۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۳
کد خبر: ۵۷۳۵۲۴
پژوهشگر تاریخ معاصر:

کسروی یک ناسیونالیست متعصب بود

عبدخدایی با تأکید بر این‌که با بیان اینکه کسروی هیچ‌گاه به آذربایجان اعتنایی نداشت، گفت: کسروی یک ناسیونالیست متعصب و مشاور رضاخان بود.
محمدمهدی عبدخدایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، محمدمهدی عبدخدایی، پژوهشگر تاریخ معاصر ایران و مبارز سیاسی و از زندانیان قبل از انقلاب امروز در همایش بین‌المللی تبریز و انقلاب مشروطه ایران در تبریز با بیان این‌که برخی از حوادث تاریخی بدون امانت‌داری از سوی راویان مطرح شده است، اظهار داشت: احمد کسروی در حالی درخصوص تاریخ ۱۸ ساله آذربایجان مطالب نوشته که هیچ‌گاه به آذربایجان اعتنایی نداشت.

وی با بیان این‌که برخی از حوادث دوران مشروطه از سوی برخی راویان آن‌گونه که حقیقت داشته، بیان نشده است، خاطرنشان کرد: واقعه‌نگار باید امانت‌دار و امین باشد و آنچه را که دیده بنویسد، اما آقای کسروی این‌گونه نبود، بلکه یک ناسیونالیست متعصب و مشاور رضاخان بود و نشریه پرچم را چاپ می‌کرد.

این پژوهشگر تاریخ معاصر ایران ادامه داد: کسروی اعتنایی به آذربایجان نداشت، اما در خصوص آذربایجان کتاب نوشته است! سینه‌ام پر از سخن است و می‌خواهم حرف بزنم تا از هیچ‌کسی بت نسازیم. او فردی سکولار بود که نقش چندانی برای دین در امر حکومت قائل نبود.

وی با اشاره به مواضع ضددینی و ضدروحانیت شیعی از سوی کسروی گفت: کسروی به عنوان روشنفکر التقاطی یا به اصطلاح دینی به ترویج نحوی آیین مذهبی ابداعی خود به نام «پاک‌دینی» پرداخت، تاریخ درخصوص این افراد قضاوت کرده است و امروز مردم به خوبی می توانند حقایق آن دوران را تحلیل کنند.

این مبارز سیاسی و انقلابی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این‌که مهم‌ترین درس انقلاب مشروطه مقابله با استبداد و استکبار است، اظهار داشت: امروز اگر بدانیم اقتصاد آمریکا بر چه مبنایی استوار است، دیگر زیر بار استبداد آمریکا نمی‌رویم، در شرایط کنونی نیازمند تدبیر، بصیرت و علاقنیت مسؤولان در برابر رییس جمهور دیوانه آمریکا هستیم.

عبدخدایی با بیان این‌که سکوت مسؤولان در قبال وضعیت اقتصادی کشور غیرقابل قبول است، تصریح کرد: مشکل اینجاست که شایسته‌سالاری و نخبه‌گرایی در مدیریت کشور حاکم نیست، چرا برخی‌ به میز‌های خود چسبیده‌اند و سن‌ خود را قبول ندارند و متوجه نیستند که دیگر کار اجرایی مناسب سن و توانایی آنان نیست./935/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات