۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۵۷۸۱۸۰
استاد حوزه علمیه تشریح کرد؛

آثار جهان بینی انسان

حجت الاسلام والمسلمین تقوایی گفت: نحوه بینش آدمی نسبت به عالم، انسان و حقیقت وجودی خود، زندگی خودش و تمام عالم را می‌سازد.
آیت الله تقوایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا تقوایی استاد حوزه علمیه در مراسمی که شامگاه گذشته در مسجد باب الحوائج لویزان برگزار شد، گفت: انسان برای رسیدن به کمال باید جهالت خود را به معرفت و حماقت خود را به عقل تبدیل کند.

وی افزود: در فلسفه ثابت می‌شود که تنها یک علت تامه در عالم وجود دارد و آن علت خداست؛ اگر به چنین درکی برسیم، هیچ کسی جز خدا در عالم نمی‌تواند به انسان صدمه بزند اما آدمی چون فکر می‌کند همه چیز در احاطه خود است، ترس بر او غالب می‌شود و نمی‌تواند از عهده کارها برآید.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: نحوه بینش آدمی نسبت به عالم، انسان و حقیقت وجودی خود، زندگی خود و تمام عالم را می‌سازد؛ اگر به قدر کافی معرفت پیدا کنیم تمام موهبت‌هایی را که خداوند به ما عنایت کرده، می‌‌بینیم.

وی در ادامه بیان داشت: انسان مقام وجه الهی دارد و اگر به چنین مقامی برسد بَواطن مُلک و ملکوت در دست او خواهد بود‌. اگر انسان فکر کند اجنه و شیاطین بر او مسلط هستند قطعاً این اتفاق خواهد افتاد زیرا ترس بر او غالب شده اما اگر فکر کند که انسان بر اجنه و شیاطین غالب است، بنابراین آسیبی به او نخواهد رسید.

حجت الاسلام والمسلمین تقوایی اظهار داشت: شهید حججی از اسارت خودش نجات پیدا کرده بود و از خدا خواسته بود که شهادت او در دنیا جریان ساز شود و همین‌طور هم شد؛ هر آنچه از خدا می‌خواهیم باید با تمام وجود در قلب خود آن را پرورش دهیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ذکر زبان، حمد و ثناست؛ ما به علت اینکه خود را در ترس و محدودیت‌های فکری زنجیر کرده‌ایم نمی‌توانیم کارها و اعمال اهل بیت را انجام دهیم؛ علت این ضعف، کمبود معرفت و ضعف عقل نظری و عملی است./۹۶۹/پ202/ب1

ارسال نظرات