۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۵۸۰۰۵۰
گزارش؛

بازخوانی مواجهه مطبوعات داخلی در برابر حادثه تروریستی اهواز

سرخط روزنامه‌های سی و یکم شهریور و واکنش‌ روزنامه‌ها نسبت به دو اتفاق مهم روز قبل آن یعنی دیدار رهبر انقلاب با ورزشکاران و مدال آوران اندونزی و تشییع شهدای اهواز درخور توجه است.
مطبوعات اهواز

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری رسا، سی و یکم شهریور آغاز هفته دفاع مقدس و رژه نیروهای مسلح به مناسبت گرامیداشت این روز در سراسر کشور برگزار شد. ولی آن چیزی که شاهد بودیم، رژه اهواز با حمله نیروهای مسلح الاحوازیه به هم ریخت و تعدادی از هموطنانمان به شهادت رسیدند.

در کنار جریان الاحوازیه، داعش نیز مسئولیت این حمله را برعهده گرفت و با انتشار کلیپی از تروریست‌ها که به محل رژه می‌رفتند تا عملیات تروریستی خود را انجام بدهند، صحت گفتار خود را تایید کرد. بدون شک چنین عملیاتی بایستی با رصد اطلاعاتی چند سازمان جاسوسی صورت بگیرد و آن چیزی که ما در قاب صفحه می‌بینیم کمی متفاوت‌تر از چیزهایی است که در حقیقت روی داده است.

اما همین رسانه و شیوه اطلاع رسانی آن پرده از روابط، تمایلات و... می‌دهد و می‌توان با یک نسبت شناسی آگاهانه خط و ربط‌ها را جستجو نمود، از این رو به بررسی سرخط روزنامه‌های سی و یکم شهریور پرداختیم تا واکنش‌ روزنامه‌ها را نسبت به دو اتفاق مهم روز قبل یعنی دیدار رهبر انقلاب با ورزشکاران و مدال آوران اندونزی و تشییع شهدای اهواز ببینیم.

روزنامه کیهان جمله رهبر انقلاب را تحت عنوان گوشمالی سخت در انتظار عوامل ترور اهواز، تیتر اصلی کرده بود. البته در جای دیگر به نصیحت رئیس جمهور نیز پردخته است و از وی خواسته تا نسبت به آمریکا محکم باشد.

کیهان پیش تر نیز اتهام را به سمت ریاض برده بود و تیتر اصلی آن سیلی سخت به ریاض، انتقام خون شهدای اهواز شد. قبل‌تر کیهان به دلیل حمایت از انصارالله یمن و تیتر جنجالی علیه سعودی‌ها و اماراتی‌ها مورد انتقاد و تهدید داخلی‌ها نیز قرار گرفته بود.

روزنامه شرق مانند همیشه هیچ اشاره‌ای به تشییع شهدای اهواز نداشت و مهمترین بخش از صفحه خود را به پیش بینی سخنان روحانی در سازمان ملل پرداخته است. حاشیه سازی یکی از مهمترین اقدامات این روزنامه بوده که همواره جزء روزنامه‌های زرد سیاسی به شمار می‌رود. یعنی خبرهایی را منتشر می‌کند و بلافاصله چندی بعد آن را تکذیب می‌نماید که یکی از غیر حرفه‌ای ترین کار رسانه‌ای به حساب می‌آید. مثلا در ماجرای فاحشه‌ خانه‌های مشهد ابتدا شرق مطلبی را مطرح نمود و بعدها تلویحا آن را تکذیب کرد که صد البته مورد پیگرد قانونی قرار نگرفت.

رحمانیان مدیر مسئول این روزنامه پیش‌تر گرفته بود که رسالت روزنامه شرق بزک کردن برجام بود که به مقصودش نیز رسید و در نقش روابط عمومی ریاست جمهوری نیز ظاهر شده است.

روزنامه وطن امروز، عکس صفحه خود را به تشییع شهدای اهواز اختصاص داده است و تیتر اصلی نیز جمله مقام معظم رهبری در دیدار با وزرشکاران مدال آور.

وطن امروز با تیتر سنگ تمام خوزستانی‌ها برای شهدای ترور درباره حضور پررنگ مردم استان خوزستان در تشییع شهدا پرداخت.

روزنامه آفتاب یزد، یکی از روزنامه‌های مورد حمایت دولت است. تیتر اصلی این روزنامه اختصاص به معاهده مالی FATF دارد. بعد از برجام که با شکست روبه رو شد، دولت قصد دارد با امضا کردن قرارداد مالی FATF راه نفوذ آمریکا به بانکداری ما را باز کند.

روزنامه با تیتر استفاده ابزاری از خون شهدا برای رد FATF به کیهان حمله کرد تا بتواند برای هموار کردن راه مجلس در مسیر تایید این معاهده مالی گامی بردارد.

روزنامه فرهیختگان وابسته به دانشگاه آزاد، تیتر اصلی خود را به سه برابر شدن درآمد دولت اختصاص داد، همچنین به صحبت‌های رهبر انقلاب در دیدار با ورزشکاران نیز اشاره‌هایی داشت و از طرف دیگر نیز پیرامون حضور روحانی در نیویورک درباره مذاکره احتمالی با آمریکایی‌ها اشاره داشت.

با توجه به اتفاقاتی که در سطح ملی روی می‌دهد، انتظار می‌رود که روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها به موضوعات کمتر جناحی‌ بنگرند و تلاش کنند تا برای همدردی با افکار عمومی هم که شده، کمی منصفانه‌تر به موضوعات بپردازند و به جریحه‌دار شدن روحیات توجه بیشتری داشته باشند./۹۱۸/ز۵۰۲/س

علی اصغر سیاحت هویدا

 

 

 

 

ارسال نظرات