۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۵۸۱۴۵۵
مدیر حوزه لرستان مطرح کرد؛

ضرورت واگذاری اختیارات به مدیریت استان ها

مدیرحوزه علمیه لرستان واگذاری اختیارات بیشتر به مدیریت استان ها از سوی مرکز مدیریت حوزه علیمه قم را ضروری دانست و گفت: مجوز گرفتن برای هر کاری سبب می شود برنامه ها روی زمین بماند.
حجت الاسلام علی میناپور مدیر حوزه علمیه لرستان

حجت الاسلام علی میناپور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با مقایسه نظام آموزشی جدید و قدیم حوزه علمیه، گفت: نظام آموزشی جدید حوزه علمیه در صورتی که دارای ثبات و غیر متغیر باشد از مزیت های فراوانی برخوردار است؛ نظام آموزشی قدیم حوزه علمیه بسیار غنی است و اگر به همان رسالت ها عمل شود تلاش های حوزه علمیه در جامعه بازتاب خوبی خواهد داشت.

مدیر حوزه علمیه لرستان ادامه داد: از نیازهای امروزی جامعه نیز نباید غافل شد و باید مباحث کاربردی و مهارتی متناسب با نیازهای روز در جهت تربیت طلاب اعم از بحث پژوهشی و تبلیغی در برنامه های آموزشی در نظر گرفته شوند که در این صورت نتایج خوبی به دست خواهیم آورد اما صرف تغییر نظام آموزشی بدون در نظرگرفتن نیازهای جامعه و با تغییر قوانین مشکلی حل نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: ستاد و مرکز مدیریت حوزه های علمیه باید اختیارات مناسب در هر جهتی که در خدمت حوزه علمیه است را به مراکز مدیریت استان ها تفویض کند و این که کوچک ترین کار نیازمند مجوز از مرکز مدیریت باشد سبب می شود برنامه ها روی زمین بمانند.

حجت الاسلام میناپور با بیان این که برخی سنت مباحثه در میان طلاب را کم رنگ تر از گذشته می دانند، کلیت ندارد، اظهار کرد: اگر مباحثه از متن آموزشی و طلبگی گرفته شود خسارتی جبران ناپذیر خواهد بود اما این که می گویند بزرگان به کم رنگ شدن مباحثه در میان طلاب اذعان دارند، کلیت ندارد بلکه امروزه طلاب فراوانی به ویژه در شهرستان ها به سنت مباحثه پایبند هستند.

وی به خلأهای آموزشی و پژوهشی در حوزه های علمیه شهرستان ها اشاره کرد و گفت: مهم ترین خلأ آموزشی در حوزه های علمیه شهرستان عدم امکان تحصیل پس از گذراندن سطوح است به عبارت دیگر در حوزه های علمیه شهرستان ها امکان برگزاری درس خارج وجود ندارد در نتیجه طلاب برای ادامه تحصیل به قم مهاجرت می کنند.

مدیر حوزه علمیه لرستان ادامه داد: طلبه ای که پس از گذراندن سطوح در اوج خدمت رسانی برای فعالیت های فرهنگی در استان است به دلیل شرکت در درس خارج استان را ترک می کند بنابراین کمبود درس خارج در استان ها مهم ترین خلأ آموزشی در حوزه های علمیه شهرستان ها به شمار می رود.

وی افزود: تعداد درس های خارج فراوانی در قم وجود دارند که هر استادی می تواند هر چند سالی را در یک استان مستقر شود که در این صورت طلاب پس از گذراندن دوره سطوح به قم مهاجرت نخواهند کرد.

حجت الاسلام میناپور عدم فعالیت های فرهنگی برای طلاب را از دیگر مشکلات حوزه علمیه شهرستان ها دانست و گفت: طلاب حوزه علمیه شهرستان پس از گذراندن سطوح می توانند به عنوان هدایت کننده تبلیغی و ترویجی ارزش های دینی فعالیت کنند اما زمینه های آن وجود ندارد./1324/ت302/ب1

ارسال نظرات