۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۶
کد خبر: ۵۷۶۱۷۷
آیت الله صدیقی:

غدیر، روز تعیین سرنوشت بشریّت در مسأله‌ رهبری است

امام جمعه موقت تهران گفت: روز غدیر روز تعیین سرنوشت بشریّت در مسأله‌ رهبری و سرنوشت‌سازترین مسائل در همه‌ احکام اسلامی مسأله‌ ولایت و حاکمیّت است.
آیت الله صدیقی

آیت الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت: دهه‌ با کرامتِ ولایت و مناسبت‌های نورانی این ایّام و لیالی را، خصوصاً عید سعید غدیر، عید الله اکبر را به محضر امام زمان(عج) و همه‌ موحدان، مسلمانان خاصّه موالیان اهل بیت(ع) و شیعیان امیرالمؤمنین(ع) و مردم عزیز، تهنیت و شادباش عرض می‌کنم.

وی در رابطه با اهمیّت غدیر از دیدگاه قرآن کریم بیان داشت: یکی از آیاتی که مربوط به غدیر است، آیه‌ تبلیغ است که مهم‌ترین مسأله را می‌توان از این آیه استخراج کرد؛ از جانب پروردگار متعال چنین خطابی همراه با عتاب، یک بار بیشتر به خاتم انبیا(ص) نشده است.

امام جمعه موقت تهران در ادامه با اشاره به آیه «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ» گفت: خطاب «یا ایها الرسول» حسّاسیت رسالت و مسؤولیت پیام رسانی است؛ اگر می‌فرمود «یا ایُّهَا النّبی» یا «نبی» از «نبأ» به معنی مطّلع بودن و باخبر بودن بود اما رسول پیک است، مأموریّت او رساندن فرمان‌های الهی به بندگان خداست.

آیت الله صدیقی ابراز داشت: پروردگار متعال در این آیه این لفظ را بکار برده است، «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ»؛ «بَلِّغ» عبارتِ خیلی سنگین و فرمان أکید است، یعنی تبلیغ کن، برسان. «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ» این چیزی که از جانب خدای متعال بر تو نازل شده است را تبلیغ کن، «وَ إِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ» این آیه هفتاد روز قبل از وفات وجود نازنین پیغمبر خدا(ص) بر قلب نازنین ایشان نازل شده است.

وی افزود: پیغمبر خدا(ص) همه‌ احکام را تبلیغ کرده بودند، احکام اعتقادی، احکام توحید، نبوّت، معاد، اخلاقیات و اصول آدم سازی. علاوه بر اینکه احکام شرع را تبلیغ فرموده بودند، اجرای آن را هم شاهد بوده‌اند، سالیان سال مسلمانان با پیغمبر اکرم(ص) نماز خواندند، روزه گرفتند، حج رفتند، هشتاد جنگ را پشت سر گذاشتند.

امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: وجود نازنین پیغمبر خدا(ص) تشکیلاتی برای جمع‌آوری زکات داشتند، زکات را جمع  می کردند؛ بنابراین در فروع دین و احکام شرعی چیزی فروگذار نشده بود که اینطور تأکید بشود «بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ» این آیه نشان می‌دهد که این مسأله بسیار مهم است. تمام تلاش‌های پیامبر برای دین در معرض نابودی و تحریف بود.

وی افزود: خدای متعال به پیغمبر اکرم(ص) با یک فرمان اکید می‌فرماید که تبلیغ کن، پس چیزی وجود داشته است که تا آن وقت تبلیغ نشده بود. نکته‌ دوم بعد از فرمان، تهدید خداوند متعال است، «وَ إِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ» اگر این مأموریّت را اجراء نکنی، اگر این دستور را ابلاغ و تبلیغ نکنی…« فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَته؛ تو رسالت خدا را ایفا نکرده‌ای. این رسالت هدایتی خدا، کور می‌شود و از بین می‌رود.

آیت الله صدیقی بیان داشت: این غیر از حکومت، چه چیزی می‌تواند باشد؟ خدای متعال فرمودند «وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ» این خیلی واضح است، مسأله طوری بوده است که زمینه‌ چالش وجود داشته است، این یک مسأله‌ سیاسی نیست. خدای متعال اینجا اطمینان می‌دهد با اینکه این زمینه هست خدا تو را از مردم حفظ می‌کند؛ مشخّص می‌شود که در بین مردم افرادی بوده‌اند که می‌خواستند این کار انجام نشود.

وی افزود: این مسأله، مسأله‌ حکومت است، مسأله سیاسی، عبادی و رهبری هست، لذا محلّ تنازع میان تشنگان قدرت بود و این‌ها کمین کرده بودند و پیامبر خدا(ص) مأمور شدند که این کار را انجام دهند.

آیت الله صدیقی ابراز داشت: حضرت امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند: غدیر، روزی است که اگر کسی به برادران خود و مؤمنین قرض بدهد و آنها را کمک کند، من نزد پروردگار متعال ضامن هستم که اگر او را زنده نگه داشت، بتواند وامش را بپردازد و اگر زنده نگه نداشت، آن دین از دوش او برداشته شود.

