۰۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۷
کد خبر: ۵۷۶۲۴۹
حجت الاسلام حائری زاده:

پیامبراکرم و امیرمومنان از یک حقیقت و نور واحد هستند

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امام علی(ع) برای پیامبر به منزله هارون بودند برای حضرت موسی(ع)، گفت: پیامبراکرم(ص) و امیرمومنان(ع) از یک حقیقت و نور واحد هستند.
حائری زاده حائری زاده حائری زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حائری زاده استاد حوزه علمیه، امروز به مناسبت روز عید غدیر «عید الله الاکبر» که در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، گفت: توصیف کردن ابعاد شخصیتی امام علی(ع) بسیار سخت است.

وی افزود: خلیفه دوم درباره ویژگی‌های منحصر به فرد امام علی(ع) می‌گوید اگر یکی از آن ویژگی‌ها را من داشتم به آن افتخار می‌کردم و همان برای شرافت من کافی بود.

حجت الاسلام حائری زاده یکی از آن ویژگی‌ها را جانشینی رسول خدا بیان کرد و اظهار داشت: یکی از افتخارات حضرت علی(ع) این کلام رسول خدا است که فرمودند: هر آن کس که من مولای اویم از این پس علی مولای اوست.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: برخی این جمله را به دوست داشتن معنا می‌کنند در حالی که این کلام به دور از عقل است که پیامبر در مسیر بازگشت حجاج را در یک مکان مشخص جمع کنند و این مطلب را به حجاج بیان کنند.

وی با بیان اینکه در خطبه غدیر 50 مرتبه ولایت امیرمومنان علی(ع) ذکر شده است، اظهار داشت: در این خطبه 20 جمله از فضایل امام علی(ع) بیان شده و قریب به 50 آیه در این خطبه اشاره شده که همه در شان علی(ع) نازل شده است.

حجت الاسلام حائری زاده با بیان اینکه از دیگر شاخصه‌های امام علی(ع) این است که رسول خدا در شان و منزلت ایشان فرمودند: هر آنچه من در اختیار دارم بعد از من علی در اختیار دارد، گفت: امام علی(ع) همانند پیامبراکرم(ص) حق تصرف مال و جان را در اختیار داشتند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: پیامبراعظم(ص) 120 هزار حاجی را معطل نکردند که تنها بگویند هرکه مرا دوست دارد امام علی(ع) را نیز باید دوست داشته باشد؛ پیامبراکرم(ص) در این روز با چند طریق از حضار بیعت گرفتند و اولین کسی که با امام علی(ع) بیعت کرد خلیفه اول بود و بانوان نیز با دست نهادن در تشت آب با حضرت بیعت کردند و سپس پیامبراکرم(ص) کلامی از همه بیعت گرفتند بنابراین انکار حقیقت غدیر ظلمی بود که در تاریخ رخ داد.

وی با تاکید براینکه خداوند همه مسلمانان را موظف به اطاعت از امام علی(ع) کرده است، خاطرنشان کرد: امام علی(ع) برای پیامبر به منزله هارون بودند برای حضرت موسی(ع). پیامبراکرم(ص) فرمودند: من و علی از یک نور هستیم؛ محبت امیرمومنان(ع) سرمایه بسیار بزرگی است که باید حفظ شود./813/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات