۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۴
کد خبر: ۵۷۹۵۵۹
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی:

فرهنگ اسلامی حامی حدود و حقوق زن است

آیت الله علم الهدی تنها فرهنگ اسلامی و انبیا و اولیای الهی را حامی حدود و حقوق زن دانست که بر خلاف دیگر فرهنگ های مادی و بشری نه افراط دارد و نه دچار تفریط می شود ضمن آنکه در مواقعی مدیریت بحران نیز به او سپرده می شود.
رهروان زینبی مشهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ظهر امروز در اجتماع بزرگ "رهروان زینبی" از سری فعالیت های اوقاف و امور خیریه خراسان که در میدان معراج برگزار شد، بیان داشت: در دنیای امروز توجه و شناخت موقعیت زن، این موجود ارزشمند اجتماعی و انسانی از دیدگاه پرورش و تربیت اسلامی به خصوص در حوزه های زندگی اجتماعی قابل تعقل است.

افراط و تفریط در مقام و موقعیت زن

آیت الله علم الهدی با اشاره به اینکه در فرهنگ های مختلفی که از گذشته تا به امروز بر دنیا حاکم بوده زن در عرصه افراط و تفریط نمایش داده شده است بیان داشت: در عرصه افراط و تفریط مقام و موقعیت زن مورد هجمه قرار گرفته و ارزشمندی این نژاد در زیر لگدکوبی های هوس بازان یا اعمال قدرت و تعصبات جاهلانه به تجاوز منجر شده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بیان داشت: در یک زمانی با تعصبات جاهلانه زن در کنار جمادات و چهار پایان، مورد ارث قرار گرفته و میراث محسوب می شد و این روز توسط عده ای انسان هوس باز حقوق زن در دنیا منع، شخصیت روحی و روانی زن و تمام توانمندی های مدیریتی و تربیتی او نادیده گرفته می شود.

وی افزود: در تمام جوامع گذشته چه جوامع عقب افتاده قرون وسطایی و چه در فرهنگ های پیشرفته و متمدن صنعتی، حقوق زن از بین رفته است.

فرهنگ اسلام و لحاظ شخصیت و عظمت زن

آیت الله علم الهدی گفت: تنها فرهنگی که تمام شخصیت با عظمت زن را در حوزه زندگی فردی به عنوان یک موجود مستقل، در حوزه زندگی خانوادگی به عنوان یک مقامِ مدیریت موثر و در حوزه زندگی اجتماعی به عنوان یک صاحب قدرت توانمند تعریف می کند فرهنگ اسلام است. در این فرهنگ زن می تواند در بحران های مختلف خود را نشان دهد.

 وی افزود: خداوند در عرصه اجتماع و سیاست مقام و رتبه ای برای زن قرار داده که این موقعیت را مرد در عرصه سیاسی و اجتماعی ندارد و آن مدیریت بحران زن است.

مدیریت بحران زینب(س) و انقلاب سازی حرکت عاشورا

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بیان داشت: گاهی بحران های اجتماعی سیاسی به نقطه ای می رسد که شمشیر کار ساز نیست و از نیروی نظامی کاری بر نمی آید، حتی سلاح های مرگ بار و سینه های ستبر مردان در عرصه حل بحران و مدیریت آن کار آمد نیست و در اینجاست که مدیریت بحران به زن سپرده می شود.

وی افزود: موقعیتی که در سرزمین کربلا و در جریان شهادت امام حسین (ع) پیش آمد یک موقعیت بحرانی بود که مدیریت آن به حضرت زینب کبری(س) سپرده شد.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه نهضت کربلا یک انقلاب فراگیر در همه زمان ها و مکان ها بود، گفت: بعد از شهادت سید الشهدا(ع) و یارانشان ۸۴ زن و بچه باقی ماندند که این ۸۴ نفر رسالت انقلاب سازی یک حرکت و درگیری یک روزه نابرابر را تحقق بخشیدند.

وی افزود: بخش اول انقلاب کربلا جنگ و دلاوری مردان بود که در نهایت به شهادت رسیدند اما بخش دوم انقلاب سازی و جهانی کردن این نهضت به دست زینب(س) و دیگر اسرا بود.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان بیان داشت: رسالت زن در این عرصه بسیار مهم تر است چون توسعه جهانی این انقلاب وظیفه اوست، زن از دیدگاه اسلام نقش آفرین در هنر اجتماعی سیاسی است که مرد از عهده اش بر نمی آید تاریخ را ببینید این زینب(س) است که در ورودی دروازه کوفه و یا در مجلس یزید خطبه می خواند.

وی خطاب به بانوان حاضر افزود: شما رهرو راه اینچنین زنی، یعنی زینب کبری هستید بنابراین ببینید تا به امروز در این مسیر چگونه حرکت کرده اید و پس از این چگونه می خواهید حرکت کنید./933/پ203/ب۱

ارسال نظرات