۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۵۷۶۳۷۸
حجت الاسلام حامدی:

مطالعه احوال علمای گذشته به نشاط علمی طلاب کمک می کند

سرپرست مدیریت عالی سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم با بیان این که مشکلات اقتصادی تنها مانع نشاط علمی نیست، تأکید کرد که علمای قدیم در سختی های بیش از این با نشاط بسیار زیاد درس می خواندند.
حجت الاسلام والسلمین محمد‌رضا حامدی

حجت الاسلام محمدرضا حامدی در حاشیه آیین آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به الزامات رونق علمی در حوزه‌ اظهار داشت: بنده تا چند جد و آباء ام طلبه بوده اند، امروز یک تلقی در بین طلاب ایجاد شده است که حوزه نیز به سمت آن گرایش پیدا کرده این است که تنها عامل مانع درس خواندن طلاب مشکلات اقتصادی است.

سرپرست مدیریت عالی سطوح عالی، آزاد و خارج حوزه علمیه قم افزود: هیچ فردی منکر این نیست که جامعه امروز ما با مشکلات اقتصادی زیادی دست و پنجه نرم می کند و طلبه ها نیز در مشقات زیادی هستند، تردیدی در این مسأله وجود ندارد ولی این طور نیست که الان مشکل هست و در گذشته مشکل مالی نبوده باشد.

وی با بیان این که برای پیدا کردن انگیزه باید احوال علمای گذشته را مطالعه کنیم، ابراز داشت: خوب است طلبه ها کتاب هایی که در مورد علمای گذشته نوشته شده را مطالعه کنند یا خدمت بزرگانی که در قید حیات هستند، برسند و از آن شرایط گذشته را بپرسند تا متوجه شوند آن با چه مشقت هایی درس می خواندند؟

حجت الاسلام حامدی تصریح کرد: یکی از دلایل عمده ای که موجب بی انگیزگی و بی نشاطی طلاب می شود این است که فقط این سختی ها و مشقت ها اجازه نمی دهد که درس بخوانیم، در حالی که اول باید بدانیم کجا آمده ایم؟ ثانیا این که بدانیم حوزه، دانشگاه نیست؛ حتی این نگاه منفی گاهی اوقات در بین اساتید هم رسوخ کرده است.

وی اضافه کرد: در گذشته استاد، درس گفتن را برای خود تکلیف می دانست چراکه می گفت من بدهکار حوزه ام، او خود را نه معلم بلکه پدر و مربی می دانست ولی امروز غالبا این فرهنگ وجود ندارد از این رو بحث انگیزه و هدف حتی در بین اساتید عوض شده است و این کم انگیزگی به بدنه حوزه و طلاب نیز سرایت می کند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که مطابق روایات اسلامی ما علم با راحتی جسم حاصل نمی شود، خاطرنشان کرد: اساتید قدیمی ما همیشه توصیه می کردند برای این که ثابت قدم شده و انگیزه بیشتری پیدا کنید به احوالات علما در کتاب ها مراجعه کنید که چه زحمت ها و سختی هایی را تحمل کردند، در گذشته این دیدگاه بر حوزه ها حاکم بود که با زحمت و مشقت درس بخوانند و حقیقتا آن سختی ها با زحمات امروز طلاب قابل مقایسه نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما در حوزه هرچه رفاهیات را بالاتر بردیم از آن طرف خروجی خوبی نگرفتیم، به همین جهت اگر انگیزه می خواهیم باید به جهاد علمی علمای گذشته توجه کنیم که با چه نشاطی کسب علم می کردند، بنابراین اگر ما در کسب علم انگیزه چندانی نداریم به این دلیل است که هدف را گم کرده ایم و باید این هدف را در خودمان تقویت کنیم./1330/ت302/ب1

ارسال نظرات