۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۵۷۷۸۶۳
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

سیطره و قدرت نفوذ فعل معصوم در احکام

آیت الله عندلیب همدانی گفت: در گزینه صلح حسنی و دعوت حسینی باید شرایط را تطبیق داد و اثبات کنیم که این همان است و الا بیش از فی الجمله حجت بودن از فعل معصوم استفاده نمی شود.
عندلیب زاده عندلیب زاده عندلیب زاده عندلیب زاده عندلیب زاده عندلیب زاده عندلیب زاده عندلیب زاده عندلیب زاده عندلیب زاده عندلیب زاده عندلیب زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان، آیت الله محمد عندلیب همدانی استاد درس خارج حوزه علمیه قم ظهر امروز در دیدار مبلغان حوزه علمیه همدان در کارگاه علمی دهه محرم که در مدرسه آخوند همدان برگزار شد با اشاره به اهمیت توجه به مساله علمی ایام محرم اظهار داشت: همه مبلغان باید با درک و مطالعه بالا در منابر حاضر شده و عمق علمی خود را ارتقا دهند.

وی با اشاره به دلالت فعل معصوم اظهار داشت: علمای علم اصول می گویند که اطلاق گیری از فعل معصوم معنا ندارد و نهایتا فعل معصوم اباحه و استحباب را می رساند.

آیت الله عندلیب گفت: در افعالی مانند صلح حدیبیه، صلح امام حسن و حادثه عاشورا و تحقق این افعال بحثی نیست و در اصل حجیت فی الجمله آن هم شکی نیست و باید دانست که تا چه میزان قابل الگو برداری است.

وی افزود: امام حسین(ع) فرمود که برای شما در من الگو است اما باید دانست که تا چه میزان چرا که اصل فعل معصوم گنگ است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: برخی امور در آن یقین داریم و قابل استنساخ است مانند رفتار، ادب و منش امام حسین(ع) اما آیا اصل حرکت امام حسین برای همه کس و همه جا قابل الگو برداری است؟

وی تصریح کرد: بی شک جواب آن منفی است چرا که نمی شود عمل امام حسن(ع) در یک زمان و عمل امام حسین(ع) در همان زمان حجت باشد مگر این که درباره حجیت سیره فعل امام چون باید به قدر متیقن اخذ کنیم باید اثبات کنیم که این شرایط همان شرایط زمان امام است.

آیت الله عندلیب همدانی گفت: در گزینه صلح حسنی و دعوت حسینی باید شرایط را تطبیق داد و اثبات کنیم که این همان است و الا بیش از فی الجمله حجت بودن از فعل معصوم استفاده نمی شود.

وی ابراز داشت: اما برای درک حالات باید به تاریخ و سخنان امام رجوع و مسیر خود را مشخص کنیم وقتی الگو بودن حضرت را برای مردم ترسیم می کنیم باید بدانیم که چگونه باید با این موضوع برخورد کرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه همدان در پایان گفت: اگر بخواهیم از سیره امامان برای وضع موجود استنساخ کنیم طریق علمی آن این است که شرایط  زمان و مکان را این همانی اثبات کنیم و یا این که از ادله لفظیه کمک بگیریم./۹۷۹/پ203/ب1

ارسال نظرات