۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۵۷۷۸۰۰
استاد حوزه علمیه:

معارف زیارت ناحیه مقدسه منشور سلوک مهدوی با عرفان عاشورایی است

حجت‌الاسلام حیدری کاشانی گفت: فرزندان شیعه نباید جای دیگری عرفان و اخلاق را جستجو کنند، چراکه زیارت ناحیه مقدسه آیین نامه سلوک مهدوی با عرفان عاشورایی است و از سریعترین راه انسان را به مقصد می‌رساند.
حجت الاسلام حیدری کاشانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، حجتالاسلام محمدباقر حیدری کاشانی استاد حوزه علمیه قم در مراسم عزاداری حضرت سيدالشهدا(ع) كه شب گذشته در مسجد مقدس جمکران برگزار شد، با اشاره به آیه 35 سوره مائده اظهار داشت: رمز رسیدن انسان به سعادت دنیا و آخرت؛ تقوای الهی، جستجوی وسیله‌ای برای رسیدن به قرب خداوند و مجاهدت در راه خدا است.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: مهاجرت به سوی خدا در معیت و اطاعت ولیّ خدا با مجاهدت در عرصه ولایت و امامت سلوک مهدوی می‌شود و عصاره تمام عرفان اسلامی و شیعی اعم از عرفان عملی و نظری همین بوده و تنها راه خدایی برای رساندن انسان از هلاکت به سعادت است.

وی با بیان این‌که مهاجرت، ولایت و مجاهدت سه عنصر و شاخصه سلوک مهدوی است، گفت: هرکس با اعتقاد به سعادت‌بخش بودن راه امام زمان خود، به معیّت ایشان دست پیدا کند، دست او را گرفته و به کربلا یعنی دانشگاه حسینی می‌برند، چراکه سلوک مهدوی یک سلوک سراسر حسینی با عرفان عاشورایی است.

حجتالاسلام حیدری کاشانی افزود: اگر کسی بخواهد در شمار «وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ، أُولئِک الْمُقَرَّبُونَ» قرار گیرد، بایستی همپای حضرت سیدالشهدا(ع) و اصحاب گرامی ایشان باشد که سبقت‌گیرنده ترین شهیدان عالم هستند تا خسارت زده دنیا نباشد.

وی اضافه کرد: زمانی که صحبت از السابقون می‌شود، حتی «اصحاب الیمین» نیز از چشم می‌افتند، چراکه آنها مقربان درگاه الهی و حاضر در جنّت النعیم هستند که از نعیم به جنّت ولایت، امامت و مهدویت تعبیر شده است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که کسانی به بالاترین درجات قرب الهی دست پیدا می‌کنند که در زندگی خود به بهشت ولایت، امامت و مهدویت وارد شده باشند، گفت: تربیت شدگان دستگاه شیعه نباید چیزی مهمتر از مسأله مهدویت داشته باشند، اما گاهی اوقات مسائل جدی خود را که هویت دینی و ایمانی شیعه را تشکیل می‌دهد به بازی گرفته و مسائل شوخی خود را جدی می‌گیرند.

وی ادامه داد: این همان نقطه‌ای است که به تحول، بازنگری و بازنگاری شیعه نیازمند می‌باشد و سلوک مهدوی تنها راه نجات فردی و خانوادگی درتمام عرصه‌های اجتماعی، سیاسی، کشوری و جهانی است، تمام جهان اسلام و بلکه جهان بشریت راهی جز توسل و تمسک به نجات بخش الهی و سپردن مدیریت زندگی خویش به انسان کامل یعنی امام زمان(عج) ندارد.

حجتالاسلام حیدری کاشانی با اشاره به آیه «بقية الله خير لكم ان كنتم مؤمنين» تأکید کرد: اگر مسلمان، مؤمن با دین و در سایه قرآن و عترت باشد، این آیه شریفه، عقیده و باور او خواهد شد و حضرت بقیه الله را برای خود سرچشمه تمام خیرات، برکات، هدایت‌ها، تربیت‌ها و تنها راه رسیدن به سعادت دنیا و آخرت خواهد دانست.

وی با بیان این‌که در هر زمانه‌ای فرعون و موسی وجود دارد، گفت: بایستی فرعون و موسای زمانه خود را بشناسی تا دچار گمراهی نشوی، همانگونه که فرعون ادعای خدایی می‌کرد، در زمان حال نیز استکبار جهانی خود را کدخدای عالم و دیگر جوامع را رعیت خود می‌پندارد و این همان خداپنداری فرعون است.

این خطیب برجسته حوزه علمیه افزود: کسانی هم که مقتدای پیامبران الهی و ادامه دهنده راه حضرت موسی کلیم‌الله هستند، در مقابل مستکبران ایستاده و استقامت می‌کنند.

وی ادامه داد: این استقامت ایمانی را در عمر چند روزه دنیا باید نشان داد و کمک‌های الهی را باور کند تا بتوان به سعادت بی‌پایان در جوار قرب الهی در جنّت‌الحسین دست پیدا کرد.

حجتالاسلام حیدری کاشانی با بیان این‌که اقیانوس معارف زیارت ناحیه مقدسه منشور سلوک مهدوی با عرفان عاشورایی است، اظهار داشت: فرزندان شیعه نباید جای دیگری عرفان و اخلاق را جستجو کنند، چراکه زیارت ناحیه مقدسه آیین نامه سلوک مهدوی با عرفان عاشورایی است و از سریعترین راه انسان را به مقصد می‌رساند./876/پ202/ب1

ارسال نظرات