۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۵۷۵۹۷۶
رییس مؤسسه تخصصی اهل بیت مطرح کرد؛

شاگردان زیاد مهم ترین مانع ارتباط استاد با شاگرد

حجت الاسلام الماسی شاگردان زیاد را مهم ترین مانع ارتباط استاد با شاگرد دانست و گفت: در صورتی که تعداد شاگردان زیاد باشد استاد نمی تواند به صورت مناسب با آنها ارتباط برقرار کند.
درس خارج

حجت الاسلام علی الماسی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در زمینه کم رنگ شدن ارتباط دلسوازنه اساتید حوزه علمیه با طلاب اظهار کرد: البته در این زمینه باید تفکیک قائل شد زیرا در بسیاری از کلاس ها ارتباط دلسوزانه استاد با شاگرد به قوت خود باقی است که این امر نیز مشروط به دغدغه مند بودن استاد و خلوت بودن کلاس است.

رییس مؤسسه تخصصی فقه و اصول اهل‌البیت‌‌(ع) ادامه داد: در دروس خارج حوزه علمیه ارتباط میان شاگرد و استاد دوستانه تر است اما در دروس مؤسسات تخصصی که اساتید فقط برای تدریس در این مؤسسات حاضر می شوند و نگاه درس آزاد در این مؤسسات وجود ندارد ارتباط میان استاد و شاگرد کم رنگ تر است.

وی با تصریح بر این که متأسفانه در دروس آزاد حوزه علمه نیز رابطه دلسوزانه استاد با طلاب کم رنگ شده است، بیان کرد: به دلیل این که تعداد طلاب کلاس های دروس آزاد حوزه علمیه زیاد است استاد نمی تواند با طلاب رابطه دوستانه برقرار کند.

حجت الاسلام الماسی اضافه کرد: البته برخی از اساتید دروس آزاد حوزه علمیه قم نیز از روحیه ارتباط با طلاب برخوردار نیستند گرچه امروزه هم اساتیدی در حوزه علمیه مشاهده می شوند که حتی نسبت به رسیدگی به مشکلات خانوادگی طلاب دغدغه مند هستند.

رییس مؤسسه تخصصی فقه و اصول اهل بیت(ع) خاطرنشان کرد: برخی اعتقاد دارند وظیفه استاد در حوزه علمیه فقط درس دادن است و نسبت به تربیت طلبه وظیفه ای ندارد در حالی که این دیدگاه اشتباه است و ارتباط داشتن استاد با طلبه یک امری ضروری است.

وی ادامه داد: وظیفه استاد در حوزه علمیه با وظیفه استاد در دانشگاه متفاوت است زیرا در حوزه علمیه، استاد مربی طلبه و حتی الگوی طلبه محسوب می شود و و ظیفه دارد به پرورش طلبه بپردازد به گونه ای که درس دادن فقط یک وظیفه او محسوب می شود.

حجت الاسلام الماسی اضافه کرد: متأسفانه از اشکالات امروزی در حوزه علمیه کم رنگ شدن ارتباط میان استاد و شاگرد است که باید برنامه ریزی های مناسب در این زمینه انجام شود و می توان گفت آزاد گذاشتن دروس و توزیع عادلانه شاگردان در ایجاد ارتباط میان استاد و شاگرد بی تأثیر نیست زیرا در صورت زیاد بودن شاگردان یک کلاس، استاد نمی تواند به صورت مناسب با آنها ارتباط برقرار کند./1324/ت302/ب1

ارسال نظرات