۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۵
کد خبر: ۵۸۰۶۷۰
حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان:

مستکبران در دنیا و آخرت شقی و بدبخت هستند

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خداوند از کبر و متکبر متنفر است، گفت: مستکبران از فیوضات الهی محروم و در دنیا و آخرت شقی هستند.
انصاریان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان استاد حوزه علمیه، امروز در مراسمی که به مناسبت دهه سوم ماه محرم در حسینیه هدایت برگزار شد، گفت: خداوند وقتی عاشق بنده‌اش شود 8 خصلت به او الهام می‌کند و این الهام یک امر قلبی است.

وی یکی از آن 8 خصلت را محبت خداوند به عبد بیان کرد و ادامه داد: محبت عبد به خداوند محبت از پایین به بالا است. زمانی که عبد نعمت‌های الهی را مشاهده می‌کند شعله محبت خداوند در قلبش زبانه می‌کشد و چون طبع انسان به‌گونه‌ای است که اگر کسی به او محبت کند قلبا شیفته محبت محبت کننده می‌شود و می‌خواهد به نحوی عاطفه محبت کننده را تلافی کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان در ادامه بابیان اینکه انسان قلبا به‌ تلافی کردن خوبی دیگران علاقه‌مند است، اظهار داشت: در معارف الهیه تلافی کردن کار نیک را شکر و سپاس می‌گویند.

این استاد حوزه علمیه بابیان اینکه محبت بالا به پایین با محبت از پایین به بالا بسیار متفاوت است، گفت: محبت انسان به خداوند همان محبت از پایین به بالا است و با محبت خداوند به انسان بسیار فرق دارد.

وی افزود: انسان موجودی محدود است بنابراین محبت او نیز محدود می‌شود اما چون خداوند نامحدود است محبت او به انسان نیز بی‌نهایت می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با تأکید بر اینکه انسان باید تلاش کند خود را در معرض محبت خداوند قرار دهد، عنوان کرد: راه‌های مختلفی برای جلب محبت خداوند وجود دارد که یکی از آن راه‌ها دوست داشتن امام حسین(ع) است؛ محبت انسان به خداوند هرگز بی‌نهایت نمی‌شود اما پاداش خداوند بی‌نهایت است.

این خطیب مشهور ادامه داد: عبادت انسان نشانه محبت انسان به خداوند است، عبادت از نظر کمی حد و حدود دارد اما پاداش و محبت خداوند به عبادت بنده بی‌نهایت خواهد بود. انسان اگر از اموری که مورد نفرت خداوند است فاصله بگیرد به‌طورقطع وارد حوزه محبت خداوند می‌شود.

این استاد حوزه علمیه بابیان اینکه خداوند از صفت کبر متنفر است، اظهار داشت: کبر باعث بسته‌شدن درب فیوضات الهی می‌شود و مراد از این کبر، کبر ورزیدن در برابر اوامر و نواهی الهی است. انسان در حدی نیست که از دستورات الهی سرپیچی کند چرا سرپیچی از امر الهی موجب هلاکت انسان می‌شود. نخستین کسی که در برابر خداوند کبر ورزید و از درگاه الهی رانده شد ابلیس بود.

وی جبهه‌گیری در برابر خداوند را نشانه کبر دانست و خاطرنشان کرد: خداوند از کبر و متکبر متنفر است برای همین مستکبران از فیوضات الهی محروم و در دنیا و آخرت شقی هستند./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات