۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۵۷۲۷۲۸
حجت الاسلام عبادی:

بیشتر مشکلات اقتصادی از سوءمدیریت‌هاست نه تحریم‌ها

نماینده مجلس گفت: بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت زیرساخت‌های اقتصادی را باید به گونه‌ای طراحی می‌کردند که ایجاد نقدینگی را در این حد نداشتیم اما متأسفانه این مهم مدیریت نشد.
حجت‌ الاسلام سیدمحمدباقر عبادی

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدمحمدباقر عبادی نماینده مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: ریشه مشکلات اقتصادی که اخیراً ایجاد شده یقیناً در داخل کشور است و ربطی به تحریم‌ها ندارد.

وی افزود: از نظر کارشناسی و اقتصاددانان این وضعیت مربوط به اوضاع داخلی و سوء‌مدیریت بوده که افزایش نقدینگی موجب شده تا تورم ایجاد و قیمت دلار و سکه بالا رود.

هدایت نقدینگی در کشور صورت نگرفته است

نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تحریم‌ها جز بحث روانی هیچ اثر دیگری در اقتصاد کشور نداشته است، تصریح کرد: نقدینگی ربطی به تحریم ندارد و از سال‌های گذشته تا الان ایجاد شده و طبیعتاً نقدینگی مانند سیلی است که اگر به هر بخشی وارد شود می‌تواند باعث تورم شود مگر اینکه به بخش سرمایه‌گذاری هدایت تا کشور را آباد کند اما این هدایت در کشور صورت نگرفته است.

حجت الاسلام عبادی اذعان داشت: مجلس راه را باز گذاشته و قانون تصویب شده که دولت می‌تواند طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی را با کمک سرمایه‌گذاری مردم به انجام برساند و اجازه داده تا در این طرح‌ها بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کند اما دولت از این ظرفیت استفاده نکرده است.

وی با بیان اینکه اگر دولت نقدینگی را به پروژه‌های عمرانی که به خاطر نبود سرمایه معطل مانده هدایت می‌کرد این نقدینگی به سمت دلار و سکه هجوم نمی‌آورد و اشتغال نیز ایجاد و بار دولت کم می‌شد، خاطرنشان کرد: بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت زیرساخت‌های اقتصادی را باید به گونه‌ای طراحی می‌کردند که ایجاد نقدینگی را در این حد نداشتیم اما متأسفانه این مهم مدیریت نشد.

 نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در واقع بیش از دو برابر شدن نقدینگی طی پنج سال گذشته سیل ویرانگری را ایجاد که باعث تورم شده است.

حجت الاسلام عبادی یادآور شد: در شرایط بحرانی و بهم‌ریختگی اصلاً قانون‌گذاری نباید صورت گیرد مگر در حد اضطرار چراکه دست دولت باز باشد تا مدیریت کند و حتی در این شرایط می‌شود با اذن ولایی خیلی از قوانین موجود را در صورت ضرورت برای مدیریت نادیده بگیرد.

مشکلات موجود مربوط به قوانین نیست

وی ادامه داد: مشکلات موجود مربوط به قوانین نیست و مسئله‌ای نیست که قانون وضع شود و اوضاع اقتصادی خوب شود چراکه زیرساخت‌های قانونی وجود دارد و مشکلات مربوط به نوع نگرش تیم اقتصادی بوده که نگرش خوبی نبود.‌

نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی عنوان داشت: از همان زمان که بحث مؤسسات مالی مطرح شد نسبت به آقای سیف اعتراض کردیم تا ایشان عوض شود و حتی جمعی از نمایندگان به رئیس‌جمهور نامه نوشتیم اما متأسفانه این تغییر در بانک مرکزی دیرهنگام انجام شد.

موفقیت تیم اقتصادی دولت در گرو استفاده از نظر نخبگان اقتصادی

حجت الاسلام عبادی با بیان اینکه یک اقتصاددان قوی باید در بانک مرکزی باشد و از نظر اقتصاددانان آکادمیک و برجسته کشور حداکثر استفاده را ببرد، تصریح کرد: تیم اقتصادی دولت و بانک مرکزی باید از نظر نخبگان اقتصادی حتما استفاده کنند و تیمی را از نخبگان ایجاد که تبحر داشته باشند و براساس نظر آن‌ها عمل کند.

وی اضافه کرد: آقای همتی در صورتی می‌تواند درست عمل کند و شرایط را مدیریت کند که از نظرات بزرگان علم اقتصاد استفاده کند.

نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آقای سیف گفت که مؤسسات مالی را مدیریت کردیم اما چرا به طور افسارگسیخته مؤسسات ایجاد شد و بعد مدیریت آن چرا به بدترین نحو ممکن صورت گرفت که سلب اعتماد مردم از سیستم بانکی وجود داشته باشد.

حجت الاسلام عبادی ادامه داد: کاش اصلاً این مجوزها در گذشته داده نمی‌شد و بعد نیز باید این درد به درستی علاج می‌شد اما شکل کار و جراحی به گونه‌ای بود که بیمار تحمل این جراحی را نداشت و مردم آسیب دیدند و برخی به پول خود نرسیدند.

نباید تنها با نگاه غرض سیاسی به انتقادات نگاه کرد

وی با اشاره به اینکه صحبت‌های نمایندگانی که دلسوزانه موضوع را مطرح کردند باید جدی‌تر گرفته می‌شد، افزود: اگر کسی به دولت نقد می‌کند نباید تنها با نگاه غرض سیاسی به آن نگاه کرد چراکه گاهی اینگونه نیست و نمایندگان دردهای مردم را بهتر می‌دانند.

نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی عنوان داشت: مجلس یک میلیارد و 500 میلیون دلار برای بحث اشتغال تصویب کرده که اگر درست به آن عمل شود و تسهیلات جذب شود منشأ تحولات در کشور و در استان ما خواهد بود.

حجت الاسلام عبادی بیان کرد: یقیناً تحریم‌های آمریکا به جایی نمی‌رسد و ملت ایران سربلند بیرون می‌آید و  شرمندگی و روسیاهی بزرگی در انتظار ترامپ و آمریکا خواهد بود.

وی بیان کرد: آمریکا با یک دورخیز بدون حساب و کتاب ترامپ از برجام خارج شد و یک هجمه مغرورانه به ایران را انجام داد اما سر ترامپ به سنگ خواهد خورد چراکه آمریکا نمی‌تواند اجماع جهانی ایجاد کند و نفت ما را نیز خوب خواهند خرید.

نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یک شکست حیثیتی را آمریکا در آینده نه‌چندان دور متحمل خواهد شد مشروط به اینکه مسؤولان و تیم اقتصادی دولت اوضاع را خوب مدیریت کنند.

حجت الاسلام عبادی با اشاره به اینکه تاکنون از ترامپ آسیبی ندیده‌ایم و آسیب از سوءمدیریت‌ها بوده است، گفت: اگر مسؤولان مساعدت کنند پیروزی بزرگ دور از دسترس نیست و تحریم‌ها قابل اداره بوده و می‌توانیم مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: ترامپ در جنگ تجاری با اروپا و چین با تندی صحبت کرد اما اکنون متوجه شد که اقتصاد آمریکا تحمل جنگ تجاری را ندارد و کار حساب شده‌ای نیست و در ادامه با بی‌خردی خود شکست بزرگی را در بحث تحریم‎‌ها از ایران نیز خواهد خورد.

ارسال نظرات