۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۵۷۳۱۲۳
حجت ‌الاسلام والمسلمین ماندگاری تشریح کرد؛

مهمترین گام های رسیدن به تربیت صحیح اسلامی

کارشناس مذهبی رسانه ملی با تشریح مهمترین گام های رسیدن به تربیت درست اسلامی، گفت: اگر تربیت اسلامی در بین همه افراد و اقشار جامعه نهادینه شود، مشکلات برطرف می شود.
حجت ‌الاسلام ماندگاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت ‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری، کارشناس مذهبی رسانه ملی، پیش از ظهر امروز در ادامه سلسله نشستهای طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبهه زدایی دینی که به میزبانی مهدیه مصلای شهرکرد در حال برگزاری است، با تبریک چهلمین سال انقلاب اسلامی، برگزاری این نشستهای معرفتی را از برکات انقلاب برشمرد و افزود: برگزاری این نشستها به صورت مستمر در استان چهارمحال و بختیاری نشان می دهد روحیه تربیت پذیری در مردم زنده است و این همان چیزی است که اسلام می خواهد.

وی، کمبود تربیت را مهمترین مشکل امروز جامعه اسلامی بیان کرد و افزود: معنای کاربردی تربیت این است که انسان بلد باشد از همه آنچه که دارد، حسن استفاده کند نه سوء استفاده؛ متأسفانه در شرایط کنونی جامعه بیشتر افراد به فکر سوء استفاده هستند و این نشان می دهد که درست تربیت نشده اند.

حجت ‌الاسلام والمسلمین ماندگاری، حسن استفاده از زن و مرد را اوج تربیت اسلامی دانست و ادامه داد: متأسفانه در شرایط کنونی از زن به عنوان کالا سوء استفاده حنسی صورت می گیرد و این با تربیت اسلامی کاملا در تضاد است؛ جای تأسف دارد که صدا و سیمای ما هم به این سمت سوق داده شده است.

وی با تأکید بر اینکه در تربیت اسلامی و درست فضا و بنیان خانواده بر مبنای مهر و محبت است، ابراز کرد: مشکلات امروز حوزه خانواده به خاطر آن است که بنیان آن بر مبنای امر و نهی تشکیل می شود و این یک آفت بزرگ است.

استاد برجسته اخلاق با ابراز تأسف از اینکه در شرایط کنونی از جایگاه ها سوء استفاده می شود، خاطرنشان کرد: قرار این بود مسؤولان به فکر خدمت به مردم باشند نه اینکه از جایگاه خود برای برداشتن غنیمتهای بیشتر سوء استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه اگر تربیت اسلامی در بین همه افراد و اقشار جامعه نهادینه شود، مشکلات برطرف می شود، گفت: اگر روحانیت لباس پیامبر(ص) پوشیده به خاطر آن است که نوکر مردم باشد نه اینکه بخواهد از این لباس و جایگاه سوء استفاده کند و خود را آقای مردم بداند؛ اگر روحانیت نوکری مردم را بکند، مردم او را به عنوان آقا قبول می کنند اما اگر به فکر آقایی باشد، مردم او را نوکر خود هم نمی دانند.

کارشناس مذهبی رسانه ملی با بیان اینکه انسان اگر می خواهد تربیت شود باید خوب بفهمد که این نیازمند اسباب است، افزود: گوش، چشم و قلب برای آن است که انسان خوب و بد را تشخیص دهد و در مسیر تربیت قرار گیرد.

وی ظاهر بینی را یکی از مشکلات تربیتی امروز افراد جامعه بیان کرد و گفت: تنها راه رسیدن به باطن اسلام است؛ عقل تنظیم کننده گوش، چشم و دل بر مبنای باطن است.

کارشناس برنامه سمت خدا با بیان اینکه تربیت درست نیازمند 5 گام اساسی است، تصریح کرد: اگر می خواهیم تربیت کنیم و تربیت شویم باید در مرحله نخست باور داشته باشیم که «نمی دانیم»؛ آنچه که ما می دانیم از ظاهر عالم است و از باطن آن هیچ نمی دانیم.

حجت ‌الاسلام والمسلمین ماندگاری اضافه کرد: اینکه «بخواهیم بدانیم» دومین گام برای قرار گرفتن در مسیر تربیت درست است؛ باید تجسم اعمال را به مردم نشان دهیم تا آنها به سمت معروف کشیده شوند و این یک اصل است.

وی، «تلاش کردن برای دانستن» را سومین گام مسیر تربیت دانست و اظهار کرد: به یقین نقش پرسش قبل از عمل در تربیت درست افراد غیر قابل انکار است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه «اقدام کردن طبق دانسته ها» یکی دیگر از گام های رسیدن به تربیت درست اسلامی است، تصریح کرد: همه می دانند دانستن بدون عمل فایده ای ندارد؛ باید به آنچه می دانیم عمل کنیم تا درست تربیت شویم.

کارشناس مذهبی رسانه ملی، «هزینه پرداخت کردن» را آخرین و سخت ترین گام برای قرار گرفتن در مسیر تربیت بیان کرد و گفت: باید از مال، وقت، آبرو و حتی جانمان مایه بگذاریم تا تربیت درست فراگیر و نهادینه شود همان طور که امام حسین(ع) در این راه از همه چیز خود گذشت./9457/پ203/ب1

ارسال نظرات