وی با توصیه ابوی گرامیشان که تاکید کرده بودند زیاد به سیاست وارد نشود هیچ مسؤولیت سیاسی را طول عمر مبارکشان نپذیرفت و مدام از پذیرش پست و مقام اجتناب می‌کرد اما در عین حال از مسائل سیاسی کشور غافل نبود و مباحث کلی و جزئی کشور را مدام پیگیری می‌کرد، مرحوم آیت‌الله تهرانی یک فرد سیاسی بود.

حجت الاسلام شاهجعفری در خصوص شاگردان مرحوم آیت‌الله آقا مرتضی تهرانی، عنوان کرد: شاگردان فراوانی همچون آیت‌الله ری شهری، حجت الاسلام والمسلمین فلاحیان، حجت الاسلام والمسلمین حسن رحیمیان و آیت‌الله علی اصغر حجازی از سرچشمه فضائل علمی و اخلاقی مرحوم آیت‌الله آقا مرتضی تهرانی بهره‌مند شدند و کسب فیض کردند.

معاون تهذیب مرکز مدیریت حوزه علمیه استان تهران با اشاره به فعالیت‌های مرحوم آیت‌الله آقا مرتضی تهرانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: مرحوم آیت‌الله آقا مرتضی تهرانی از همان آغاز پیروزی انقلاب جلساتی را با موضوع «شرح عهدنامه مالک اشتر» برای وزرا و معاونان وزرا که قریب به 60 نفر می‌شدند برگزار می‌کرد تا رهنمودهای امیرمومنان علی(ع) در عهدنامه مالک اشتر خط و مشی ارتباطی مسؤولان با مردم قرار گیرد.

وی ادامه داد: همچنین آن مرحوم در بازار کلاس درس اخلاق داشت و خانه‌اش نیز حسینیه دائمی بود و مدام جلسات تفسیر قرآن کریم با رویکرد تربیتی، اعتقادی و اخلاقی برگزار می‌کرد. مرحوم آیت‌الله آقا مرتضی تهرانی ارادت ویژه‌ای به رهبر معظم انقلاب داشت به حدی که بیان می‌داشت حضرت آقا در این روزگار نعمتی بی همتا است و کسی مقام ایشان را ندارد و هیچ عالمی به این درجه نرسیده که معظم له رسیده است.

حجت الاسلام شاهجعفری درباره آثار و کتاب‌های آن مرحوم، گفت: وی کتاب‌های فراوانی مانند خداشناسی، کتاب توسل در دنیا و شفاعت در آخرت و ... از خود به یادگار گذاشت.

معاون تهذیب مرکز مدیریت حوزه علمیه استان تهران با اشاره به اینکه مرحوم آقا مرتضی تهرانی بسیار معتقد به اخلاق بود به ویژه در زمینه مسائل سیاسی، خاطرنشان کرد: شخصیت سیاسی مرحوم آقا مرتضی تهرانی بسیار ویژه بود و ما کمتر همانند او را داریم، وی یکی از استوانه‌های اصیل و پشتوانه محکم برای نظام بود، از نظر علمی بسیار عالم و قوی و سلوک اخلاقی وی بسیار ویژه بود./813/ت302/ب1

ارسال نظرات