۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳
کد خبر: ۵۷۳۸۵۲
آیت الله اشرفی شاهرودی:

روحانیت هم درد با مردم است

​آیت الله اشرفی شاهرودی ضمن ابراز ناراحتی از وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم، روحانیت را هم درد با آنها دانست و از بی تحرکی برخی مدیران، عدم دلسوزی عده ای از نمایندگان و نبود شفافیت و جدیت در برخورد با تخلفات انتقاد کرد.
دیدار طلاب معترض به گرانی با آیت الله اشرفی دیدار طلاب معترض به گرانی با آیت الله اشرفی دیدار طلاب معترض به گرانی با آیت الله اشرفی دیدار طلاب معترض به گرانی با آیت الله اشرفی دیدار طلاب معترض به گرانی با آیت الله اشرفی اشرفی شاهرودی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله مصطفی اشرفی شاهرودی، از علمای بزرگ خراسان و استاد سطح خارج حوزه علمیه خراسان پیرامون وضعیت اقتصادی موجود و نارضایتی مردم در جمع طلاب ضمن ابراز ناراحتی خویش، روحانیت را با مردم همدرد دانست.

دشمن با سوءاستفاده از وضعیت اقتصادی مردم در پی القای ناکارآمدی نظام دینی است

آیت الله اشرفی شاهرودی بیان داشت: نارضایتی نسبت به اوضاع معیشتی و اقتصادی قابل انکار نیست و البته ما نیز از این وضعیت به شدت رنج می‌بریم و بسیار ناراحت هستیم و می دانید که عوامل مختلفی باعث ایجاد این مشکلات شده است.

وی افزود: قبل از تحلیل عوامل باید همه متوجه باشند که دشمن می خواهد این مشکلات را به گردن دین اندازد و چنین القاء کند که دین و نظام دینی برآمده از آن ناکارآمد است تا مردم از دین زده شوند.

آیت الله اشرفی شاهرودی ادامه داد: در کل دشمن می‌خواهد‌ اساس دین به معناي حقيقي برخاسته از آموزه‌های قرآن کریم و اهل البیت علیهم السلام در جامعه نباشد.

رسیدگی به تخلفات با جدیت و شفافیت صورت گیرد

استاد عالی حوزه علمیه خراسان گفت: ما نباید به گونه‌ای عمل کنیم که دشمن از این مشکلات و مسائل پیش آمده سوء استفاده کند و از آن به عنوان ابزار رسیدن به اهدافش بهره گیرد به عنوان نمونه مردم باید بدانند اختلاس های کلانی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود به چه سرانجامی منتهی و چگونه با اختلاس کنندگان و رانت خواران برخورد می‌شود؟

وی افزود: نباید از عملکرد مجموعه دستگاه‌ها و دستگاه قضائی چنین تصوری القاء شود که این اختلاسها یا پیگیری نمی‌شود و یا در صورت پیگیری به برگزاری چند جلسه دادگاه ختم می‌شود و در نتیجه با مفسدان اقتصادی برخورد جدی صورت نمی گیرد و مجازات نیز متناسب با جرم در نظر گرفته نشده است.

وضعیت نابسامان سیستم اداری و عدم تکریم ارباب رجوع

آیت الله اشرفی شاهرودی بیان داشت: یکی دیگر از مسائل روشن و بیّن که موجبات نارضایتی عمومی را فراهم می آورد و بیش از یک دهه است که به مسئولان متذکر شده‌ و می‌شوم مشکلات اداری و ضعف پاسخگویی به ارباب رجوع در ادارات است که سبب خون جگرشدن مردم می شود و آنها را به نظام بدبین می‌کند.

وی افزود: برای یک مسأله و پرونده ساده ماهها مردم را سرگردان می‌کنند و در نهایت معلوم نیست چه نتیجه‌ای حاصل شود، بارها و بارها به متصدیان امور متذکر شده و برای مسؤولان ارشد کشور در دوره های مختلف نیز نامه‌ نوشته، و متذکر شده ام که جمعیت اداری ما چند برابر استاندارد جهانی است در حالیکه متاسفانه کارایی آن به مراتب پایین تر است.

خدمت به مردم و رسیدگی به مشکلات آنها از هر عمل مستحبی بالاتر است

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان گفت: توصیه اکید ما به مسؤولان و مدیران آن است که به مردم خدمت کنند و با همه توان برای آنان کار کنند و به این نکته توجه داشته باشند که هر چند اعمال مستحبی مثل زیارت و نماز شب و خادمی حرم رضوی(ع) و غبارروبی مضاجع شریفه ثواب دارد اما از همه مهمتر آنست که با خود بسنجند و بیندیشند که چه خدمتی حضرت رضا(ع) را خشنود می‌سازد؟

وی افزود: به مسؤولانی که گاه به دیدار ما می‌آیند همیشه می‌گوییم به مشکلات مردم رسیدگی کنید، به والله امام رضا علیه السلام از این کار خشنود می شوند و به آن راضی‌تر هستند. بنابراین تمام دستگاه‌ها بکوشند به نحو احسن وظایفشان را انجام دهند.

