۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۳
کد خبر: ۵۸۱۱۵۲
در قم؛

نخستین روز از سومین همایش "هیأت‌های فعال در اربعین" برگزار شد

نخستین روز از سومین همایش "هیأت‌های فعال در اربعین" با حضور شخصیت‌های علمی و فرهنگی در قم برگزار شد.
همایش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین روز از سومین همایش "هیأت‌های فعال در اربعین" با حضور حجج اسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه رییس مؤسسه حکمت نوین اسلامی، سید هاشم الحیدری رهبر جبهه مقاومت عراق و مسئول مؤسسه فرهنگی الرایه عراق، محمد مهدی ماندگاری رییس موسسه روایت سیره شهدا، ابوصمیر مسئول عقیدتی سیاسی حشدالشعبی بصره و همچنین آقایان سید احمد عبودتیان مدیرعامل بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیا(عج)، رحیم آبفروش دبیر کمیته هماهنگی موکب‌های فرهنگی و فعالیت‌های مردمی، حجت‌الله عبدالملکی استاد دانشگاه امام صادق(ع)، مسعود سلیم جوهری مسئول سامانه راهنمای زائر، در شبستان کربلای مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

زدودن مظلومیت فعالان انقلابی با شوق وصال

بر اساس این‌گزارش آبفروش با اشاره به مظلومیت فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی اظهار داشت: این مظلومیت با شیرینی شوق وصال به امام حسین(ع) و اربعین زدوده می‌شود.

جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر ادامه داد: زمانی که میزبانی برخی از طلاب با خانه محقر و کوچک از زوار اربعین در شهرهای مختلف مشاهده می‌شود، کام فعالان جبهه انقلاب اسلامی شیرین می‌شود، چراکه معجزه‌های محبت حسین(ع) را در این روزها دیده می‌شود.

وی با بیان این‌که امروز جوانان جبهه انقلاب اسلامی با فعالیت جهادی خود، خلا مسئولیت پذیری بسیاری از مسئولان را پر کرده‌اند، گفت: یقینا این مسیر با مشکلاتی همراه است، چراکه این مسیر با ارباب ما تصویر می‌شود که سختی های دو عالم را برای هدایت ما به جان خریده است.

خداوند کارگردان ظهور

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری با اشاره به دعوت امام زمان(عج) از فعالان عرصه هیأت و اربعین اظهار داشت: خداوند کارگردان ظهور است و بایستی به این جمله ایمان داشت.

رییس موسسه روایت سیره شهدا با بیان این‌که مهیا شدن اسباب ظهور، مقدمه معرفی حضرت بقیه الله به واسطه معارفه جد ایشان است، گفت: حضور بقیه الله(عج) در این مسیر نیز با نام امام حسین(ع) است.

وی عنوان کرد با اذکار حمد، استغفار و صلوات به خود می فهمانیم که نمی توان حق اربعین را ادا کرد، بلکه حضرت صاحب‌الزمان(عج) است که این حق را ادا می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری با بیان این‌که کلید استجابت دعا، روضه خوانی برای امام حسین(ع) است، گفت: بایستی ارتباط خود با امام زمان(عج) را با روضه تقویت کرد.

رییس موسسه روایت سیره شهدا با تأکید بر این‌که هدف ما در سال جاری فریاد بعثت انقلاب اسلامی در چهلمین سال انقلاب در حرکت اربعین خواهد بود، ابراز کرد: البته این جریان توسط حضرت مهدی(عج) انجام خواهد شد.

موکب حضرت زینب(س) نخستین موکب پس از عاشورا

حجت الاسلام و المسلمین الحیدری با بیان این‌که موکب حضرت زینب(س) نخستین موکب پس از واقعه عاشور بود اظهار داشت: در موکب حضرت زینب(س) تحریم اقتصادی به صورت کامل حاکم بود و آب و غذایی در آن وجود نداشت، اما توسط این موکب بود که پیام بزرگ قرآن و اهل بیت(ع) به سراسر دنیا مخابره شد.

این رهبر جبهه مقاومت عراق با تأکید بر این‌که فضای سکولاربر هیأت حضرت زینب(س) حاکم نبود، گفت: هیأت حضرت کاملا سیاسی بود، این‌که گفته شود که موکب‌ امام حسین(ع) را باید از سیاست جدا کرد، به معنای شک در راهی است که دنبال آن کشیده شده‌ایم.

وی با بیان این‌که بایستی در شرایط تحریمی خود را آزمایش کنیم، گفت: به واسطه این آزمایش می‌توان دریافت که آیا صرفا درشرایط آرامش اقتصادی به سوی کربلا حرکت می‌کنیم و یا در شرایط سخت تحریمی نیز این حمایت ادامه دارد.

حجت الاسلام والمسلمین الحیدری به حملات به کنسولگری ایران در بصره و مقر حشدالشعبی اشاره و آن را برنامه ریزی و طراحی آمریکا و برخی از جوانان فریب خورده توصیف و بیان کرد: دشمن دائما سعی می‌کند که بین مردم ایران و عراق شکاف ایجاد کند، اما باید توجه داشت که حرکت اربعین، جهانی بوده و قابل مصادره نیست.

حرکت اربعین، حرکتی قدسی

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه در ادامه این همایش با اشاره به سابقه و تقدس حرکت اربعین اظهار داشت: اصل حرکت اربعین یک حرکت قدسی است که از آموزه‌های دینی فراگرفته‌ شده است، خود اهل بیت(ع) در نخستین اربعین امام حسین(ع) حضور یافته، بر مزار ایشان روضه خوانده و عرض ادب کردند.

رئیس مؤسسه حکمت نوین اسلامی بیان کرد: در روایات اهل بیت و امام حسن عسکری(ع) 5 نشانه‌ برای مؤمن ذکر شده است که زیارت اربعین یکی از این علامت‌ها است، بنابراین نفس زیارت امام حسین جز مستحبات مؤکد است که شاید از برخی منابع بتوان وجوب کفایی زیارت حضرت را استفاده و چنین فتوایی را صادر کرد.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه ادامه داد: در روایات تأکید بر زیارت امام حسین(ع) فراوان شده است و در روایتی از امام باقر(ع) زیارت جد ایشان معادل با حج مقبول همراه با پیامبر بیان شده است.

وی تصریح کرد: بدون شک زیارت اربعین یکی از مصادیق بارز تعظیم شعائر الهی است که از قدیم سنت و سیره علما و شیعیان بوده و حتی مردم حاضر بودند که دست و پای خود را در این راه بدهند تا به زیارت اربعین بروند و هیچ مرجعی در طول تاریخ نبوده است که چنین دست و پا دادنی را غیر شرعی بداند.

هدایت اسباب خدمتگذاری از سوی حضرت زهرا(س)

همچنین عبودتیان با بیان این‌که حضرت زهرا(س) اسباب خدمت‌گذاری را هدایت می کند، اظهار داشت: ترتیبات خدمت گذاری به گونه‌ای است که خادمان به چشم نیایند.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیا(عج) تأکید کرد: نباید جریان مردمی اربعین را به نام خود مصادره کرد، بلکه این جریان مردمی بایستی حفظ شود و تنها بارهای به زمین مانده برداشته شود.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی سال جاری در عرصه اربعین مطرح کرد: امسال در مرز‌هایی همچون میرجاوه، خراسان و اردبیل گسترده ای در نظر گرفته شده است.

عبودتیان با بیان این‌که حماسه‌ اربعین به شکل مردمی حاصل شده است، گفت: این حماسه با صدور بخش‌نامه‌ها و مصوبات شکل نگرفته است، امروز ستادهای مردمی اربعین ملاحظات زیادی برای برداشتن بار زوار در نظر گرفته است، از سوی دیگر حزب‌اللهی‌ها در کشور آبروداری کردند تا تفاوت خدمت در عرصه اربعین در دو کشور احساس نشود.

وی تأکید کرد: امروز اتفاقی بزرگ در حال رخ دادن است و میهمانان نباید در چهره و سفره‌های ما ضعف مقاومت را احساس کنند و باید توجه داشت که اربعین دارای ابعاد داخلی و بین المللی است.

فرصت اربعین، فرصتی برای خدمت‌رسانی مخلصانه

حجت الاسلام والمسلمین ابوصمیر در ادامه این همایش با اشاره به فرصت اربعین برای خدمت رسانی به زوار امام حسین(ع) اظهار داشت: خدمت رسانی به مردم و زائران اربعین یک فرصت مهم و توفیق الهی است.

مسئول عقیدتی سیاسی حشدالشعبی بصره با بیان این‌که مردم عراق از مرز تا مشاهد مشرفه خدمت گذار زائران هستند، گفت: بیش از 30 میلیون نفر از نقاط مختلف دنیا برای حضور در مراسم اربعین شرکت می کنند، چنین امکانی برای هیچ کشور دیگری در دسترس نیست تا بتواند در زمانی محدود به جمعیتی بالغ بر30 میلیون زائر ارائه کند.

وی ادامه داد: این موضوع، یک مسأله عادی و اتفاقی نیست، بلکه تجمیع تمام ملت‌ها در یک نقطه، حادثه‌ای الهی است، اعجازی عظیم حاصل می‌شود و این مسیر زمینه سازی برای ظهور حضرت ولی عصر(عج) خواهد بود.

سیره علما در الگوگیری از اقتصاد مقاومتی

در ادامه این همایش نیز عبدالملکی با اشاره به سیره علما در الگوگیری از اقتصاد مقاومتی بیان کرد: اخلاص در مکتب خدا و اهل بیت(ع) خلاف نگرانی نسبت به کسب رزق و روزی در آینده است، بنابراین وظیفه همگانی در این شرایط فروشنده بودن است نه خریدار، چراکه کار خریدار تزریق نقدینگی به بازار بوده، اما کار فروشنده جمع‌آوری نقدینگی بازار را است.

وی با بیان این‌که مکتب امام حسین(ع) انفاق را به ما می‌آموزد که از آینده نترسیم گفت: اربعین گنجینه معرفتی بسیار عظیم است، بایستی از فرهنگ تبلیغی اربعین استفاده کامل را برد و فرهنگ جهاد اقتصادی اربعین را وارد ایران کرد.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) اظهار داشت: یکی از اصول مهم و نجات بخش در این شرایط اقتصادی این است که  تا جای ممکن از خرید دلار صرف نظر کنیم و از ورود این پول نجس به عرصه اربعین خودداری کنیم.

تدوین نقشه جامع راهنمای زائر

سلیم جوهری نیز با اشاره به خدمات ستاد راهنمای زائر بیان کرد: خدمت رسانی در بحث گمشدگان یکی از خدماتی است که این ستاد ارائه می‌کند، زمانی که فردی، شخص نزدیک به خود را در مسیر گم کند، با مراجعه به یکی از دفاتر ستاد و از طریق سیستم‌های موجود، این مشکل حل خواهد شد.

وی با بیان این‌که مشکلات روحی و روانی موجود در مسیر اربعین بر زیارت زائران اثرگذار است، گفت: هر کاری در این مسیر و راه انجام شود، با هدایت، پشتیبانی و حمایت امام حسین(ع) خواهد بود، چراکه در تمامی در راه ماندگان، زیر سایه و پرچم حضرت هستند.

جوهری درباره تدوین نقشه جامع زائران مطرح کرد: نقشه کاملی برای استفاده زائران تهیه شده که تمام مواکب و موقعیت‌های مورد نیاز زائران در سایت و سامانه ثبت شده است، زمانی که کاربران در سایت راهنما ثبت نام کنند، ارتباط کاربر با سیستم آغاز شده و کلیاتی که مورد نیاز زائران است در اختیار آنها قرار می‌گیرد./876/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات