۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۸
کد خبر: ۵۷۷۷۲۰
آیت الله توکل:

مدافعان حرم به مقام یقین به خدا رسیدند

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این که امروز جوانان زیادی مشتاق رفتن به سوریه برای دفاع از حرم هستند، گفت: مدافعان حرم به مقام یقین به خدا رسیدند.
آیت الله توکل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید رحیم توکل نماینده مجلس خبرگان رهبری شامگاه پنجشنبه در مراسم عزاداری امام حسین(ع) که در فاطمیه حضرت زهرا(س) قم برگزار شد، با بیان این که نور عمل انسان را نورانی می‌ کند، اظهار داشت: تمام اثرات از عمل به جان عامل می‌ نشیند ولی هنوز کار تمام نشده است، بلکه باید حجاب درون خود را نیز بزداید.

وی افزود: در جان ما حجابی به نام حجاب تعلق وجود دارد و تا هست پرده ای در نفس ما کشیده می‌ شود و در این دل باور نمی نشیند، با توجه به این که این حجاب از جنس تاریکی است باید از جنس نور یعنی تقوا زدوده شود.

آیت الله توکل بیان داشت: هرچه حجاب باطن کمتر شود نورانیت انسان بیشتر می‌ شود و باور به باطن انسان وارد شده و تازه او اهل ایمان می‌ شود؛ باید بدانیم مسلمان ویژگی های منحصر به فردی دارد چه رسد به مؤمن که درجات بالاتری از اسلام دارد.

وی با تأکید بر این که مسلمان غیبت نمی کند و تهمت نمی زند و به کسی ظلم نمی کند، ابراز داشت: چنین فردی هنوز در مسلمان بودن لنگ می‌ زند چه برسد به این که بخواهد با ایمان شود؛ فرد برای این که بخواهد با ایمان باشد باید کارهای زیادی انجام بدهد، واجبات را انجام بدهد و در برابر حرام ها ایستادگی کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: یقین مرحله بعد از ایمان است، انسانی که دل را به باور کشانده و حجاب تعلق را زدوده است، آن قدر نور به باطن خود سرازیر کند که حجاب های دیگر را هم از بین برود که این فرد به مرحله ای می‌ رسد که به آن وادی کشف و شهود می‌ گویند، مرحله ای که در آن می‌ تواند چیزهایی را ببیند و درک کند که دیگران نمی بینند و درک نمی کنند.

وی تصریح کرد: در روایت داریم: «چیزی که در بین مردم بسیار کم تقسیم شده است مسأله یقین است»، چراکه در بین ما توهین، تهمت، غیبت، حق الناس، دروغ و دل آزردن متأسفانه زیاد است تا جایی که غیبت و تهمت گاهی اوقات نقل بسیاری از مجالس ما می‌ شود که این مسائل موجب می‌ شود ایمان در قلوب ما پیدا نشود و نمونه کامل افراد با ایمان اهل بیت(ع) طاهرین هستند.

آیت الله توکل در بخش دیگری از سخنان با اشاره به این که حجت خدا اعم از پیامبر و امام باید دو خصوصیت عمده داشته باشد، ابراز کرد: نخست آن است که در حجت خدا «نمی دانم» راه ندارد و همچنین در حجت خدا «نمی توانم» بی معنا است، یعنی حتی اگر فردی در عالم پیدا شود که به همه سؤالات ما پاسخ بدهد ولی تنها به یک مسأله جواب ندهد یقینا او نمی تواند حجت خدا باشد.

وی عنوان کرد: امام از قدرت علمی بی نهایت و فوق العاده ای برخوردار است، تا جایی که نقل می‌ کنند فردی از حضرت علی(ع) سؤال کرد آن چه عددی است که بر تمام اعداد از یک تا 9 بخش پذیر باشد و در عین حال کمترین عدد باشد؛ حضرت بلافاصله فرمود: «روزهای هفته را در روز های سال ضرب کن» یعنی اگر عدد هفت را در 360 روز سال جمع کنیم عددی به دست می‌ آید که بر همه اعداد از یک تا 9 بخش پذیر است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: همچنین از نشانه های قدرت فوق العاده اهل بیت(ع) خطبه بدون الف و خطبه بدون نقطه از حضرت امیرالمؤمنین(ع) است که حقیقتا یک معجزه فوق العاده است؛ چراکه به گفته خودشان تمام علوم عالم مثل وضوح پنج انگشت داشتن دست است.

وی با اشاره به این که پیامبر و امام باید بتوانند طبق عقل و فهم مردم با آنها سخن بگویند، عنوان داشت: گاهی لازم است برای فردی بحث به صورت علمی مطرح شود و برای فرد دیگری معجزه عملی آورده شود و اهل بیت(ع) در همه این موارد توان فوق العاده دارند و چنین فردی حجت خدا است، هرچند خیلی از اوقات مردم با این که معجزات و کرامات پیامبر و اهل بیت(ع) را می‌ دیدند بازهم ایمان نیاوردند.

آیت الله توکل خاطرنشان کرد: اما در دفاع مقدس این جوانان نورانی ما بودند که پیامبر و امام را ندیده بودند ولی با فرمان امام امت که او را نایب امام زمان(عج) می‌ دانستند، به آن چنان ایمانی رسیده بودند که حاضر بودند روی مین بروند و جان خود را در مسیر اهل بیت(ع) فدا کنند.

وی با تأکید بر این که امروز هم جوانان زیادی مشتاق رفتن به سوریه برای دفاع از حرم هستند، خاطرنشان ساخت: برای کاری در پشت جبهه های سوریه از جوانان در یکی از شهرهای اصفهان ثبت نام می‌ کردند، نقل کردند چند برابر نیاز افراد ثبت نام کردند و در نهایت ناچار شدند که قرعه بیاندازند؛ این ها همان افرادی هستند که به مقام یقین رسیده اند به همین جهت در روایت داریم افراد با ایمان آخرالزمان از مسلمانان زمان پیامبر بالاتر هستند./1330/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات