۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۲
کد خبر: ۵۷۵۱۶۶
در مشهد؛

نشست علمی «امکان سنجی برابری دیه زن و مرد» برگزار شد

دبیر اجرایی کمیته فقهی حقوقی ریاست جمهوری با اشاره به این که فقه بن بست ندارد و دیدگاه ثابت و فراگیر نیست، گفت: وظیفه متفکران اسلامی شناسایی تبعیض ها است که اگر فقه درصدد باز تولید افکار گذشته باشد به صورت قطعی به بن بست می رسد.
دیه زن و مرد شهناز سجادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سلسله نشست های علمی چالش های فقهی حقوقی حوزه زنان با عنوان «امکان سنجی برابری دیه زن و مرد»با حضور معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، حجت الاسلام محمد سروش محلاتی، استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم به عنوان سخنران این برنامه به همت معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری امروز 28 مرداد در هتل همای مشهد برگزار شد.

برگزاری پنل تخصصی با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی فاضل میبدی با عنوان «ضرورت اجتهاد نو درحوزه زنان» پژوهشگرو نویسنده و استاد حوزه و دانشگاه و عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و سخنرانی دکتر عباس شیخ الاسلامی با موضوع «چالش های حقوقی دیه زنان» رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی مشهد از جمله دیگر بخش های این نشست است.

شهناز سجادی، دبیر اجرایی کمیته فقهی حقوقی ریاست جمهوری در این نشست به بیان فعالیت های این کمیته از پاییز 96 پرداخت، گفت: در واقع اولویت کار ما بحث دیه در قوانین و فقه است چرا که اختلاف دیه زن و مرد از چالش های فقهی است که از لحاظ اجتماعی مشکلاتی را به وجود آورده است.

وی در ادامه با اشاره به پرداخت مابقی تفاوت دیه زن در مقابل مرد از محل صندوق دولتی تصریح کرد: قانونگذار با وضع این قانون خواسته است که ضعف ها را در این عرصه کاهش دهد اما نگاه سنگین علیه زنان  به عنوان پنهان بودن کرامت و عدالت که مظهر تشیع است، همچنان باقی است.

سجادی با اشاره به این مطلب که فقه بن بست ندارد و دیدگاه ثابت و فراگیر نیست، بیان داشت: وظیفه متفکران اسلامی شناسایی تبعیض ها است که اگر فقه درصدد باز تولید افکار گذشته باشد به صورت قطعی به بن بست می رسد.

وی با بیان اینکه شهید مطهری معتقد به احکام ثانوی در احکام اجتماعی بوده است، تصریح کرد: استفادده از ظرفیت فقه در مواقع مصلحت نظام، اجتماع، اضطرار و اهم و مهم در چهار دهه تجربه موفقی در ایران بوده است.

دبیر اجرایی کمیته فقهی حقوقی ریاست جمهوری با تأکید بر این مطلب که پویایی اجتهاد و شاخص زمان و مکان حائز اهمیت است، بیان کرد: در واقع شرایط جامعه اسلامی محیای تغییر قواعد فقهی است./934/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات