۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۵۷۴۹۳۷
در قم؛

نهمین همایش هیأت‌های محوری و برگزیده کشور برگزار شد

نخستین روز از نهمین همایش هیأت‌های محوری و برگزیده کشور با حضور شخصیت‌های برجسته علمی و حوزوی در قم برگزار شد.
همایش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین روز از نهمین همایش هیأت‌های محوری و برگزیده کشور امروز با حضور حسن رحیم‌پور ازغدی، حاج حسین یکتا، یاسر جبرائیلی، رحیم آبفروش و حجج اسلام حمیدرضا مهدوی ارفع، حسین جوشقانیان، احسان بی‌آزار تهرانی، سید حسین موسوی، علی معلی از سوی جامعه ایمانی مشعر در مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران برگزار شد.

برنامه‌های شیرین در قصر شیرین

بر اساس این گزارش در ابتدای این همایش، رحیم آبفروش با اشاره به برنامه‌های فرهنگی جامعه‌ ایمانی مشعر در قصر شیرین اظهار داشت: یکی از شیرین ترین برنامه های فرهنگی تاکنون، برگزاری همایش در قصر شیرین با محوریت خدمت گرایی بود.

جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر ادامه داد: پس از وقوع تلخ زلزله، در لابه‌لای همه تلخی‌ها، آثار و برکات بسیاری با حضور گوهرهای ناب هیأت‌های فرهنگی به عرصه ظهور رسید.

وی با اشاره به آثار فعالیت جوانان هیأتی در کمک‌رسانی به مردم بیان کرد: در عرصه کمک به زلزله‌زدگان جوانان هیأتی مناطق مختلف کشور با خدمات مردمی، اجتماعی و عمرانی استثنایی خود از جمله ساخت خانه‌های روستایی برای مردم زلزله‌زده باعث شدند که گفتمان هیئت خادمی مردم ثابت شود.

در ادامه حسن رحیم‌پور ازغدی، با اشاره به ضرورت الگوگیری از اهل‌بیت(ع) در عمل اظهار داشت: معنی معین‌الضعفایی و باب الحوایج بودن معصومین، این است که یکی از مهمترین ارکان امامت آنها کمک به درماندگان و محرومان بوده است؛ بنابراین کسانی که با این القاب از اهل بیت(ع) یاد می کنند باید خود را در این تراز قرار داده و از آنها الگو بگیرند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که برخی از هیأت‌ها، منابر و مجالس اهل‌بیت(ع) راجع به اشخاص صحبت می‌کنند، اما رابطه آنها را با امت امروز قطع می‌کنند، گفت: برخی راجع به کربلا صحبت می کنند ولی راجع به مثل‌ها و تکرارهای تاریخ آن سخن نمی گویند.

اسلام شناسی و تعارض با سنت 

وی با تأکید بر این‌که اسلام شناسی که با سنت پیامبر و اهل بیت(ع) منافات دارد قطعا درست نیست، بیان کرد: بعضی به خاطر مسائلی که در روز کربلا رخ داده است، در حد مرگ بی‌تابی و ناله می‌کنند، اما حاضر نیستند در خصوص مسائل رخ داده در همین مسیر کوچکترین صحبتی کرده و قدمی بردارند.

در ادامه حجت الاسلام بی‌آزار تهرانی با اشاره به حرکت معرفتی جامعه ایمانی مشعر ابراز داشت: امیداریم حرکت معرفتی که توسط مشعر ایجاد شده است تداوم پیدا کند و در آینده نیز بتواند قلوب مردم و جوانان را متحد سازد.

وی ادامه داد: ایجاد این حرکت اجتماعی می تواند با همیاری مشعر و هیأت جانبازان انجام شود، به همین خاطر باید پروژه‌های جدی را آغاز و به شکل متمرکز فعالیت‌های خود را آغاز کرد،

خطیب برجسته حوزه علمیه افزود: دنبال کردن و عمل به این پروژه‌های کوچک و هدفمند در آینده می تواند به یک تحول بزرگ آسیب زدایی در کشور تبدیل شود.