وی افزود: همچنین امام علی(ع) می‌فرمایند وقتی روز عید غدیر به یکدیگر می‌رسید با یکدیگر مصافحه کنید و با زبان یکدیگر را تحویل بگیرید و به یکدیگر نعمت ارائه کنید و هر حاضری به غایب خبر بدهد که امروز چه روزی است و هر شاهدی به آن کسی که دور است برساند، و هر کسی غنی هست به عیادت فقیر برود و او را مورد نوازش قرار دهد، قوی‌ها به ضعیف‌ها توجّه کنند. این حرف، حرف من نیست، این امر پیغمبر خدا(ص) است.

آیت الله صدیقی ابراز داشت: امان علی(ع) می‌فرمایند هر کسی روز غدیر به مردم غذا بدهد گویا او همه‌ انبیاء و صدّیقین را اطعام کرده است (حتّی اگر شده است انسان یک وعده غذا به همسایه‌اش بدهد). آن روز ، روزِ گستراندنِ سفره‌ی کرم است، هر کسی به اندازه‌ همّت خود کاری کند، وعده‌های عجیبی برای این روز داده شده است.

امام جمعه موقت تهران گفت: حضرت علی(ع) می‌فرمایند قسمتی از مغفرت و غفرانی که خدای متعال در روز غدیر دارد این است که دو برابر کسانی که در شب قدر، عید فطر و ماه مبارک رمضان بخشیده شده‌اند در روز غدیر بخشیده می‌شوند. غدیر روزی است که فرموده‌اند اگر کسی در آن روز زینت کند و خود را آراسته کند خدای متعال گناهان او را می‌بخشد، تبسّم به سیمای مؤمنین در آن روز جزو عبادت‌های برتر است.

وی افزود: غدیر، روز نشاط، شادی، شارژ بودن، کمک کردن، حمایت، اتّصال، اخوّت و روزِ زدودن کینه‌ها از دل‌هاست. غدیر روزی است که باید «نورٌ عَلَی نور» باشد، باید همه از یکدیگر بگذرند، همه به یکدیگر اقبال کنند، صله‌ رحم کنند. حضرت رضا(ع) در چنین روزی به اشخاص لباس، کفش وطعام می‌دادند، به خانه‌های‌شان هم می‌فرستادند، این‌ها الگوی ما هستند. ائمه آنده اند تا ما را این طور تربیت کنند، تا مؤمنینی که عاشق امیرالمؤمنین(ع) هستند الگوبرداری کنند.

آیت الله صدیقی ابراز داشت: روز غدیر روز تعیینِ سرنوشت بشریّت در مسأله‌ رهبری است. سرنوشت‌سازترین مسائل در همه‌ احکام اسلامی مسأله‌ ولایت و حاکمیّت است. اگر حاکمیّت ما درست باشد همه چیز ما درست می‌شود، اما اگر حکومت ایراد داشت همه چیز ایراد پیدا می‌کند.

وی افزود: امام راحل پرچم غدیر را بلند کردند و تلاش کردند آن تئوری را به مرحله‌ عمل برسانند و با الهام از غدیر ملّت ما را مستقل کردند و آن همه فساد را برطرف کردند، این یک تجلّیِ غدیر بود.  ولایت فقیه در جهان این نقش را ایفاء کرد که امروز در سوریه این اقتدار را در برابر کفار می‌بینیم، مقاومت یمن، استقلال عراق، توسعه‌ی تشیّع در آفریقا، پرخاش علیه طاغوت را می‌بینیم، این پرچم ولایت غدیری بود که به دست امام راحل به اهتزاز درآمد و به دست امام حاضر رهبر عزیزمان در حال تداوم است.

امام جمعه موقت تهران گفت: اگر ما ظرفیت غدیر را بشناسیم جهان را با یکدیگر متّحد می‌کنیم، نه اینکه فقط امّت ما ، امّت واحد ‌شود. جهان تشنه‌ی حکومت عدل است، تشنه‌ی حکومت امن مردمی و مردم‌سالاری دینی است.

وی افزود: اگر ما استقامت کنیم و آن حالت انقلابی سال ۵۸ را که حالت بی‌علاقگی به تشریفات و اشرافیّت بود، همه با هم بودیم و دست یکدیگر را می‌گرفتیم، زیر یک پرچم بودیم، حول یک محور بودیم، حرف ما یک حرف بود و از حلقوم رهبری شنیده می شد و همه همان حرف را می‌گفتند.

امام جمعه موقت تهران در پایان خاطرنشان کرد: اگر ما به برکت عشق به امیرالمؤمنین(ع) این را به عنوان یک سمبل پیاده کنیم، ان شاء الله ظهور امام زمان(عج) نزدیک خواهد بود و می‌توانیم این بشارت را به یکدیگر بدهیم که ما می‌توانیم یاران امام زمان(ره) باشیم. ان شاءالله اهل ایثار، اخلاق، کرم و جود هستیم و این‌ها را روز غدیر به نمایش می‌گذاریم./۹۶۹/ت۳۰۲/ب۱

ارسال نظرات