۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۱
کد خبر: ۵۷۶۸۴۷
حجت الاسلام قدردان قراملکی:

مشروعیت الهی و مقبولیت دو اصل اساسی در تشکیل حکومت اسلامی است

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه امام علی صاحب غدیر است، گفت: مشروعیت الهی و مقبولیت دو اصل اساسی در تشکیل حکومت اسلامی است.
عکس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد حسین قدردان قراملکی عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، امروز در در همایش مبلغان و پاسخ به شبهات ولایت که با محوریت تاریخی_روایی در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد در پاسخ به برخی شبهات در زمینه خطبه غدیر گفت: حقیقت امامت بسیار مهم است.

وی افزود: در همه روایات اهل سنت و شیعه اولین مخلوقی که خلق شد پیامبراکرم(ص) و سپس امام علی(ع) و اهل بیت(ع) بوده است و سپس از انوار اهل بیت(ع) ملائکه خلق شدند بنابراین نور اهل بیت(ع) مشتق شده و واسطه فیض الهی است.

حجت الاسلام قدردان قراملکی با بیان اینکه امام علی(ع) دارای دو ساحت باطنی و دنیوی است، ابراز کرد: امیرمومنان علی(ع) نوری است که قبل از همه مخلوقات خلق شده از این رو شیعه معتقد است امام علی(ع) داری مرجعیت دینی و واسطه فیض الهی است در حالی که اهل سنت این را قبول ندارد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه امام راحل امامت را از اصول مذهب می‌دانستند، اظهار داشت: در این مساله که امامت جزء اصول دین است یا مذهب اختلاف نظر وجود دارد. اگر امامت اصول مذهب باشد دیگر می‌توان گفت اهل سنت اصل دین را انکار نکرده‌اند.

وی در پاسخ به این شبهه که آیا امام علی(ع) در جایی بوده که به امامت خود تاکید داشته باشند و یا صحابه را نسبت به این امر یادآور شوند؟ گفت: ابتدا ما باید مبانی خودمان را تنظیم کنیم زیرا در آیات فراوانی به امامت امام علی(ع) اشاره شده برای مثال در آیات ولایت به روشنی و صراحت ولایت امیرمومنان علی(ع) بیان می‌شود.

حجت الاسلام قدردان قراملکی ادامه داد: همچنین حضرت در شورای شش نفره فرمودند: آیا بین شما کسی هست که پیامبر اسلام او را نصب کرده باشد؛ یا بعد از 7 روز از وفات پیامبراکرم حضرت واقعه غدیر را یادآور می‌شوند و می‌فرمایند: مگر پیامبر مرا به عنوان امام معرفی نکردند همچنین در دیدار خلیفه اول فرمودند: شما را به خدا عهد پیامبرتان را درباره من فراموش نکنید؛ همه اینها کلام امام بودند که به امامت خویش اشاره داشتند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه بیان داشت: امیرمومنان علی(ع) خطاب به عمر و ابوبکر فرمودند: من صاحب غدیر هستم؛ همچنین در جای دیگر به اصحاب فرمودند: من نمی‌دانستم زمانی که پیامبر مرا در روز غدیر به عنوان جانشین انتخاب کردند اصحاب این مهم را فراموش کنند؛ لازم است این نصوص به مردم و طلاب گفته شود تا اعتقادشان در مقابل القائات و شبهات دشمنان در فضای مجازی متزلزل نشوند.

وی یاری نکردن انصار و صحابه را عامل اصلی سکوت و خانه نشین شدن حضرت علی(ع) دانست و اظهار داشت: امام برای آنکه وحدت جامعه اسلامی حفظ شود و اسلام به خطر نیفتد مجبور به سکوت شدند، بنابراین برای حکومت دو مقام انتخاب الهی و مقبولیت اجتماعی لازم است.

حجت الاسلام قدردان قراملکی ادامه داد: اگر مردم پس از وفات پیامبر حکم خداوند را اجرا می‌کردند و از حضرت علی(ع) به عنوان امام و پیشوا اطاعت می‌کردند حضرت مظلوم واقع نمی‌شدند؛ بنابراین در جکومت الهی مقبولیت بسیار مهم به شمار می‌رود. روی گردانی مردم از امام علی(ع) ارتداد از دین نبود بلکه آنان از مذهب مرتد شدند اما اگر کسی نصوص پیامبر را انکار کند انکار او انکار نبوت خواهد بود و منکر نبوت انکار خداوند است و این فرد مرتد شناخته می‌شود.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: بعد از رحلت رسول خدا متاسفانه جامعه اسلامی شاهد ترور شخصیتی امام علی(ع) بودند برای همین مردم او را کنار گذاشتند و خلیفه اول را پذیرفتند./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات