۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴
کد خبر: ۵۸۰۸۳۴
دبير جامعه روحانيت كاشان:

بالاترين ثروت براي انسان قناعت است

دبير جامعه روحانيت كاشان بالاترين ثروت براي انسان را قناعت دانست و گفت: انسان اگر قناعت نداشته باشد حتي اگر همه دنيا را هم داشته باشد باز هم به دنبال يك دنياي اضافه تر خواهد بود.
حجت الاسلام شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل سه شنبه شب در مراسم عزاداري هيات انصار حسيني مسجد عربي در ادامه شرح خطبه متقين اميرمومنان(ع) گفت: انسان متقي اهل فضيلت و فضائل اخلاقي است و اهل رذائل اخلاقي و پست و مقام و نام و نان و شهرت نيست.

وي با بيان اينكه انسان موفق در دنيا كساني هستند كه هرچه ثروت و علم  او بيشتر شود فضائل اخلاقي و نيز بيشتر شود، افزود: اميرمومنان(ع) مي فرمايد نخستين فضيلت متقين صداقت، راستگويي و زبان خوب است.

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اينكه صدق يكي از درب هاي بهشت است، اظهار داشت: انسان هاي راستگو در دنيا  از درب صدق وارد بهشت مي شوند و خداوند جايگاهي را هم با همين عنوان برايشان در بهشت تعيين كرده است كه اين امر نشانه جايگاه والاي راستگويان است.

وي ادامه داد: انسانهاي صادق و راستگو تحت هيچ عنواني حاضر به گفتن دروغ نيستند اما برخي همينكه كوچكترين خطري منافع آنها را تهديد كند قسم دروغ مي خورند و يا براي كسب منفعت بيشتر دروغ مي گويند.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: اگر انسان به دروغ عادت كند صداقت و راستگويي از زندگي او خارج خواهد شد و برگشتي برايش نخواهد بود چرا كه هر دروغي يك دروغ ديگري به دنبال خواهد داشت و به دروغ گفتن عادت خواهد كرد.

وي با اشاره به اينكه صداقت تنها در گفتار نيست بلكه صداقت در رفتار و نيات و اخلاق نيز وجود دارد، افزود: يكي از بزرگترين هاي آفتها دروغ اين است دروغ سبب سلب اعتماد انسان در جامعه مي شود و كسي به حرف هاي او اعتنايي نخواهد كرد.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: انسان ها هرچقدر علم كمتري داشته باشند بيشتر اظهار نظر مي كنند، اين شيوه متقين نيست چرا كه حرفي را كه مي زند داراي پايه و اساس نيست، از اين رو خداوند در سوره اسراء مي فرمايد در زمينه اي كه علم نداريد اظهار نظر نكنيد و از آن بدتر اين است كه انسان تخصص كاري را نداشته باشد و مسؤوليت آن كار را بپذيرد.

وي دومين ويژگي متقين از نگاه اميرمومنان(ع) را ميانه روي خواند و اظهار داشت: مومنين و عباد الرحمان كساني هستند كه هنگام انفاق به ديگران نه زياد و نه كم انفاق مي كند، انسان نه بايد آنقدر خسيس باشد كه انفاق نكند و نه آنقدر دست و دل باز باشد كه هرچه دارد انفاق كند.

دبير جامعه روحانيت كاشان با اشاره به اينكه قرار گرفتن در خط اعتدال به زندگي انسان بركت خواهد داد عنوان كرد: ميانه روي در همه زمينه هاي مختلف زندگي بايد وجود داشته باشد و جاهل كسي است كه يا زياده روي مي كند يا كم كاري مي‌كند.

وي نقش بانوان را در رونق اقتصاد خانواده مهم دانست و اظهار داشت: انسان متقي ميانه رو است و دخل و خرج خودش را هماهنگ مي‌كند اما انسانهاي بلند پرواز از زندگي خودشان لذت نمي برند.

حجت الاسلام شاه فضل بالاترين ثروت را قناعت دانست و افزود: انسان اگر قناعت نداشته باشد حتي اگر همه دنيا را هم داشته باشد باز هم  به دنبال يك دنياي  اضافه تر خواهد بود./1307/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات