۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۵۸۱۶۰۲
حجت‌الاسلام اسفندیاری:

رویکرد طلاب تحصیل عمیق و مستمر باشد

مسؤول حوزه مدیریت حوزه علمیه خراسان گفت: طلاب باید مطالب را عمیق بخوانند؛ زیرا اگر نتوانیم معاد و نبوت را اثبات کنیم نمی‌توانیم ولایت فقیه را هم اثبات کنیم، ازاین‌رو باید مطالعه عمیق داشته باشیم.
حجت الاسلام اسفندیاری

حجت‌الاسلام محمد اسفندیاری، مسؤول حوزه مدیریت حوزه علمیه خراسان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با اشاره به رسالت طلاب در جامعه دینی، اظهار کرد: علم مثل سایر معقولات ثانیه، مقوله تشکیکی است؛ یعنی وقتی صحبت از علما می‌شود شامل کسی مثل رسول گرامی اسلام می‌شود که علم لدنی دارد تا طلبه‌ای که در سطوح مقدماتی حوزه علمیه تحصیل می‌کند.

وی با بیان اینکه نخستین شرط در تحصیل علم دینی این است که دنبال عبودیت باشیم، تصریح کرد: طلاب و روحانیان باید نخست خود از مرز جهالت عبور کرده و به مرز حقیقت برسند سپس دست مردم را گرفته و با هم به‌سوی تعالی حرکت کنند.

حجت‌الاسلام اسفندیاری با اشاره به اینکه در این راستا حرکت تنهایی معنا ندارد، زیرا اسلام دین اجتماعی است، افزود: به همین دلیل عزلت‌نشینی در اسلام نهی شده و در اجتماع اسلامی همه باید با هم زندگی کرده و به‌صورت یکجا به‌سوی مقصد و مقصود اصلی حرکت کنیم.

وی اظهار کرد: در حوزه علمیه هدف اصلی طلب علم است و علم را هم باید ابتدا از خود شروع کنیم، زیرا اگر انسان از خودش شروع نکند به هیچ جا نمی‌رسد.

حجت‌الاسلام اسفندیاری با بیان اینکه متأسفانه ما برخی از مستحبات را چنان محکم می‌گیریم در حالی که واجبات را رها کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: علم واجب کفایی است و در هیچ جا ثواب اعمال عبادی از ثواب علم بالاتر نیست، ازاین‌رو باید اولویت ما کسب علم باشد.

وی افزود: علم به اندازه‌ای ارزش دارد که مباحثه علمی در شب‌های احیای ماه رمضان فضیلت بیشتری نسبت به سایر اعمال دارد به‌ویژه در جامعه امروز که جهان تشنه علمی است که منتفع بوده و انسان را به حقیقت برساند.

حجت‌الاسلام اسفندیاری خطاب به طلاب گفت: این‌جور نباشد که ظواهر را بگیریم و مطالب را عمیق نخوانیم، زیرا اگر نتوانیم معاد و نبوت را اثبات کنیم نمی‌توانیم ولایت فقیه را هم اثبات کنیم، ازاین‌رو باید مطالعه عمیق داشته باشیم.

وی اظهار کرد: البته علم در نگاه ما از تهذیب جدا نبوده و عین عبودیت است و همچنین علم عین سیاست بوده و جامع همه امور است، ازاین‌رو معتقدیم علم نوری است که به‌وسیله آن تمام وجودهای حقیقی برای انسان آشکار می‌شود./9314/ت303/ب1

ارسال نظرات