۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۵۷۶۱۰۹

جزییات برپایی نماز عید غدیر در استان یزد

دبیر مجمع جهانی احیای نماز جماعت عید غدیر گفت: نماز جماعت غدیر بعد از بررسی ادله فقهی آن برای نخستین بار در سال ۸۸ در یزد برگزار شد که ۱۰ سال متوالی است که این نماز در یزد به صورت مدوام برپا می‌شود.
عید غدیر

حجت الاسلام مهدی عسگری در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به برگزاری نماز عید غدیر در یزد اظهار داشت: آیت‌الله احمدی فقیه یزدی معتقدند که نماز عید غدیر در جامعه مغفول واقع شده است و با بررسی‌های فقهی وی، حکم به استحباب این نماز داده شد.

مباحثات علمی برای تبیین مبانی فقهی نماز غدیر

دبیر مجمع جهانی احیای نماز جماعت عید غدیر ادامه داد: آیت‌ الله فقیه یزدی مباحثات و گفت‌وگوهای علمی با مراجع و علمای وقت همچون آیات عظام بهجت و شبیری زنجانی داشتند که حتی سبب تغییر فتاوای این دو بزرگوار در مسأله نماز عید غدیر شد که در نتیجه قید «رجاءً» را برای حکم قرائت نماز عید غدیر اضافه کردند.

وی مطرح کرد: نماز جماعت غدیر بعد از بررسی ادله فقهی آن برای نخستین بار در سال 88 در یزد برگزار شد که 10 سال متوالی است که این نماز در مسجد امیرچخماق یزد به صورت مدام برپا می‌شود.

نشست‌های بصیرتی دهه ولایت

حجت الاسلام عسگری اضافه کرد: ایام دهه ولایت نیز سلسله نشست‌های آموزشی با محوریت محققان دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در تاریخ 23 و 24 مرداد در مشهد مقدس برگزار شد.

وی افزود: همچنین دیدا‌رهایی از سوی آیت الله فقیهی یزدی با علما و اساتید درس خارج مشهد مقدس همچون آیات سیدان، اشرفی شاهرودی، رضازاده، مروارید برای تبیین مبانی فقهی نماز عید غدیر انجام شد تا زمینه‌ای برای اجرای نماز عید غدیر پس از زیرساخت فقهی آن ایجاد شود.

دبیر مجمع جهانی احیای نماز جماعت عید غدیر با اشاره به سابقه برپایی نماز عید غدیر از سوی علمای گذشته خاطرنشان کرد: علمایی همچون شیخ مفید که سند روایت دست ایشان است، در عصری که خفقان حاکمیت بر عراق حاکم بوده است، با اقتدار توانسته است نماز عید غدیر را با جماعتی متشکل از اهل تسنن و تشیع در مسجد جامع بغداد اقامه کنند.

جزییات مراسم عید غدیر

وی در ادامه به دیگر برنامه‌های عید غدیر اشاره و بیان کرد: مؤمنین روز غدیر در حرم امام‌زاده سیدجعفر یزد جمع شده و به سوی مسجد جامع امیر چخماق حرکت می‌کنند و در مسیر شعارهایی همچون «الله اکبر و الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی هَدانا» سرداده می‌شود و هنگام نماز هم مولودی‌هایی در وصف حضرت امیر(ع) خوانده می‌شود.

حجت الاسلام عسگری در پایان اضافه کرد: نماز جماعت غدیر به امامت آیت الله میرزا محمدحسین فقیهی یزدی اقامه می‌شود و بعد از پایان نماز نیز مراسم عقد اخوت اجرا می‌شود که برادری بین مؤمنین ایجاد شود تا با توجه به مشکلات و بحران‌های اقتصادی امروز، مردم با همدلی و همیاری در حل مشکلات روزمره خود یکدیگر را بیشتر یاری کنند./876/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات