۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۵
کد خبر: ۵۷۷۳۷۴
آیت الله نظری:

فرهنگ غدیر همچون عاشورا باید جهانی شود

آیت الله نظری خادم الشریعه با تأکید براین که غدیر نیز باید همانند عاشورا در جامعه اسلامی نهادینه شده و گسترش پیدا کند، گفت: امروز یکی از وظایف ما خارج کردن مسأله غدیر از غربت است.
نشست گروه علمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، آیت الله نظری خادم الشریعه امروز در نشست علمی هشتمین اجلاس دکترین دهه غدیر و دهکده جهانی معرفت و دومین همایش بین المللی غدیر حکمرانی شایسته از غدیر به عنوان یک موهبت الهی یاد کرد و گفت: امروز جامعه شیعی باید قدردان این موهبت الهی باشد که خداوند متعال به جامعه شیعی عطا کرده است.

وی بر ضرورت ترویج و گسترش فرهنگ غدیر در جامعه اسلامی تأکید کرد و افزود: امروز جامعه دینی برای رشد و تعالی نیازمند بهره گیری از این فرهنگ متعالی است.

مسؤول و بنیانگذار دهه غدیر با تأکید براین که مسأله غدیر نیز باید همانند عاشورا در جامعه اسلامی نهادینه شده و گسترش پیدا کند، خاطرنشان کرد: امروز یکی از وظایف ما خارج کردن مسأله غدیر از غربت است.

آیت الله نظری خادم الشریعه همچنین بر ضرورت جهانی سازی فرهنگ غدیر با بهره گیری از ظرفیت های موجود تأکید کرد و گفت: نباید مسأله غدیر را تنها به جامعه شیعی محدود کنیم باید این فرهنگ تعالی بخش امروز در سراسر جهان نشر و گسترش پیدا کند.

وی با بیان این که نباید به مسأله غدیر سطحی نگاه شود، خاطرنشان کرد: امروز غدیر باید محور برنامه های تحقیقاتی و پژوهشی حوزه و دانشگاه قرار گیرد تا شاهد نگاه محتوا محور به این واقعه عظیم دینی باشیم.

آیت الله نظری خادم الشریعه با اشاره به این که تکمیل خاتمیت با غدیر صورت گرفت، خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین(ع) در مقام نبوت نیست، اما از نظر بسط خیر، پیشرفت، نگهداری و حفظ آن وجود ایشان بسیار اثرگذار بوده است.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که وجودی که تأثیر کامل در جها بشریت دارند عبارت از تکمیل و اکمال است، گفت: معنی تکمیل و اکمال این است که این استعداد نهفته را خداوند وسیله عروج را فراهم می کند.

استاد درس خارج فقه  و اصول حوزه با اشاره به این که خداوند متعال این استعداد را در بشر قرار داد تا بتواند استعدادهای نهفته خود را ابراز و اظهار کند، خاطرنشان کرد: آن استعداد نهفته که در وجود بشر قرار دارد عبارت از استفاده کردن از الله، قرآن و کتاب حق و آنچه را که برای بشر لزوم دارد.

آیت الله نظری خادم الشریعه با بیان این که خداوند متعال بعد از وجود مقدس خاتم الانبیاء که دنیای هدایت را اداره کرده وجود مبارک امیرالمؤمنین را به عنوان رییس الائمه برگزیده است، تصریح کرد: امام می تواند دنیای نقص را تبدیل به کمال کند.

وی با اشاره به این که رسالت، نبوت و بعثت اساس تأسی و تکمیل دین است، خاطرنشان کرد: بعد از این مقام ها به امامت می رسیم که در سایه دین به کمال خواهیم رسید.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه افزود: امیرالمؤمنین علی(ع) بعد از وجود مقدس حضرت محمد(ص) می تواند این هدایت را در صورت کمال و تکمیل به صورت زیبا و آنچه را که مطلوبیت دارد به نتیجه برساند.

آیت الله نظری خادم الشریعه با بیان این که متأسفانه بشر هدایت را کامل قبول نکرده است، تصریح کرد: امیرالمؤمنین علی(ع) می توان این مطلب را تکمیل کند. 

وی در ادامه سخنان خود غدیر را تکمیل کننده روشنایی، انسانی، ایمانی، تکمیلی، اکمالی، استکمالی دنیای بشریت دانست و خاطرنشان کرد: خداوند متعال به پیامبر گرامی اسلام دستور داد پس از مقام توحید، نبوت و بعثت این مقام امامت امیرالمؤمنین علی(ع) است که می تواند زمینه هدایت کامل بشر را فراهم کند.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه همچنین ادامه داد: خوشبختانه جامعه شیعی توانست از نظر کتابت، بیان و ترویج بین طبقات دانشمندان، علما و اساتید این اساس را به عنوان عامل تکمیل وجود تحقق بخشد.

آیت الله نظری خادم الشریعه در ادامه افزود: خداوند متعال کامل کننده و تکمیل کننده است یعنی آنچه را برای بشر لازم بود در جهت اصول دین، فروع دین در جهت اخلاق به وسیله امامت تکمیل شده است./۹۵۰/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات