۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۵۷۸۰۰۴
مؤسس حوزه های علمیه نورآباد:

مباحثه، از الزامات رونق علمی در حوزه است

مؤسس حوزه های علمیه نورآباد مباحثه را از الزامات رونق علمی در حوزه عنوان کرد و گفت: طلبه با شرکت در مباحثه یاد می گیرد که چگونه آموخته های خود را بیاموزاند و بفهماند و مهارت فراگیری دروس حوزه و آموزش را در خود تقویت می کند.
مباحثه

حجت الاسلام سعید امیدیان، مؤسس حوزه های علمیه خواهران و برادران نورآباد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، بیان داشت: جایگاه علمی حوزه یکی از ویژگی های این نهاد دینی بوده که از دیرباز از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.

وی با اشاره به تعمیق بخشی علمی که در حوزه از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و هست، افزود: باید به این مهم توجه داشت که مباحثه از جمله الزاماتی است که در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است.

حجت الاسلام امیدیان با تأکید بر اینکه هر روز که طلبه درس می آموزد موظف است که آنچه را فراگرفته است، تکرار کند، خاطرنشان کرد: در مباحثه طلبه می اموزد چطور بیاموزاند و روش تدریس و رساندن مطلب به مخاطب را فرا می گیرد.

وی در ادامه عنوان کرد: طلبه در مباحثه یا می گیرد بفهماند و از مؤلفه های ذاتی بحث جایگاه علمی در حوزه است و باید به احیای سنت مباحثه بیش از پیش توجه کرد.

مؤسس حوزه های علمیه خواهران و برادران نورآباد یادآور شد: اگر فرهنگ مباحثه احیا و تقویت شود بحث مدرک گرایی که امروزه مورد توجه بسیاری از جوانان و طلاب بوده و آفتی برای رشد علمی است، کمرنگ شود.

وی در ادامه بیان داشت: از الزامات رونق و نشاط علمی در حوزه این است که در پذیرش اساتید دقت شود، باید اساتیدی جذب حوزه شوند که توانمند و با سواد باشند و روش های مهارت تدریس را فرا گیرند.

حجت الاسلام امیدیان با تأکید بر اینکه اساتید حوزه باید روشمند عمل نمایند، عنوان داشت: از دیگر ضروریات رونق علمی توجه به بحث پژوهش در حوزه است، باید در حوزه مهارت های پژوهشی نه به نام بلکه به رسم آموزش داده شوند.

وی اظهار داشت: باید در اولویت حوزه قرار گیرد که از ظرفیت اساتید توانمند که بر روش های تحقیق و پژوهش مسلط هستند، استفاده کنند، اساتیدی که به طلبه و مهارت های علمی و پژوهشی طلبه اهمیت دهند.

عضو شورای حوزه علمیه لرستان بیان داشت: برای تبیین و ترویج فرهنگ پژوهش باید طلبه را تشویق و بنیه علمی آنان را تقویت کرد و آثار پژوهشی طلاب که برگزیده هستند را انتشار و مورد استفاده قرار داد تا در هدایت طلاب به سمت انجام و تقویت فعالیت های پژوهشی مورد نیاز و به روز جامعه نقش آفرین بود./9451//۳۰۳/خ   

ارسال نظرات