۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۳
کد خبر: ۵۷۶۴۰۲
آیت الله اشرفی شاهرودی:

عبادت بدون ولایت پذیرفته نیست

​آیت الله اشرفی شاهرودی با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) عبادت بی ولایت را پذیرفته ندانست و رضای خدا و اخلاص در عمل را سبب نجات انسان معرفی کرد.
اشرفی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله مصطفی اشرفی شاهرودی، استاد سطح خارج و از علمای بزرگ خراسان در جمع زائران حرم مطهر رضوی ظهر امروز به بیان حدیثی از امام باقر(ع) پیرامون ولایت پرداخت و عبادت بدون این مهم را بی ارزش دانست.

وی بیان داشت: امام باقر(ع)، کسی که به شکافنده علوم مشهور است می فرمایند«اگر کسی بین صفا و مروه شب و روز طواف کند، تمام روزها را روزه بگیرد، تمام شب ها را به نماز شب بایستد، و بین درب کعبه و مقام ابراهیم آنقدر نماز بخواند که مانند مشک خشکیده شود اما ذیل راهنمایی ولی الله نباشد، خداوند در روز قیامت او را به رو در جهنم خواهد انداخت.» خدا را هزاران بار شکر که پیرو اهل بیت (ع) هستیم.ما باید آموزه های خود را نیز از آنان بگیریم.

آیت الله اشرفی به حدیثی در کتاب وسائل الشیعه حر عاملی در جهاد النفس اشاره کرد و گفت: پیامبر اکرم(ص) در این روایت فرمودند: خداوند سه چیز را در سه چیز پنهان می کند. اول آنکه رضای او در طاعت خود او است.

وی افزود: علامه مجلسی به دلیل زحماتش در احیای مذهب شیعه مشهور است. ایشان را بعد از مرگ در خواب دیدند و او گفته بود که چیزی که بدرد من خورد این بود که روزی سیبی در دست من بود و دیدم بچه ای در بغل مادر خود خیره خیره دارد به آن سیب نگاه می کند. فقط برای رضای خدا آن سیب را به آن کودک دادم و تنها همان قبول شد.

آیت الله اشرفی شاهرودی ادامه داد: رضای خدا مکتوم در طاعت خداست. ما باید هر کاری را که رضای خدا در اوست چه کوچک و چه بزرگ انجام دهیم. گاهی چیزی بسیار کوچک است اما همان موجب نجات ما در پیشگاه خدا خواهد شد.

استاد درس خارج حوزه علمیه مشهد در ادامه گفت: باید به یاد داشته باشیم که اگر چیزی نود و نه درصد و نود و نه صدم آن برای خدا باشد و یک صدم آن برای خدا نباشد خدا آن را نمی پذیرد. چرا که به ما گفته اند: «وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ» باید خالص خالص باشیم برای خدا و عبادات را تنها برای او خالصانه انجام دهیم.

گناه کبیره و صغیره

آیت الله اشرفی شاهرودی در بیان تکمیل حدیث گفت: امام صادق(ع) فرمودند: خداوند سه چیز را در سه چیز مخفی کرده است.رضای او در طاعتش، غضب او در معصیتش و مقربان درگاهش را در میان مردم.

وی افزود: رضای خدا تنها در نماز و روزه نیست، بلکه هر کاری که صد در صد خالص برای او باشد آن را می پذیرد هرچند کوچک باشد اما کارهای بزرگتر که در آنها اخلاص نبوده نمی پذیرد.

آیت الله اشرفی شاهرودی ادامه داد: گاهی فکر می کنیم گناهان ما بزرگ نیست و پیش خود می گوییم ای بابا این که کوچک است و یا، اینکه الان همه انجام می دهند! در نزد علمای ما معاصی به دو دسته کبیره و صغیره تقسیم شده است روایات در مصادیق اینها زیاد است که قتل نفس و لواط و زنا را مثلا کبیره شمرده اند.

استاد سطح عالی حوزه بیان داشت: برخی از علمای خبیر ما مانند خواجه نصیر الدین طوسی می گویند که ما معصیت صغیره نداریم. باید به این فکر کنید که نافرمانی چه کسی را مرتکب می شوید! هر نافرمانی در پیشگاه خدا، که هستی در قبضه اوست هر چقدر هم که کوچک باشد کبیره و بزرگ است.

وی افزود: معاصی اگر کوچک و بی اهمیت شمرده شوند و گمان شود که خدا از آنها می گذرد، چنین چیزی صحیح نیست. حتی می گویند که فردی گربه ای را اذیت کرد و خداوند مکافات بدی را در برابر او قرار داد. هرگاه خداوند بخواهد غضب کند در نافرمانی از خودش غضب می کند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: گاهی از اوقات ما شخصی را می بینیم گمان می کنیم که فردی شلخته و بیکاره ای هست اما شاید او از اولیاءالله باشد.

آیت الله اشرفی شاهرودی در ادامه بیان خود به نقل داستانی پرداخت و گفت: داستانی واقعی نقل شده که فردی از بزرگان تصمیم گرفته بود به همراه جمعی از دوستان از شیراز به مشهد سفر کنند. بعد از نیشابور فردی را در کنار جاده دیدند که با پای پیاده و کوله باری بر پشت به سمت مشهد می رفت. پس از اصرار فراوان سوار اتوبوس ما شد تا با هم به مشهد برویم. هنگام نهار که زیر سایه ای ایستادیم او برای خودش از کوله بارش نان و سبزی درآورد و من را هم به سفره خود دعوت کرد. وقتی نهار را با او خوردم به من گفت نگاهی به غذای همراهانت بیانداز. وقتی به غذای همراهانم نگاهی انداختم دیدم ظرفایشان پر از لجن و چرک و خونابه است و از آن می خورند... وحشت کردم اما آن فرد به من گفت مبادا که به آنان چیزی بگویی... این حقیقت و باطن غذایی است که آنان در حال خوردن آن هستند.

وی افزود: ببینید آدم پا برهنه ای که دیگران بر او ترحم می کنند چه شان و جایگاهی نزد خدا دارد و از اولیای الهی است. بنابراین نباید اهانت کرد به افرادی که از نظر ما فقیرند چرا که حتی ممکن است او روزی غنی و قوی شود و ما ضعیف و فقیر شویم. برخی از نظر ما کوچک و حقیرند نباید به آنان اهانت کرد و به چشم حقارت و خواری به آنان نگاه کرد.

آیت الله اشرفی شاهرودی در پایان گفت: در روایتی داریم که یکی از معاصی کبیره این است که به آدم فقیر سلامی را پست تر از آدم غنی بدهیم و یا جواب دهیم. باید همه را بنده خدا بدانیم و به شوق اینکه اینها عشق و مهر امیرمومنان علی(ع) و حضرت زهرا(س) را دارند به آنان احترام بگذاریم./933/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات