۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷
کد خبر: ۵۷۵۶۹۱
همزمان با روز عید غدیر؛

جشن تلبس حوزه علمیه مازندران برگزار می شود

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران از برگزاری جشن تلبس حوزه علمیه استان به میزبانی مدرسه علمیه امام صادق(ع) کوتنا قائمشهر خبر داد.
ملبس/ تلبس / لباس طلبگی

حجت الاسلام جعفر طبرسی، معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، از برگزاری جشن تلبس حوزه علمیه استان به میزبانی مدرسه علمیه امام صادق(ع) کوتنا قائمشهر خبر داد.

وی با بیان این که این مراسم متمرکز همزمان با روز عید غدیر در مدرسه علمیه امام صادق(ع) قائمشهر برگزار می شود، افزود: در این مراسم حدود 20 نفر از طلاب مدارس علمیه استان لباس روحانیت را بر تن خواهند کرد.

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که هر ساله جشن تلبس در اعیاد مختلف در مدرسه علمیه امام صادق(ع) کوتنا قائمشهر برگزار می شود، خاطرنشان کرد: به دلیل گستردگی و همچنین اهمیت این برنامه، طلاب سایر مدارس علمیه استان نیز برای حضور در این مراسم تمایل و علاقه بسیاری نشان دادند.

حجت الاسلام طبرسی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که طلاب علاقه مند به تلبس باید پایه پنجم خود را به پایان رسانده باشند، بیان داشت: ثبت نام در سایت معاونت تهذیب برای کسانی که واجد شرایط تلبس هستند امری ضروری است.

وی با اشاره به این که طلابی که تمایل به تلبس دارند با از سوی دو نفر از روحانیان به ویژه مدیر مدرسه علمیه محل تحصیل خود تأییدیه اخلاقی داشته باشند، خاطرنشان کرد: شرکت در کارگاه تلبس برای کسانی که می خواهند لباس مقدس روحانیت را بر تن کنند الزامی است.

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران با بیان این که طلاب پس از موفقیت در کارگاه تلبس باید مورد تأیید بخش امور صیانتی حوزه نیز قرار گیرد، تصریح کرد: موفقیت در مصاحبه علمی نیز از جمله بخش هایی است که یک طلبه برای پوشیدن لباس روحانیت باید آن را با موفقیت طی کند.

حجت الاسلام طبرسی همچنین افزود: حکم تلبس طلبه متقاضی پس از طی کردن موفق این مراحل از سوی معاونت تهذیب حوزه علمیه قم صادر خواهد شد.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که خوشبختانه در طی سال های اخیر تلبس طلاب قانونمند شده و با یک سازوکار مشخصی صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: در گذشته تلبس طلاب به صورت سنتی صورت می گیرد که در حال حاضر این شیوه حذف شده است.

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران با تأکید بر این که در حال حاضر تلبس طلاب به صورت کاملاً قانونمند صورت می گیرد، تصریح کرد: با توجه به این که شیوه تلبس طلاب کاملاً قانونمند و بر اساس سازوکار مشخصی صورت می گیرد به همین دلیل هیچ گونه تلبس خارج از این حوزه غیر قانونی است.

حجت الاسلام طبرسی با بیان این که تلبس طلاب یکی از وظایف مهم معاونت تهذیب حوزه است، خاطرنشان کرد: هر طلبه ای که تمایل به تلبس دارد باید مراحل قانونی این بخش را طی آنچه که بخشنامه تعیین کرده طی کند و هیچ گونه چشم پوشی در این خصوص وجود ندارد.

وی در ادامه سخنان خود با تأکید براین که یکی از مهم ترین معیارهای شناخت یک روحانی داشتن حکم تلبس از حوزه علمیه است، تصریح کرد: طلبه ای که فاقد حکم تلبس باشند رسمیت نداشته و پوشیدن لباس برای او منع قانونی دارد.

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران، شرکت طلاب در کارگاه تلبس را امری ضروری دانست و خاطرنشان کرد: طلابی که شاخص های لازم را برای پوشیدن لباس مقدس روحانیت کسب کرده اند باید در کارگاه تلبس که از سوی این معاونت تشکیل می شود شرکت کند.

حجت الاسلام طبرسی با بیان این که افرادی که خارج از سازوکار قانونی حوزه اقدام به پوشیدن لباس روحانیت می کنند متخلف هستند و برابر قانون با آنها برخورد خواهد شد، تصریح کرد: هر گونه تلبس خارج از ضوابط حوزه علمیه و قوانین شورای عالی غیر قانونی و غیر شرعی است.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اهمیت و جایگاه لباس روحانیت در نظام اسلامی خاطرنشان کرد: طلاب باید توجه داشته باشند که لباس روحانیت منتصب به پیامبر گرامی اسلام و ائمه معصومین(ع) است و باید در حفظ و شأن این لباس دقت داشته باشند./۹۵۰/ت303/ب1

ارسال نظرات