۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۰
کد خبر: ۵۷۳۹۳۴
عضو شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران؛

تعریف نقش اجتماعی مادر فمنیستی است

علاسوند با انتقاد نسبت به اینکه فمنیست ها مادری را نقش اجتماعی تعریف می کنند، گفت: این بدان معنا است که نقش اجتماعی مادران را پدر و مربی و سایر نهادها می توانند انجام دهند و مزیتی در ایفای این نقش از سوی مادر مولد نیست.
فریبا علاسوند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، فریبا علاسوند، عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان در سلسله نشست های علمی زن و خانواده با موضوع «عدالت جنسیتی» که در مدرسه علمیه رضویه امروز 17 مرداد برگزار شد، به بررسی کنوانسیون رفع تبعیض و دلایل عدم پذیرش آن از سوی ایران پرداخت.

وی در ادامه با اشاره به تفاوت های معنایی که درباره زنان و خانواده درغرب و اسلام وجود دارد، اظهار کرد: در واقع غربیان می خواهند یک ایدئولوژی جدید را در حوزه زنان و خانواده طراحی کنند.

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و خانواده با بیان اینکه پایه ریزی این ایدئولوژی جدید شامل تفاوت های بیولوژیکی و تفاوت هایی که جامعه و فرهنگ و آموزش و تربیت پایه آن نبوده و در عین حال منبع زیستی ندارند، گفت: در این مورد فمنیست ها معتقد هستند که تنها نقش بیولوژیکی زن که فرهنگ در آن نقش ندارد و طبیعی است همان تولد فرزندان است و بعد از تولد دیگرخصلت های مادرانه در زن نیست.

ادعای نقش اجتماعی مادری

وی با بیان اینکه در سال 1979 آنان مفهوم تبعیض را تعریف می کنند، بیان داشت: در واقع آنان معتقدند که هر گونه تمایز در جنسیت تبعیض است و نباید به خاطر همسری و مادری محدود شود و یا اولویت هایی به دلیل مادری و همسری برای زنان تعریف شود.

وی در ادامه با انتقاد نسبت به اینکه آنان مادری را نقش اجتماعی تعریف می کنند، اظهار کرد: کلمه مادر اجتماعی یک مفهوم فمنیستی است و به نظر آنان مادری که فرزند را به دنیا آورده لازم نیست که همان مادر آن فرزند را بزرگ کند و این بدان معنا است که نقش اجتماعی مادران را پدر و مربی و سایر نهادها می توانند انجام دهند و مزیتی در ایفای این نقش از سوی مادر مولد نیست.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران با اشاره به این مطلب که این نگاه فمنیستی به نقش مادری، همه تفاوت های زیستی و محیطی را بین زنان و مردان بی اعتبار می کند، ابرازکرد: چرا که آنها می گویند این موارد زاییده آموزش و فرهنگ است که اگر اینها عوض شود نقش ها متغیر می شوند و این موارد تابع مسائلی جدا از بیولوژیک است.  

وی با بیان اینکه فمنیست ها معتقدند که هیچ مبنایی برای ایفای نقش های جنسیتی وجود ندارد، تصریح کرد: مهمترین ایده فمنیستی نظریه جنسیتی و نقش های جنسیتی است که از سوی آنان مورد هدف واقع شده است.

رابطه بین زنانگی و نقش   

وی با بیان اینکه اگر مشاهده می شود که این دیدگاه ها بر روی روابط و سقط جنین اثر گذاشته است همه اینها زایده این است که بین زنانگی و نقش رابطه مستقیمی نیست و امروز نیاز جامعه تغییر کرده و نقش ها باید عوض شود، بیان داشت: آنان معتقدند در کنار طبیعت مردانه و زنانه موضوع دیگری وجود دارد که یک امر فرهنگی است  و تابع شرایط اجتماعی است.

علاسوند ادامه داد: ما در فهم فمنیسم سه لایه تربیتی را به دنبال این مسئله ردیابی می کنیم و آنان گفتند که افراد مرد زنی تربیت شوند که دختران پسر و پسران دختر از لحاظ رفتار و ذهنیت بشوند و وقتی دوره تسلط ارزش های مردانه شد تغییر موضع دادند که زنان هم مردانه تربیت شوند.

وی با اشاره به این مطلب که وقتی این دو طرح شکست خورد به سمت مدیریت زن محور رفتند، تصریح کرد: آنان می گویند همه مشکلات و جنگ ها به دلیل رفتارها و خصلت های مردانه است و اگر به سمت خصلت های زنانه بروید که مراقبت است دیگر جهان اینگونه نیست./934/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات