۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۵۷۳۱۸۱
در مؤسسه هنر و اندیشه اسلامی دفاع شد؛

نظریه حضور و ظرفیت های آن در خلق فضای دینی در بازی های رایانه ای

جلسه دفاع پایان نامه دکتری با موضوع «نظریه حضور و ظرفیت های آن در خلق فضای دینی در بازی های رایانه ای» در مؤسسه هنر و اندیشه اسلامی برگزار شد.
علی رازی زاده علی رازی زاده

به گزارش خبرگزاری رسا، نظریه «حضور و ظرفیت های آن در خلق فضای دینی در بازی های رایانه ای» با ارائه علی رازی زاده دانشجوی مقطع دکترای مؤسسه هنر و اندیشه اسلامی دفاع شد.

براساس این گزارش، فراگیری بازی های رایانه ای و به فعلیت رسیدن تدریجی ظرفیت های آن موجب جلب توجه پژوهشگران گردید. این توجه پس از مدت زمان اندکی رو به فزونی نهاد تا اینکه پژوهش های متعددی در رابطه با بازی های رایانه ای به جامعه علمی عرضه شد.

گستردگی این پژوهش ها به حدی بود که نیاز برای ارایه یک طبقه بندی از پژوهش های ارایه شده، بیش از پیش نمایان گردید. ازاینرو مقاله حاضر بر اساس رویکردهای پژوهش های انجام شده در این حوزه، به معرفی ساختار مطالعات بازی های رایانه ای پرداخته است. در این بررسی رویکردهای پژوهشی به بازیهای رایانه ای بر اساس موضوع محوری آنها، به سه بخش تقسیم شده است؛ مطالعه میزان اثرگذاری بازیهای رایانه ای بر کاربر، مطالعه جنبه های هنری و زیباشناختی بازی های رایانه ای و همچنین مطالعه به خودی خود بازی های رایانه ای.

پژوهش هایی که موضوع محوری آنها، اثرگذاری بازی های رایانه ای بر کاربر هستند، این پدیده را بهمثابه رسانه موردتوجه قرار میدهند، پژوهش هایی که موضوع محوری آنها جنبه های هنری و زیباشناختی بازیهای رایانه ای است، این پدیده را به مثابه هنر مورد توجه قرار میدهند و پژوهش هایی که موضوع محوری آنها، نه اثرگذاری و نه جنبه های زیباشناختی است و تنها تلاش میکنند به مطالعه خود بازی رایانه ای بپردازند، این پدیده را به مثابه بازی مورد مطالعه قرار میدهند. یکی از نظریه هایی که در عرصه مطالعات بازی های رایانه ای اهمیت بسیاری دارد، نظریه حضور است. این نظریه که هدف بازی رایانه ای را در یگانگی کاربر و شخصیت میبیند، نظریه ای است که مقاله حاضر به تبیین جایگاه آن در این نظام مطالعاتی میپردازد./۹۲۰۱۰۳/ج

 

ارسال نظرات