ضرورت فعال شدن هیأت‌های روستاها

وی با بیان این‌که هیأت‌ها باید در کنار مساجد آباد و پرشور شود، تأکید کرد: در کنار هیأت‌های مذهبی مساجد نیز باید فعال شوند، چراکه جامعه‌ای که سنگرش را از دست دهد، یقینا جبهه را نیز از دست خواهد داد و از دست دادن مساجد به عنوان سنگر نظام باعث ضربه خوردن می‌شود.

همچنین حاج حسین یکتا در این همایش با اشاره به مشکلات امروز کشور اظهار داشت: دشمنان روی مسایل و مشکلات امروز مردم تمرکز کرده‌اند و به دنبال سوء استفاده از این مسایل برای به چالش کشاندن کشور هستند، اما متأسفانه تاکنون برنامه منسجمی برای رفع این مشکلات انجام نشده است.

این فعال فرهنگی و جهادی ادامه داد: امروزه یک لشکر بزرگ فرهنگی در کشور ایجاد شده است و از سوی دیگر مشکلات مردم نیز وجود دارد، اما تا امروز اراده‌ای برای حل مشکلات مردم صورت نگرفته است.

وی با اشاره به مستند روایت مردم مطرح کرد: این نتیجه حاصل شد که مردم در میان این بازار ملتهب با احساس این‌که کسی برای کمک به آنها آمده است، استقبال کرده و حتی کوچکترین بی‌احترامی انجام نشد و حتی با پخش این مستند از تلوزیون، احترام‌ها بیشتر شد، بنابراین مشخص می‌شود که دنبال کردن مشکلات مردم، همراهی آنها را در پی دارد.

حجت الاسلام موسوی نیز در این همایش به ارائه مطالب خود پرداخت و با اشاره به مشکلات ماهیگیری و شیلات مطرح کرد: شیلات کشور با اعطای امتیاز خرید کشتی چینی و ماهیگیری از آب‌های خلیج فارس به چند آقازاده و افرادی معدود، این افراد صد کشتی صیادی مجهز از چین خریداری کرده بودند و ماهی‌های دریا را هم می بردند.

استخدام کارگران چینی توسط آقازاده‌ها

وی با بیان این‌که این آقازاده‌ها و افراد صاحب نفوذ، کارگران چینی را استخدام می‌کردند، گفت: مذهبی‌های منطقه سعی و تلاشی زیادی در حل این مشکلات داشتند و نتایجی حاصل کردند که امیدواریم که این مشکل رفع شود و جای خوشحالی است که این مساله در شبکه های ملی و اجتماعی فراگیر و به یک مطالبه عمومی تبدیل شد.

این فعال فرهنگی و تبلیغی با اشاره به فعالیت‌ جوانان مدافع حرم در مناطق سنی نشین بیان کرد: مدافعان حرم به حدی در این مناطق کار و خدمت کردند که مردم آن اجازه حضور وهابی‌ها را در مناطق خود نداده و هنگام دست دادن با هم از ذکر یاعلی(ع) استفاده می کنند.

حجت الاسلام مهدوی ارفع در ادامه این همایش با اشاره به تأثیر فرهنگ مطالبه‌گری در اظهار داشت: افزایش بیهوده فرهنگ مطالبه از دستاوردهای انقلاب مانع سخن از آرمان‌های انقلاب خواهد شد.

تبدیل گفتمان انقلاب به معیشت از سوی اصلاحات

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که حدود 7 سال است که تلاش در جهت تبدیل گفتمان انقلاب اسلامی به معیشت و لذت صورت می‌گیرد، گفت: ورود افراد انقلابی‌ به عرصه مطالبه‌گری با یک حرکت حکیمانه می‌تواند این روند را به آرمان‌های انقلاب تبدیل کند.

وی با اشاره به سرفصل‌های مطالبه گری در نهج البلاغه بیان کرد: سرفصل‌های موجود در نهج‌البلاغه می تواند به برنامه فرهنگی تبدیل شود، اولین سرفصل، تلاش برای انتخاب مدیران اصلح است.

حجت الاسلام مهدوی ارفع ادامه داد: هدف حضرت امیر(ع) رسیدن مردم به یک قدرت ذهنی است که اساسا مدیر نالایق را انتخاب نکنند تا این‌که بخواهند بر سر انتخاب‌ خود نزاع کنند.

گفتنی است روز دوم این همایش روز جمعه 26 مرداد ماه سال جاری در سالن غدیر مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران برگزار می‌شود./876/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات