۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۸
کد خبر: ۵۷۲۴۰۶
یادداشت؛

تسخیر رسانه ملی از لایه دوم

تقریباً در همه خبرهای خوب از رسانه ملی پای یک مدیر جوان در میان است! نشانه جوان‌گرایی، شهامت و جسارت است. شهامتی که روبه‌جلو باشد و جسارتی که راهگشاست.
صدا و سیما

به گزارش خبرگزاری رسا، همه ما می‌توانیم چندین و چند ساعت از نواقص، کمبودها و خطاهای فاحش رسانه ملی قلم‌فرسایی کنیم. اما این ستون قرار است به یکی از اقدامات مثبت رسانه ملی بپردازد. 4 سال پیش وقتی محمد سرافراز در صداوسیما جایگزین ضرغامی شد؛ می‌توانستید نشانه‌های امید از این جوان‌گرایی را احساس کنید. فرایند انتخاب روسای صداوسیما از قطب‌زاده و هاشمی تا لاریجانی و ضرغامی و سرافراز همگی نشان‌دهنده نمودار رو به رشد شاخص انقلابی‌گری و جوان‌گرایی در رسانه ملی بود.

اما وقتی در کمتر از دو سال سرافراز بار رسانه ملی را روی زمین گذاشت و مدیری از نسل مدیران دهه شصت جایگزین او شد آب سردی بر سر اهالی ریختند! گویا پروژه جوان‌گرایی بدجور شکست‌خورده و تا سال‌ها دیگر خبری از جوان‌گرایی نخواهد شد. اما چند وقتی هست که می‌توان اثرات نقشه جایگزین را مشاهده کرد. تجربه معدود مدیریت جوانان در رأس برخی شبکه‌های تخصصی و درجه 2 با موفقیت روبه رو شد و به پشتوانه همین تجربه‌های موفق جوان‌گرایی از لایه دوم آغاز شد.

رهبر انقلاب در حکم جناب علی‌عسكری از تکرار توصیه‌ها خودداری کرده و تأکید کرده بود آنچه باید را در حکم رئیس پیشین گفته‌ام. اما بازهم در همان حکم به «تربیت نیروهای انقلابی و کارآمد» تأکید می‌کنند. این راهبرد امروز در موج جوان‌گرایی در لایه دوم صداوسیما به چشم می‌آید. مدیریت جوان در شبکه‌های صداوسیما از یک تجربه به یک روند تبدیل‌شده و حالا اصلی‌ترین شبکه‌های رسانه ملی یک‌به‌یک در اختیار جوانان انقلابی قرار می‌گیرد که نتیجه‌اش هر شب از یک شبکه نمایان است!

تقریباً در همه خبرهای خوب از رسانه ملی پای یک مدیر جوان در میان است! نشانه جوان‌گرایی، شهامت و جسارت است. شهامتی که روبه‌جلو باشد و جسارتی که راهگشاست. سازمان صداوسیما سال‌ها دچار مدیران پا به سن گذاشته بود که نه جسارت شکستن تابوهای خودساخته را داشتند و نه حوصله جنجال و حاشیه برایشان مانده بود. مدیری که شب و روز آرزو می‌کند حاشیه و چالش نداشته باشد به‌تدریج هدفش دیده نشدن خواهد بود و وای به حال رسانه‌ای که مدیرش نمی‌خواهد آن رسانه دیده شود. صداوسیمای ما هم به همین درد دچار بود و هنوز زهر این نگاه را می‌توان در برخی بخش‌های رسانه ملی دید. اما نهراسیدن از چالش و عبور از خط قرمزهای خودساخته اتفاقی بود که در این مدت در برخی شبکه‌ها به‌خوبی دیده می‌شود!

تا پیش‌ازاین راحت‌ترین کار، تهمت زدن به رسانه ملی بود. اگر تهمتی می‌زدید بدون شک هیچ‌کس حاضر نبود جواب شما را بدهد و اقناع افکار عمومی آخرین اولویت رسانه ملی بود! نهایت ممکن بود مدیران رسانه ملی در واکنش به پرسش و ابهامات افکار عمومی یکی از کارمندان یا هنرمندان را ممنوع‌التصویر کنند تا صورت‌مسئله از پیشانی مدیران پا به سن گذاشته پاک شود. اما امروز درجایی که سکان در اختیار جوانان است، ابهامات دیگر بی‌جواب نمی‌ماند.

مثلاً مدت‌هاست مدیر جوان شبکه پویا از کنار هیچ نقدی عبور نمی‌کند و حتی ساده‌ترین ان‌قلت‌های والدین را در فضای مجازی پاسخ می‌دهد. تولیدات این شبکه هم رنگ و بویی متفاوت گرفته است. کودکانی که این روزها در هر محفلی پرچم‌دار حمایت از کالای ایرانی شده‌اند؛ نتیجه محصولات ارزشمند شبکه پویا هستند. یا مثلاً در شبکه سوم سیما به جای آنکه رسانه ملی مقهور فضای مجازی باشد، به لطف جوان‌ترین مدیر رسانه ملی جریان ساز می‌شود. در دل شایعات می‌رود و صادقانه روی آنتن پاسخ می‌دهد.

حواشی حضور مهمانان خارجی ویژه‌برنامه جام جهانی و پاسخگویی احسان علیخانی در خصوص شایعات پرونده ثامن‌الحجج از مهم‌ترین این رویدادهاست. امروز هركسی  می‌تواند روند رو به رشد این شبکه را احساس کند و حجم تولیدات ارزشی و هدفمند رشد محسوسی داشته است.

در آخرین نمونه از تحولات امیدبخش رسانه ملی باید از برنامه شوکران یادکرد. بدون تعارف سال‌هاست شبکه 4 به عدم جذابیت و کسل‌کننده‌ بودن شهره است. حتی این خصلت دستمایه شوخی و طنز هم می‌شود. پس تحول و ایجاد جذابیت در چارچوب مأموریت‌های این شبکه کار بزرگی محسوب می‌شود و نباید آن را نادیده گرفت. در دوره مدیریت مدیر جوان شبکه 4 چند برنامه خوب و

جریان ساز کلید خورد. مجله تحلیلی «این جمهوری اسلامی» و برنامه «صفر و یک» در کوران فیلترینگ تلگرام از برنامه‌هایی بود که شبکه 4 را به یک شبکه مؤثر تبدیل کرد ولی اوج جوان‌گرایی و عبور کلیشه‌ها را می‌توان در برنامه جدید «شوکران» دید. برنامه‌ای که در آن متفکران ممنوع‌التصویر در مقابل نقدهای تند مجری قرارگرفته و از خود دفاع می‌کنند. در باقی موارد هم در شبکه‌هایی همچون افق، مستند و... مصادیق فراوانی از حرکت روبه‌جلو وجود دارد که توان ذکر همه آن‌ها در این ستون نیست.

شاید آن روزی که صداوسیما خبر رفتن رئیس جوان رسانه ملی را منتشر کرد تصور نمی‌کردیم دوباره جوانان سکان‌دار رسانه ملی شوند ولی گویا برخلاف نقشه اول، این نقشه جواب داده و به گواه مصادیق متعدد می‌توان از رویکرد جدید رسانه ملی در جوان‌گرایی دفاع کرد. تا باقی اجزای صداوسیما و صندلی‌های مدیریتی به‌تدریج در اختیار نیروهای جوان و انقلابی قرار بگیرد./۹۶۹/د۱۰۲/ب۱

منبع: رسالت

ارسال نظرات