۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۵۷۸۱۰۶
استاد حوزه علمیه:

خداوند جزای ستم به مظلوم را سریع می دهد

حجت الاسلام بیگدلی با اشاره به این که ظلم به دیگران اعم از ظلم و ستم جانی، مالی و آبرویی است، تأکید کرد که ستم به مظلوم سریع از سوی خدا پاسخ داده می‌ شود.
حجت الاسلام والمسلمین بیگدلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام زین العابدین بیگدلی استاد حوزه علمیه در مراسم عزاداری دهه اول محرم که پیش از ظهر امروز در دفتر رهبر معظم انقلاب برگزار شد، با اشاره به ظلم به عنوان یکی از بزرگترین گناهان در بین معصیت های کبیره اظهار داشت: ستم و ظلم به دیگران اعم از ستم های جانی و مالی و آبرویی است.

وی افزود: پیامبر گرامی اسلام فرمودند: «حرمت مال انسان مثل حرمت خون او است»، ابواب قصاص و دیات در فقه نیز برای احترام به جان مسلمان است به همین جهت بزرگان ما روی این مسأله دقت زیادی داشتند و همیشه سعی می‌ کردند مردم را از خود راضی نگاه دارند.

حجت الاسلام بیگدلی با اشاره روایتی در مورد عظمت جایگاه مؤمن و مسلمان ابراز داشت: همه می‌ دانیم کعبه و حج از چه جایگاهی برخوردار است و هیچ چیز به عظمت کعبه نمی رسد، امام امیرمؤمنان(ع) روزی به کعبه نگاه کرده و فرمودند: «ای کعبه چه قدر عظمت تو زیاد است ولی بدان که عظمت انسان مؤمن از تو هم بیشتر است».

وی اضافه کرد: در احادیث بیان شده که انسان نباید به کسی ظلم کند به ویژه به فردی که می‌ دانیم جز خدا کسی را ندارد چون در طول تاریخ بارها دیده شده ظلم به انسان مظلوم در همین دنیا سریع پاسخ داده می‌ شود و یقه انسان را می‌ گیرد.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: نقل می‌ کنند فردی در یک روز مرحوم آیت الله شاه آبادی استاد اخلاق امام راحل را اذیت می‌ کرد، ولی ایشان چیزی نمی گفت تا این که مردم دیدند دقایقی بعد از پله ها پایین افتاده و مرده است، مرحوم آیت الله شاه آبادی فرموده بودند: کاش لا اقل یک جمله تند به او گفته بودم تا خداوند این گونه از او انتقام نمی گرفت.

وی در ادامه با اشاره به لزوم احترام به والدین از سوی جوانان، تأکید کرد: در بام چهارم بهشت نوشته شده است: کسی که خدا و روز قیامت ایمان دارد باید والدین خود را اکرام کند، اکرام هم به این معنا است که نگذارد دل پدر و مادر از انسان غمگین شود.

حجت الاسلام بیگدلی با اشاره به آیه «لا تقل لهما اف» در قرآن کریم خاطرنشان کرد: خداوند تأکید کرده است که به پدر و مادر خود اف نگویید، اف کوچکترین کلمه ای است که دلالت بر بی احترامی دارد و نشان می‌ دهد حتی کوچکترین جمله ناراحت کننده فرزند به والدین خود می‌ تواند موجب عاق والدین بشود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند: «از رحمت خدا به دور است کسی که پدر و مادر خود را درک کند و نتواند اسباب مغفرت و بهشتی شدن خود را فراهم کند»، همچنانکه در مورد ماه مبارک رمضان می‌ خوانیم هرکس ماه رمضان بگذرد و بخشیده نشود، از رحمت خدا به دور است.

استاد حوزه علمیه قم در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به این که بزرگترین ظلم های عالم در صحرای کربلا نسبت به آل الله روا داشته شد، گفت: در این روز حتی دشمنان امام حسین(ع) به قواعد جنگی مرسوم عرب نیز عمل نکردند از جمله این که قاعده جنگ آغاز آن نزدیک ظهر بود، ولی عمر سعد هنوز آفتاب طلوع نکرده بود اولین تیر را به سمت خیام حسینی پرتاب کرد./1330/پ202/ب1

ارسال نظرات