۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۸
کد خبر: ۵۷۸۲۴۸
حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری:

امر به معروف و نهی از منکر وضع خوبی در جامعه ندارد

استاد حوزه علمیه با بیان این که بسیاری از مواقع پول ها، میزها، مقام ها و وعده ها زمینه ساز جهنم می شود، تأکید کرد که تنها پیروی از فرهنگ عاشورا می تواند ضامن سعادت زندگی انسان باشد.
صالحی خوانساری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی صالحی خوانساری پیش از ظهر امروز در مراسم عزاداری دهه اول محرم که در بیت حضرت آیت الله نوری همدانی برگزار شد، با بیان این که نباید امام حسین(ع) و عاشورا در گودی قتلگاه محصور شود، اظهار داشت: در مورد قیام عاشورا کلام و کتاب و نامه ها و خطبه های امام حسین(ع) کمتر مطرح می شود و بالاتر معارف و مواعظ امام حسین(ع) اصلا دیده نمی شود.

وی افزود: فکر نمی کنم خطبه امام سجاد(ع) یا خطبه حضرت زینب کبری(س) کنار دروازه کوفه خوانده شود به همین جهت می خواهیم سخن زنده ای از امام حسین(ع) که به درد زندگی های امروز ما بخورد بیان کنیم که اسم آن را «چگونه زیستن» گذاشته ام.

استاد حوزه علمیه با تأکید بر این که اسلام می خواهد به ما درس چگونه زیستن بدهد، ابراز داشت: در جلد مربوط به امام حسین(ع) در بحارالانوار آمده است که از ایشان سؤال شد، جهان را چگونه می بینید؟ حضرت سیدالشهدا(ع) فرمود: «من جهان را به گونه ای می بینیم که زیر نظر خدا هستم، مرگ هم مرا سایه به سایه تعقیب می کند، جلوی روی خود نیز آتش را می بینم و رهین عمل خود هستم، آن چه می پسندم همگی به من نمی رسد و هرآنچه از آن اکره دارم درگیر آن هستم و سرنوشت و مهار زندگی من دست دیگری است».

وی ابراز داشت: منظور از دیدن آتش در پیش رو این است که در دنیایی هستیم که پول، میز، مقام، وعده ها و چشم و ابروها همگی می تواند ما را به جهنم برساند؛ ما از کلام امام حسین(ع) در مورد زندگی روز مره خود کمتر استفاده می کنیم در حالی که همین یک حدیث می تواند ضامن سعادت زندگی ما باشد.

حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری در ادامه تصریح کرد: در ادامه روایت خداوند امام حسین(ع) خود را فقیرترین افراد می داند ولی همین امام حسین(ع) در مقابل مردم به گونه ای دیگر برخورد می کند و به محمد حنفیه می فرماید: «قیام من به دلیل هوای نفس و بیهوده نیست بلکه قطعا خروج کردم تا در امت جدم اصلاح ایجاد کنم به این صورت که امر به معروف و نهی از منکر کنم».

وی با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر در کشور ما وضعیت بسیار بدی دارد، ابراز داشت: ما نیاز به یک سازمان در این رابطه داریم ولی نیست، در حالی که عربستان این سازمان را دارد و جدی هم می گیرد؛ به همین جهت است که می گوییم پیام های عاشورا را درک نکردیم، در حالی عاشورا این گونه است و باید حقیقت آن را درک کنیم.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان ساخت: یکی از پیام های عاشورا این است که می شود در یک جنگ یک لشکر کم تعداد بر یک لشکر پرعده غلبه کند که قرآن هم به آن اشاره کرده است ولی نیاز به زمان دارد، به همین جهت 1378 سال می گذرد و امام حسین(ع) در بین همه مردم، در خانه ها، در کوچه ها، در خیابان ها و در بین کوچک و بزرگ حضور دارد ولی ابن زیاد و عمر سعد و یزید کجا هستند؟./1330/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات