۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۵۷۷۷۳۲
امام جمعه موقت كاشان:

هواي نفس انسان را از حق طلبي دور مي كند

امام جمعه موقت كاشان گفت: پيامبر اكرم(ص) مي فرمايد، هواي نفس انسان را از حق طلبي دور مي كند چرا كه حق طلبي مقابل هواي نفس است و هرآنچه را كه حق به آن تأكيد دارد هواي نفس آن را نفي مي كند.
حجت الاسلام اسلامي تبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار صبح امروز درمراسم زيارت عاشورا  هيات رزمندگان اسلام كاشان كه در مجموعه فرهنگي ورزشي شهدا بسيج اين شهرستان برگزار شد، گفت: يكي از آثار و دستاوردهاي دين در زندگي انسان داشتن بينش و آگاهي است.

وي افزود: انسان اگر بينش و آگاهي داشته باشد نگرش و تفكر او نسبت به دنيا و هرآنچه كه آموخته است متفاوت خواهد بود و متوجه خواهد بشد كه در وراي اين دنيا مسائل ديگري از جمله اينكه جهان صاحب دارد و بي صاحب نيست، ناظر دارد و بي ناظر نيست و حساب كتاب دارد و بدون حساب و كتاب نيست.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: واژه علم و مشتقات آن در قرآن حدود 800 مرتبه تكرار شده است و اين در حالي است واژه نماز به اين اندازه در قرآن به كار نرفته است.

وي افزود: وحي الهي و بعثت پيامبر اكرم(ص) با علم و آگاهي آغاز شد، ‹‹اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ›› پيامبر اكرم(ص) مي فرمايد، من مبعوث شدم براي اينكه به شما آگاهي بدهم.

امام جمعه موقت كاشان گفت: يكي از نقش هاي دين در زندگي انسان دادن بينش و آگاهي به انسان است و انساني كه بينش و تفكر صحيحي در رابطه عالم نداشته باشد زندگي او مفهومي نخواهد داشت.

حجت الاسلام اسلامي تبار ابراز کرد: دنيا و زندگي انسان داراي ماورايي است كه اعمال و رفتار انسان در اين عالم پنهان نمي ماند، از اين رو دوست داشتن دنيا مذمت است و اگر هدف انسان تنها دنيا باشد براي رسيدن به دنيا و ثروت و پست و مقام مرتكب گناه خواهد شد.

وي افزود: خداوند در سوره توبه خطاب به مومنين مي فرمايد، اگر دنيا و تجارت و پست و مقام نزد شما محبوب تر از خدا باشد بايد منتظر عذاب سختي باشيد.

امام جمعه موقت كاشان گفت: امام حسين(ع) نيز دنيا و خانواده هاي خود را دوست داشتند اما به خاطر خدا از  خانواده خود گذشت و در راه خدا به شهادت رسيد.

وي افزود: دنيا وقتي مورد مذمت قرار مي گيرد كه انسان براي رسيدن به دنيا مرتكب گناه شود، از اين رو حب دنيا در اندازه متعارف نهي نشده است و اگر در روايت مي فرمايد، محبت به دنيا ريشه همه گناهان است براي اين است كه انسان براي رسيدن به دنيا مرتكب گناه مي شود و براي حفظ دنيا نيز مرتكب گناه مي شود و اين در حالي است كه برخي ضمن داشتن حب دنيا از خدا نيز ترس ندارند و به راحتي مرتكب گناه و معصيت مي شوند.

حجت الاسلام اسلامي تبار يكي از مشكلات انسان را آرزوهاي طولاني دانست و افزود: آرزوهاي طولاني انسان را از ياد آخرت غافل مي كند و دنيا طلب مي شود و به دنبال رسيدن به دنيا است، از اين رو يكي از دغدغه هاي پيامبر اكرم(ص) براي بعد از خودش اين بود كه مردم مبتلا به اطاعت از هواي نفس نشوند.

امام جمعه موقت كاشان گفت: پيامبر اكرم(ص) مي فرمايد، هواي نفس انسان را از حق طلبي دور مي كند چرا كه حق طلبي مقابل هواي نفس است و هرآنچه را كه حق به آن به تأكيد دارد هواي نفس آن را نفي مي كند.

حجت الاسلام اسلامي تبار افزود: اگر انسان مبتلا به هواي نفس شود و از هواي نفس پيروي كند به ورطه نابودي كشيده خواهد و سقوط او از انسانيت به حيوانيت حتمي است.

وي هر نوع احتكار در شرايط كنوني را پيروي از هواي نفس دانست و گفت: اخلاگران اقتصادي و آنهايي كه مردم را در شرايط كنوني با مشكل روبرو مي كنند اگر عامل دشمن براي نارضايتي مردم نباشد از هواي نفس خود براي رسيدن به مال و ثروت پيروي مي كنند.

امام جمعه كاشان ابراز کرد: در صدر اسلام نيز حب به دنيا و رياست و پيروي از هواي نفس سبب شد با وجود اينكه امام حسين(ع) را مي شناختند اما انكار كنند و بگويند نمي شناسيم  و با او مبارزه كردند، از اين رو  غفلت انسان سبب غفلت از خدا و مرگ و قيامت و حساب و كتاب آخرت است و  غفلت از خدا انسان را از انسانيت به حيوانيت مي رساند.

به گفته وي، براي اطلاع از اينكه در قيامت با چه گروه و طايفه اي محشور خواهيد شد بايد ببنيد اعمال و رفتار چه گروه و جناحي را تأييد مي كنيد، چرا كه سكوت در برابر ظلم و ظالم به معناي محشور شدن با ظالم و شراكت در گناه ظالم است.

امام جمعه موقت كاشان يادآور شد: آنهايي كه دركربلا به مقابله با امام حسين(ع) برخواستند كافر نبودند بلكه حافظ قرآن و خود را صاحب اخلاص مي دانستند اما حب به دنيا  و غفلت آنها سبب شد امام حسين(ع) و يارانش را به شهادت برسانند.

حجت الاسلام اسلامي تبار افزود: رسيدن به حكومت و نداشت خوف از خدا و طاغوت پرستي و اطاعت از طاغوت نيز همان پيروي از هواي نفس و حب به دنيا است./1307/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات