۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۲
کد خبر: ۵۷۵۰۴۷
باحضور شخصیت های برجسته حوزوی برگزار شد؛

پنجمین همایش «نقش حوزه انقلابی در ماندگاری انقلاب اسلامی»

پنجمین همایش «نقش حوزه انقلابی در ماندگاری انقلاب اسلامی» باحضور شخصیت های برجسته حوزوی در قم برگزار شد.
همایش نقش حوزه انقلابی در ماندگاری انقلاب اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پنجمین همایش «نقش حوزه انقلابی در ماندگاری انقلاب اسلامی» صبح امروز در سالن جلسات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حضرت آیت الله نوری همدانی، آیات اعرافی، خاتمی، مقتدایی، طباطبایی نژاد و حجج اسلام حاجی صادقی و گواهی و همچنین سردار سپهر در این نشست حضور داشتند.  

همچنین مدیران حوزه های علمیه، مسؤولان دفاتر نمایندگی ولی فقیه، مسؤولان بسیج طلاب سپاه های استانی و معاونین امور طلاب و دانش آموختگان در این همایش حضور یافتند.

حجت الاسلام ملک دار در ابتدای این نشست به ارائه گزارشی از چهارمین همایش حوزه انقلابی پرداخت و گفت: از عوامل رسیدن به عزت تمسک به حق است و چون اسلام حق است امیدواریم با تمسک به انقلاب اسلامی و ارزش های انقلابی بتوانیم به سربلندی برسیم.

دبیر شورای هماهنگی بسیج طلاب و روحانیون خاطرنشان کرد: امسال روحانی شهید عباس شیرازی، شهید شاخص سال 97 حوزه های علمیه معرفی شده است.

وی همچنین خطاب به حاضران در جلسه گفت: ما به صورت جدی پیگیر مطالبات کمیسیون های همایش سال قبل هستیم و در این راستا اقدامات بسیار خوبی انجام داده ایم.

حوزه ها باید عالمانی تربیت کنند که در فقاهت عمیق باشند

حضرت آیت الله نوری همدانی در این نشست خاطرنشان کرد: حوزه ها باید عالمانی تربیت کنند که در فقاهت عمیق باشند و بتوانند مردم را با حکمت یعنی دلیل، برهان و استدلال به دین دعوت کرده و فتنه ها را نیز برای آن ها تبیین کنند.

این مرجع تقلید با بیان اهمیت جهاد در مبانی اسلام عنوان کرد: دین اسلام آن عالمی را می طلبد که صددرصد با مبانی دینی گام بردارد و همچنین ابتدا خودسازی کرده تا بتواند دیگران را به خوبی تربیت کند.

وی علما را ادامه دهنده راه انبیای الهی خواند و بیان کرد: امروزه این علما هستند که باید پا در جایگاه پیامبران بگذارند و فتنه ها را خنثی سازند؛ به عبارت دیگر علما باید ابتدا فتنه ها را به خوبی بشناسند و سپس آن را به دیگران بشناسانند.

دشمن سعی می کند تا گفتمان انقلابی را بسیار ریشه ای و زیرساختارانه از میان ببرد

همچنین آیت الله اعرافی نیز در این جلسه با بیان این که گفتمان حوزه انقلابی در شش محور دچار هجمه شده است، عنوان کرد: دشمن از طریق شبکه های مجازی سعی می کند تا گفتمان انقلابی را بسیار ریشه ای و زیرساختارانه از میان ببرد که نخستین ترفند این است که اندیشه های ماتریالیستی و غیرالهی را ترویج کند.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به این که فرزندان این انقلاب در تیررس و هدف دشمن قرار گرفته اند، ادامه داد: در حال حاضر در برخی مراکز علمی و دانشگاهی اندیشه های مارکسیستی و ماتریالیستی در حال ترویج است.

وی دومین زمینه هجمه دشمن به گفتمان حوزه انقلابی را اینگونه توصیف کرد: ترویج اندیشه های دینی مندرس شرقی و دوری از گفتمان دین متحرک نجات بخش یکی دیگر از حربه های دشمن برای کمرنگ کردن اندیشه انقلابی است؛ بر این اساس امروزه همانطور که رهبر معظم انقلاب تأکید کردند باید افرادی تربیت کنیم که با زیرساخت های فلسفی، کلامی و عقلی از گفتمان اسلام ناب و عقاید جوانان صیانت کنند و به شبهات پاسخ دهند.

انقلاب اسلامی بزرگترین خطر برای استکبار جهانی است

همچنین حجت الاسلام والمسلمین حاجی صادقی در ادامه خاطرنشان کرد: سپاه و بسیج بهترین جایی است که روحانیت می تواند در آن رسالت دینی خود را که از اهل بیت(ع) به ارث برده اند، انجام دهد.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خطاب به مسؤولان درحوزه های نمایندگی ولی فقیه و بسیج ابراز داشت: این حوزه ها باید طبق فرموده رهبر معظم انقلاب با روحانیون آگاه، عامل و اثرگذار ارتباط برقرار کنند و با تربیت و تجهیز عملی طلاب و روحانیون مستعد در جهت پیشرفت نظام مفید واقع شوند.

وی انقلاب اسلامی را بزرگترین خطر برای استکبار جهانی معرفی کرد و گفت: این موضوع سبب شده است تا آمریکا سه سیاست را دنبال کند که این سیاست ها عبارتند از این که «اسلام باید خاموش شود»، «رهبری باید تغییر کند» و «انقلاب به وسیله مردم انقلاب کرده، عوض شود».

برای تمدن سازی نوین اسلامی نقشه جامعی نداریم

در ادامه سردار سپهر با اشاره به این که یکی از مهم ترین چشم اندازهای انقلاب اسلامی، تحقق تمدن نوین اسلامی است، گفت: نقشه راه این موضوع باید روشن باشد، زیرا بدون نقشه راه نمی توان راه به جایی برد.

جانشین سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: ما برای تمدن سازی نوین اسلامی نقشه جامعی نداریم و یا اگر هم داشته باشیم از انسجام کافی برخوردار نیست.

وی با بیان این که ساخت نقشه راه تمدن سازی نوین اسلامی وظیفه همه نهادهای حوزوی و دانشگاهی است، اظهار داشت: هرچقدر در این زمینه عملکرد بهتری داشته باشیم، تمدن سازی راحت تر خواهد بود.

دولت ما باید نظام مند حرکت کند و از سلیقه گرایی پرهیز کند

در پایان آیت الله طباطبایی نژاد با اشاره به این که دولت اسلامی و جامعه اسلامی باید برنامه داشته باشد، ابراز داشت: دولت ما باید نظام مند حرکت کند و از سلیقه گرایی پرهیز کند.

نماینده ولی فقیه در اصفهان به دستاوردهای انقلاب اسلامی اشاره کرد و بیان داشت: اگر این دستاوردها را برای مردم تبیین کنیم بی شک نسبت به آینده نظام امیدوار خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: در طول 4 دهه ای که از انقلاب می گذرد هیچگاه ندیده ایم که این انقلاب مقدس از پا بایستد و همواره در حال پیشرفت بوده است؛ البته ناگفته نماند که می توانستیم بسیار بهتر از این عمل کنیم، اما آن چه که مهم است این موضوع است که انقلاب توقف نداشته است./841/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات