۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳
کد خبر: ۵۷۳۶۰۷
مدیر گروه فقه و حقوق دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی:

ترمیم فقهی در شرایط فعلی ضروری است

حجت الاسلام شفیعی گفت: در شرایط فعلی با توجه به اینکه فقه سنتی پاسخگوی نیازهای فعلی نیست در واقع رفوگری فقهی ضرورت است.
حجت الاسلام شفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام علی شفیعی، مدیر گروه فقه و حقوق دفتر تبلیغات اسلامی خراسان در نشست «کرامت دینی و غیردینی» که به بهانه روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی شامگاه یکشنبه 14 مرداد در پژوهشکده ثامن برگزار شد، گفت: در شرایط فعلی با توجه به اینکه فقه سنتی پاسخگوی نیازهای فعلی  نیست در واقع رفوگری فقهی ضرورت است.

این پژوهشگر فقه در ادامه با اشاره به این مطلب که صرف مراجعه به مبانی آیا می توان  آرای فقهی را اصلاح کرد، بیان داشت: در حال حاضر از سوی برخی فقیهان سنتی تلاش می شود که رفوگری فقهی انجام شود که مراجعه به آنها مستلزم فقه جدید است.

مدیر گروه فقه و حقوق دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه اگر جایگاه اجتماعی و جنسیت و دیگر مولفه ها را در حقوق انسانی دخالت دهیم به فقه جدید می رسیم، تصریح کرد: در عین حال حجم بسیاری از آرای فقیهان نیاز به اصلاح دارد.

عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق اسلامی مرکز پژوهش‌های علوم اسلامی در ادامه با اشاره به این مطلب که در حال حاضر در حوزه روابط خانوادگی و مرجعیت و ولایت برای مردان حق پیشین قائل هستیم، اظهار کرد: از طرفی بسیاری از این موضوعات مستند به روایات است و بحث سندی و مفهومی شده است و این برداشت از روایات صورت گرفته است.

مدیر گروه فقه و حقوق دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ضمن تأکید بر این مطلب که بحث فقه را نباید تقلیل کرد، گفت: آیا فقه موجود را با اصلاح برخی فقیهان می توان اصلاح کرد و این امر به نفع فقه ما است یا خیر./934/پ203/ب1

ارسال نظرات