۲۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۵۷۸۳۲۵

آیین چهل منبر در خرم آباد برگزار شد

زنان عزادار خرم آبادی با روشن کردن شمع های حزن و اندوه آیین چهل منبری را برگزار کردند.
چهل منبر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، زنان عزادار لرستانی در شهرستان های بروجرد و خرم آباد طی آیینی مراسم چهل منبر را در روز تاسوعای حسینی برگزار می کنند.

در این آیین زنان عزادار از صبح روز تاسوعای حسینی تا اذان مغرب این آیین را برگزار می کنند.

فضای حزن و اندوه در طول برگزاری مراسم چهل منبر در شهر به ویژه در مناطق برگزاری این مراسم حاکم می شود و زنان لرستانی با ذکر الهی و در سکوت کامل مراسم چهل منبر را برگزار و با زینب کبری همدردی می کنند.

در این آیین هر کسی که حاجتی دارد با پای پیاده و نقاب بر صورت، ۴۰ شمع را در ۴۰ سقاخانه یا حسینیه روشن می‌کند و تا سال آینده به انتظار برآورده شدن حاجتش می‌نشیند.

بانوان در عزای سیدالشهدا و به نشانه همراهی با حضرت زینب(س) با پاهایی برهنه و صورت پوشیده در سطح شهر به راه می‏افتند و با زمزمه ذکر و مناجات چهل شمع را در چهل منبر عزاداری در منطقه قدیمی شهر خرم آباد و بر درب منازل شهدا روشن می کنند.

زنان و دختران برگزار کننده این آیین در طول برگزاری مراسم روزه سکوت گرفته و در دل ذکرالله، صلوات و مناجات می گویند.

شرکت کننده گان در این آیین معنوی که بیشتر زنان بوده و به ندرت مردان در این آیین شرکت می کنند، به یاد مصیبت‌های حضرت زینب(س) و زنان و کودکانی که در روز عاشورا به اسیری رفته‌اند عزاداری می کنند و اشک ماتم می ریزند


بیشترین قدمت برگزاری این آیین در استان لرستان مربوط به شهر بروجرد است که بنابر شواهد تاریخی قدمت آن به دوره صفویه برمی گردد، این آیین در شهرهای خرم آباد و بروجرد به صورت گسترده برگزار می شود./۹۴۵۱/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات