۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۷
کد خبر: ۵۸۱۲۹۵
مدیر حوزه علمیه زنجان مطرح کرد؛

آسیب ها و مزیت های نظام آموزشی حوزه

حجت الاسلام والمسلمین بیات به بیان آسیب ها و مزیت های نظام آموزشی حوزه علمیه پرداخت و انتخاب آزادانه استاد و مباحثه را از محاسن و نگاه شغلی طلاب را از آسیب های نظام آموزشی حوزه دانست.
حجت الاسلام بیات مدیر حوزه زنجان

حجت الاسلام والمسلمین حسن بیات در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به مزیت های نظام آموزشی حوزه علمیه، گفت: تحصیل در حوزه علمیه نیازمند زمان خاصی نیست و طلبه می تواند در همه زمان ها به تحصیل علوم حوزوی بپردازد هچنین محتوای دروس حوزوی با سایر دروس متفاوت است گرچه مشکلاتی نیز در این دروس وجود دارد اما به دلیل این که محتوای آنها قرآنی است موجب افزایش انگیزه محصل می شود.

مدیر حوزه علمیه زنجان ادامه داد: یکی دیگر از مزیت های نظام آموزشی حوزه که امروزه کم رنگ تر شده است انتخاب آزادانه استاد است به گونه ای که هر طلبه از هر بیانی که دوست داشت استفاده می کرد که پیش از این پررنگ تر بود و از سوی دیگر شاگرد و استاد با دیده تکریم نسبت به یکدیدگر نگاه می کنند و استاد تلاش می کند هرچه دارد را در اختیار شاگرد بگذارد و شاگرد نیز تلاش می کند که به همه آنها عمل کند.

وی افزود: تکرار درس ها و مباحثه از نکات حسنه نظام آموزشی حوزه علمیه است گرچه امروزه کم رنگ شده است اما معمول این است که طلاب درس خوان مباحثه را انجام می دهند و مباحثه از امتیازهای ویژه نظام آموزشی حوزه علمیه نیز به شمار می رود و طلبه نیز برای این که علوم در ذهنش نقش بندد به آن نیاز دارد.

حجت الاسلام والمسلمین بیات افزود: افرادی نیز که وارد حوزه علمیه می شوند با انگیزه الهی وارد می شوند؛ همچنین طلاب حوزه علمیه از اوایل تحصیل می توانند در مسند استاد قرار گیرند و آموخته های خود را به دیگران بیاموزند که این موجب تربیت استاد نیز می شود.

وی در ادامه به آسیب های نظام آموزشی حوزه علمیه اشاره کرد و گفت: در حوزه علمیه متأسفانه برخی طلاب به بهانه پرداختن به مسائل معنوی از آموزش فاصله می گیرند در حالی که آموزش مقدمه ای برای دست یابی به مسائل معنوی است به عبارت صریح تر اگر این افراد با شبهه ای مواجه شوند نمی توانند آن را برطرف کنند در نتیجه زمین گیر می شوند.

مدیرحوزه علمیه زنجان ادامه داد: از آسیب های دیگری که نظام آموزشی حوزه علمیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی با آن مواجه شده است نگاه شغلی و کاری به حوزه علمیه است که موجب شده انگیزه الهی کم رنگ شود البته چنین نگاهی نامناسب نیست اما اگر هدف طلبه شغل باشد می تواند برای حوزه علمیه آسیب باشد./1324/ت۳۰۲/ب۱

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
علی باباخانی
United Arab Emirates
۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۰
تنها شیخی که تو عمرم دیدم ایشون هستن
0
0