۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۵۸۰۹۶۱
مدیر حوزه علمیه مازندران:

نیل به عبودیت و بنده‌پروری مهم‌ترین شاخصه نظام آموزشی حوزه است

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این‌که در نظام آموزشی اسلام، انسان به خدای خالقی پیوند داده می‌شود که نور آسمان‌ها و زمین است، گفت: در نظام آموزشی اسلامی که همان حوزه علمیه است، انسان از خودبینی خالی و «عبد» پرورش می‌یابد و این فقر و بی‌چیزی عامل رشدش تا نیل به «لقاءالله» و کسب «رضوان مِن الله» می‌شود.
حجت الاسلام ابوترابی  مدیر حوزه علمیه مازندران

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمود ابوترابی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به ویژگی‌های نظام آموزشی و تمدنی حوزه علمیه نسبت به سایر نظام‌های رایج آموزشی، اظهار داشت: انسان در میان موجودات جهان از منظر همه مکاتب و ادیان، برترین موجود به شمار می‌آید و دارای پیچیدگی جسمی خاصی است.

مدیر حوزه علمیه مازندران گفت: ناشناخته بودن روان انسان از نگاه غیرمسلمانان و خلیفه الهی و لایق آگاهی از اسمای الهی بودن و از همه ملکوتیان سرآمد و مسجود همه ملائک شدن از نگاه مسلمانان، انسان را به کامل‌ترین و شگفت‌انگیزترین موجود عالم هستی مبدل کرده است.

وی تصریح کرد: در نظام آموزشی قرآنی، انسان از حسن و زیبایی اعلا، از حقیقت پر رمز و راز روح و نفخه الهی، از استعداد تجهیز جامع به اسمای حسنای خدایی و آموزگار ملائکه، از لایه‌های مختلف و فراوان در جنبه جسدی و روحی و از قدرت مواجه و مقابله با دشمن‌ترین دشمن درونی به نام نفس امّاره و دشمن قسم‌خورده بیرونی به نام شیطان برخوردار است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ابوترابی تصریح کرد: در فکر و اندیشه، بُرد نگاه انسان به همه «آیات انفسی و آفاقی» و عرصه شهودش تا شهادت «به وحدانیت خدا» به همراه فرشتگان و حضرت حق‌تعالی و منتهای سیر و عروجش تا مقام «دَنی و تدلّی و کان قابَ قوسَینِ اَو أَدنی» است.

وی افزود: بر همین اساس در نظام آموزشی اسلام، انسان به خدای خالقی پیوند داده می‌شود که «نور آسمان‌ها و زمین» است.

مدیر حوزه علمیه مازندران ادامه داد: در این نظام رابطان، سفیرانی از جنس انسان‌ که به پیام نامه الهی و کتب آسمانی که حامل نورند، مجهّز و مبلّغ هستند؛ بنابراین درنهایت انسان را از تاریکی‌های حوزه اندیشه، نفس و اعضا و جوارح خارج و به جلوه‌های نورانی در عرصه عقاید، اخلاق و رفتار وارد می‌سازند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ابوترابی خاطرنشان کرد: در نظام آموزشی اسلامی(حوزه‌های علمیه) انسان از خودبینی خالی و «عبد» پرورش می‌یابد و این فقر و بی‌چیزی عامل رشدش تا نیل به «لقاءالله» و کسب «رضوان مِن الله» می‌شود.

وی افزود: در نظام آموزشی اسلام(حوزه‌های علمیه) انسان خداپرست می‌شود نه خودپرست؛ انسان به اوج می‌رود «که به‌جز خدا نبیند» نه این‌که خدا را به زمین آورد و خود را جای خدا بنشاند.

مدیر حوزه علمیه مازندران افزود: در نظام آموزشی حوزه‌های علمیه و اسلام، همیشه انسان بر مسیر تعادلی پیوند باخدا و بندگان خدا قرار دارد و تمدن و نمادهای تمدنی‌اش در سمت‌وسوی تقویت ارتباط باخدا و خدمت به همنوعان شکل می‌گیرد و همچنین در این نظام آموزشی، جامعه انسانی گسترده‌ترین نمادهای تمدنی را در حکومت حضرت سلیمان نبی(علیه‌السلام) شاهد است که در آن، شیاطین در غل و زنجیرند و در شرایط سخت با نظارت معلمان الهی در خدمت مؤمنان هستند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ابوترابی اظهار داشت: در مقابل نظام اسلامی، در نظام‌های آموزشی غیر اسلامی و الهی، انسان‌ها جهت نیل به اهداف و اغراض خود تا آنجا پیش می‌روند و امور غیرانسانی مجاز به شمار می‌آیند که شیاطین جنی و انسی در سیطره طاغوت‌ها در خدمت استحمار، استعمار و استثمار مردم ملل مختلف قرار می‌گیرند و نمادهای تمدنی مانند علم، تکنولوژی و ارتقای قوای انسانی برای چپاول ملت‌ها ظهور پیدا می‌کنند و معلمان این مکتب آموزشی، اطاق های فکری از نخبگان جهان را استخدام و در ساخت بمب‌های اتمی، میکروبی و هزاران ابزار ریزودرشت تخریبی در گسترش سلطه شیطانی علیه جوامع بشری به‌صورت شبانه‌روزی مشغول فعالیت هستند.

مدیر حوزه علمیه مازندران تصریح کرد: یکی دیگر از مهم‌ترین تمایز نظام آموزش اسلامی و نظام‌های مادی غیر اسلامی آن‌که اسلام افزون بر آن‌که همه صفات کمال و جمال برای انسان را واقع‌بینانه برمی‌شمرد، منزلت او را در حد جمادات و نباتات و چهارپایان نمی‌داند که توانش در حدّ خوردن و تمتع و پرداختن به امور لهوی و لعبی متمرکز شود.

وی افزود: آموزشگاه اسلامی انسان را موجودی ابدی و دارای مراحل مختلف زندگی تحولی پیش از دنیا و دنیا و بعد دنیا تا نیل به زندگی سعادتمند بهشتی معرفی می‌کند؛ درحالی‌که نظام آموزش غیر اسلامی انسان را محصول تصادف و محدود به این دنیای فانی می‌داند و همچنین در درس و تعلیم قرآنی، همه این مقامات و درجات والای انسانی با اتّکال بر خدای قادر متعال به حرکت، مشی، سعی، سرعت و سبقت انسان وابسته گره‌خورده است./837/ت302/ب1

ارسال نظرات