چرا برخی نمایندگان امضای خود را پس می گیرند؟

آیت الله اشرفی شاهرودی بیان داشت: از سوی دیگر مردم عزيز هم بایستی در صحنه حضوری عاقلانه و موثر داشته باشند، فی المثل در انتخاب نمایندگان خود برای مجلس و شورای شهر دقت کنند و به کسانی که صلاحیت ندارند و پولهای کلان برای رسیدن به کرسی مجلس يا ساير كرسي‌ها هزینه می کنند رای ندهند.

وی افزود: باید بپرسیم کسانی که برای رفتن به نهادهای انتخابی هزینه‌های سنگین می کنند به چه منظور است؟ آیا برای خدمت به مردم این همه از جیب خرج می کنند؟ گاهی 20 تا 30 برابر حقوقی که نماینده مجلس يا غير آن دارد در تبلیغات هزینه می شود که باید پرسید این هزینه‌ها با چه نیتی صورت می‌گیرد؟ روشن است که در کنار افراد و نمایندگان دلسوز و خبیر، برخی نیز هستند که نیت پاکی ندارند و به فکر جیب و منافع خود و اطرافیان هستند.

استاد درس خارج حوزه علیمه ادامه داد: گاهی سوال ایجاد می‌شود که چرا در مورد طرح استیضاح، عده‌ای از نمایندگانی که نامه‌ای را برای استیضاح وزیری امضاء کرده اند  روز بعد امضاء خود را پس می‌گیرند؟  نباید خدای ناکرده در ذهن مردم چنین تداعی ‌شود که شبانه کسانی نماینده را دیده‌اند و یا حق حساب داده‌اند که از مطالبات خویش منصرف شده‌اند.

کار و تلاش رهبری و مدیران بی تحرک!

آیت الله اشرفی شاهرودی بیان داشت: شنیده‌ام مقام معظم رهبری هفته ای حداقل دوبار با جمعي از اهل خبره و مسؤولان جلسه برگزار می کند و به شدت پیگیر اوضاع هستند و از مسؤولان مختلف تمام دستگاه‌ها مطالبه می کنند و با هشتاد سال سن به اندازه یک جوان 18 سال فعالیت می کنند. و 4 خط تلفن 24 ساعته علی الدوام از اوضاع و احوال گزارش می دهد.

وی افزود: قابل انکار نیست که در کنار مسؤولان خدوم و زحمتکش در همه قوا و دستگاهها، افراد بی دردی که خبر از وضعیت مردم ندارند نیز هستند، به قول معروف کسی که سیر است از گرسنه خبر ندارد، برخی پست‌ها را چنین افرادی اشغال کرده‌اند، در دفاتر مبله نشسته‌ و با مردم ارتباطی ندارند و تحرکی از آنها دیده نمی‌شود.

افراد پولدار بی درد بر مسند امور قرار گرفتند که خبر از حال مردم ندارند

استاد عالی حوزه علمیه خراسان گفت: صادقانه باید اعتراف کرد که در کنار آن نیروهای فعال و دردمند، برخی نیز در قوه قضائیه، دولت و مجلس، متعهد و دلسوز مردم و انقلاب نیستند. امام مي‌فرمود پا برهنه ها بر صدر امور قرار گیرند اما متاسفانه افراد پولدار بی درد بر برخی مساند و بعضی مناصب اداره کشور بوده و هستند که خبری از گرفتاری مردم ندارند.

وی افزود: الحمد لله  کشوری داریم که دارای منابع عظیم خدادادی است و علیرغم همه دشمنی ها و تحریم های سنگین باز به نظرما شایسته نیست که بیکاری و گرفتاری اقتصادی داشته باشیم.

آیت الله اشرفی شاهرودی ادامه داد: همه می دانیم کشورهایی هستند که از این منابع عظیم محرومند، نفت و گاز و غیره ندارند اما آمار اشتغال و اقتصادی مطلوبی دارند بنابراین باید آن بخشی که به مدیریت و برنامه ریزی مسؤولان بازمی گردد مورد فکر و آسیب شناسی و مقایسه قرار گرفته و مدیریت صحیحی بر این موهبت‌ها و ثروتهای خداداد صورت گیرد.

روحانیت همیشه در کنار مردم بوده و هست

آیت الله اشرفی شاهرودی بیان داشت: مردم نیز بدانند که روحانیت از میان ملت برخاسته و هم درد آنهاست و از همه مشکلات در طول زمان از جمله اوضاع و مشکلات فعلی آگاه بوده و از این وضع راضی نیست.

وی ادامه داد: باید به مردم اعلام شود که همیشه روحانیت در کنار مردم بوده و هست، ما هم در این شرایط سخت به سر برده و از این وضعیت بسیار رنج می بریم و ناراحت هستیم و مکرر دردها و خواسته‌های مردم را نیز به مسؤولان تذکر داده‌ و پیگیر حل مشکلات آنها بوده ایم./933/پ202/ب1

ارسال نظرات