۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۵۸۱۰۰۳
دبير جامعه روحانيت كاشان:

كنترل چشم لذت های معنوي را به همراه دارد

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: با كنترل چشم و گوش لذت مناجات و عبادت افزايش خواهد يافت چرا كه خداوند زمينه لذايذ معنوي را براي انسان فراهم مي كند و از لذايذ مادي متنفر مي شود.
حجت الاسلام شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل چهارشنبه شب در مراسم عزاداري هيات انصار حسيني مسجد عربي در ادامه شرح خطبه متقين اميرمومنان(ع) گفت: انسان متقي راستگو است و كندرو و تندور نيست و ميانه رو است، تكبر ندارد و در برابر ديگران متواضع و فروتن است.

وي افزود: اميرمومنان (ع) مي فرمايد، چشم پوشي از حرام يكي از ويژگي هاي انسان متقي است و از گوش خود براي كسب علم  و در مسير خدا بايد استفاده مي كند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: رها كردن و آزاد گذاشتن چشم سبب خواهد شد تا چشم  بدون اختيار به هر طرفي متمايل شود و ترس از گناه را در وجود انسان نابود كند و به راحتي هر سخن و مطلبي را گوش كند و محدوديتي براي ديدن و شنيدن خود قائل نشود.

وي گناه چشم را يكي از گناهان شايع و رواج يافته در جامعه دانست و افزود: روايت است زمين هيچگاه از آب سير نمي شود، چشم  نيز هيچگاه از نگاه كردن سير نمي شود و نگاه به نامحرم هم هيچگاه تمام شدني نيست.

دبير جامعه روحانيت كاشان اظهار داشت: خداوند درقرآن مي فرمايد، نگاه حرام تنها براي مردان نيست بلكه براي زنان نيز هست و خداوند بلافاصله بعد از آيه شريفه ‹‹قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ›› مي فرمايد، ‹‹وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ›› هم مردان و هم زنان بايد چشمان خود را كنترل كنند.

وي افزود: فاطمه زهرا(س) مي فرمايد، بزرگترين خير براي زن اين است كه نه مردي او را ببيند و نه او مردي را ببيند و چشم خود را محدود و كنترل كند، بلافاصله بعد از اين دو آيه شريفه مي فرمايد، دامن خود را حفظ كند به اين معني كه چشم را بپوشانيد تا پاك دامن باشد.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند در قرآن خطاب به زنان مي فرمايد، ‹‹لَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ›› زنها زينت هاي خود را براي مرد نامحرم آشكار نكنند، اين درحالي است كه امروز برخي زنان با آرايش ويژه مجالس عزاداري در اين مجالس شركت مي كنند.

به گفته وي، نذري دادن مستحب است اما حجاب واجب است و برخي حجاب واجب را كنار گذاشته و نذري مستحب را انجام مي دهند و اين گناهان سبب مي شود تا دعا ها بالا نرود و مستجاب نشود.  

دبير جامعه روحانيت كاشان در ادامه استفاده از ابزار و تجهيزات ماهواره را سبب افزايش فساد در جامعه خواند و عنوان كرد: افزايش فساد در جامعه سبب افزايش آمار طلاق مي شود به طوري كه امروزدر مقابل ثبت هرسه ازدواج يك طلاق به ثبت مي رسد و اين آمار در برخي كلانشهرها هر دو ازدواج يك طلاق به ثبت مي رسد.

حجت الاسلام شاه فضل با تأكيد برخوداري زوج هاي جوان در استفاده از فضاي مجازي اظهار داشت: يكي از مهمترين عوامل طلاق در جامعه فضاي مجازي است و نخستين عامل طلاق گيرنده هاي ماهواره است كه اخلاق و دين و فرهنگ خانوادگي را تحث تأثير قرار مي دهد.

وي با اشاره به اينكه 28 شبكه فارسي زبان ماهواري با هزينه هاي هنگفت براي انحراف جوانان ايران راه اندازي كرده اند، گفت: هدف از راه اندازي شبكه هاي فارسي زبان ماهواره اي ترويج فساد در كشور اسلامي ايران است.

به گفته وي، عادي نشان روابط مرد و زن نامحرم، افزايش آمار طلاق و  افزايش بچه هاي طلاق شاه بيت فيلم هاي ماهواره اي در جامعه است.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: اميرمومنان(ع) مي فرمايد انسان براي داشتن تقوا نيازمند كنترل چشم و گوش است و كنترل چشم و گوش در كوچه و خيابان و پاي تلويزيون و تلفن همراه است، چرا كه برخي تصورشان اين است كه تلفن همراه زمينه گناه را ندارد.

حجت الاسلام شاه فضل با تأكيد بر توجه به لذايذ معنوي، گفت: در صورت كنترل چشم و گوش، لذت مناجات و عبادت افزايش خواهد يافت چرا كه خداوند زمينه لذايذ معنوي را براي انسان فراهم مي كند و از لذايذ مادي متنفر مي شود./1307/پ203/ب1

ارسال نظرات