۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۵۷۳۰۰۷
حجت الاسلام رضایی:

نگاه "تعیین زمانی" نسبت به ظهور آسیب زا است

عضو هیأت علمی مرکز تخصصی موعود(عج) با تأکید بر این که نگاه چشم اندازانه درباره پدیده ظهور امکان پذیر نیست، گفت: در نگاه چشم اندازانه باید یک مقصدی در نظر گرفته شود که بر اساس آن چشم انداز طراحی شود، اما این کار در زمینه ظهور امکان پذیر نیست، زیرا زمان آن مشخص نیست.
حجت الاسلام مجتبی رضایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مجتبی رضایی در سومین نشست از سلسله نشست های جشنواره ملی مهدویت با موضوع آسیبشناسی مصداق های آخرالزمانی که پیش از ظهر امروز در سالن جلسات ستاد جهاد دانشگاهی برگزار شد، با اشاره به این که به پدیده ظهور به دو صورت می توان نگریست، گفت: نخستین نگاه آن است که به این پدیده با دیدگاه «تعیین زمانی» بنگریم و دومین دیدگاه نیز آن است که به دیدگاه «زمینه سازی» درباره آن بیندیشیم.

عضو هیأت علمی مرکز تخصصی موعود(عج) ادامه داد: آن چه که در اکثر جوامع اسلامی به چشم می خورد آن است که متأسفانه نگاهی تطبیقی و تعیینی نسبت به پدیده ظهور دارند و همین سبب شده است تا با مشکلات و آسیب های فراوانی مواجه شویم.

وی اضافه کرد: نگاه اول پدیده ظهور را با سه مشکل اساسی مواجه کرده است که نخستین آن ها عبارت از آن است که این کار عملاً ممکن نیست زیرا پدیده ظهور یک پدیده جهانی است و به هیچ عنوان نمی توان زمان آن را تعیین کرد؛ ایجاد یک موج جهانی مانند ظهور نیاز به رصد و زمان شناسی دارد و  اصولاً این کار از توان بشریت خارج است.

حجت الاسلام رضایی با بیان این که با وجود حوادث غیر مترقبه در جهان نمی توان زمان پدیده ظهور را تعیین کرد، ابراز داشت: با وجود این فضای گسترده و بسیار پیچیده نمی توان تطبیقی صورت داد زیرا این کار از حیطه علم بشر خارج است، مگر این که خداوند سبحان اراده کند تا علم آن را در سینه بشریت نهادینه کند؛ افزون بر همه این ها این گونه تطبیقات فاقد وجاهت علمی است.

عضو هیأت علمی مرکز تخصصی موعود(عج) با تأکید بر این که نگاه چشم اندازانه درباره پدیده ظهور امکان پذیر نیست، مطرح کرد: این کار بدان علت قابل تصور نیست که در نگاه چشم اندازانه باید یک مقصدی در نظر گرفته شود که بر اساس آن چشم انداز طراحی شود، اما این کار در زمینه ظهور امکان پذیر نیست، زیرا زمان آن مشخص نیست.

وی با اشاره به این که نگاه «تعیین زمانی» به لحاظ عقلی نیز مردود است، بیان کرد آن چه که از نظر فهم و شعور انسان قابل تأیید است، این است که انسان ها باید در جهت رسیدن به هدف حرکت کنند نه این که هدف را مطابق سلیقه خود تغییر دهند؛ افزون بر این، هدفی همچون ظهور را نمی توان تغییر داد.

حجت الاسلام رضایی با بیان این که در زمینه ظهور باید دیدگاه «زمینه سازانه» داشت، اظهار کرد: از ویژگی های این نگاه می توان به واقع بینانه بودن، سازنده بودن، قابل تعریف بودن و قابل اجرا بودن اشاره کرد.

عضو هیأت علمی مرکز تخصصی موعود(عج) با تأکید بر این که وادادگی نسبت به یک حقیقت تاریخی مانند ظهور سه آفت اساسی در پی دارد، گفت: نخستین آفت آن است که جوامع اسلامی را رو به حاشیه پردازی سوق می دهد، همچنین از حرکت های فعالانه غافل شده و دچار خمودگی خواهد شد و اسباب مسؤولیت گریزی را فراهم می آورد و همچنین نیز امیدهای کاذب ایجاد می کند.

وی با اشاره به این که حرکت های بزرگ به سه اصل رهبری، قانون و نیرو نیازمند است، ابراز کرد: حرکت های جهانی نیاز به یاران جهانی دارد، بر این اساس امروزه وظیفه داریم به فکر نیروسازی بیفتیم و پدیده ظهور را از گزند دست های پشت پرده ای که قصد دارند اصل ظهور را رو به حاشیه ببرند، حفظ کنیم./841/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات