۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۵۷۷۸۱۳
حجت الاسلام علوی تهرانی:

مدارا کردن با مردم، وظیفه مسؤولان است

استاد حوزه علمیه مدارا کردن با مردم را وظیفه مسؤولان دانست و گفت: مدارا کردن با مردم بهترین سیاست و نشانه عقل داشتن است.
علوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علوی تهرانی استاد حوزه علمیه، شب گذشته 23 شهریورماه در مسجد امیر(ع) در زمینه موضوع اصل اخوت گفت: یکی از مولفه‌های مهم در اصل اخوت حلم است.

وی با بیان اینکه در جامعه شایسته مردم نسبت به یکدیگر حلیم و بردبار هستند، ادامه داد: مراد از حلم آن است که نفس انسان باید به یک اطمینان و آرامشی برسد که در برخورد با ناملایمت‌ها از غضب باز بماند و خشمگین نشود. در جامعه شایسته از مردم توقع می‌رود که نسبت به یکدیگر خشمگین نشوند.

حجت الاسلام علوی تهرانی درباره تفاوت کظم غیظ و حلم، ابراز کرد: در کظم غیظ زمانی که انسان با آن امر نامطلوب مواجه می‌شود آن امر نامطلوب در درون انسان غضب را تحریک می‌کند ولی فرد غضب خود را بروز نمی‌دهد اما در مساله حلم انسان به مرحله‌ای می‌رسد که آن مساله نامطلوب باعث غضب درونی او نمی‌شود؛ بنابراین حلم نفس را از غضب حفظ می‌کند.

استاد حوزه علمیه با استناد به روایات اهل بیت(ع) مبنی براینکه اگر انسان حلیم نیست باید نقش انسان‌های حلیم را بازی کند، گفت: امام علی(ع) فرمودند: اگر از درون انسان بردباری نیستی خودت را شبیه انسان‌های بردبار کن زیرا انسان‌هایی که خودشان را شبیه خوبان می‌کنند امید است که شبیه آنان شوند.

وی ادامه داد: انسان اگر نمی‌تواند حلیم باشد اما می‌خواهد شبیه اهل حلم شود ابتدا باید اهل کظم غیظ باشد برای مثال کسانی که مدام از لفظ بگم بگم استفاده می‌کنند کظم غیظ ندارند و این تهدیدات رفتاری بسیار ناشایست است که از سوی برخی افراد گفته می‌شود.

حجت الاسلام علوی تهرانی با بیان اینکه در جامعه شایسته اگر انسان نمی‌تواند حلیم باشد حداقل باید با مردم مدارا کند، عنوان کرد: در جامعه شایسته احترام مردم باید حفظ شود و در نهایت رافت و احترام با آنان برخورد شود، طبق صریح روایات؛ مدارا نشانه عقل است.

استاد حوزه علمیه در ادامه یکی از تفاوت‌های بین انسان و حیوان را عقل بیان کرد و گفت: یکی از نشانه‌های عقل داشتن اجتناب از دروغ است و از دیگر نشانه‌های عقل مدارا با مردم است؛ بنابراین اگر کسی با مردم مدارا نکند بی عقل است.

وی مدارا کردن را یکی از سنت‌های رسول اکرم(ص) بیان کرد و اظهار داشت: پیامبراکرم بیشترین لطف را به مردم داشتند. انسان اگر نمی‌تواند حلیم باشد حداقل به مردم سخت نگیرید. اگر کسی اهل مدارا و گذشت باشد خداوند خیر دنیا و آخرت را به او عطا می‌کند.

حجت الاسلام علوی تهرانی در پایان با بیان اینکه زمامداران باید اهل مدارا باشند، خاطرنشان کرد: مدارا کردن با مردم بهترین سیاست است./813/پ203/ب1

ارسال نظرات