۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۵۸۱۶۰۳
معاون وزیر علوم:

دستگاه آموزش عالی مسؤول ارتقای اشتغال پذیری است

معاون وزیر علوم با اشاره به اینکه امسال را سال مهارت افزایی و ارتقای اشتغال پذیری نامگذاری کردیم، گفت: دستگاه آموزش عالی اگر چه مسؤول اشتغال زایی نیست اما مسؤول ارتقای اشتغال پذیری هست.
اشتغال زایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی وزیر علوم، پیش از ظهر امروز در آیین نکوداشت دانشجویان جدیدالورود دانشگاه چمران، با اشاره به تقارن آغاز سال تحصیلی با هفته دفاع مقدس عنوان داشت: این تقارن گویای آن است که جبهه جدید پیش روی نسل جوان، جبهه علمی می باشد و دانشجویان با یاد و خاطره شهدا و ایثارگران در جبهه علمی حضور پیدا می کنند.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی وزیر علوم با بیان اینکه تأمین کنندگان امنیت کشور همان دانشجویان دیروزی هستند، افزود: یکی از مصادیق تبلور حضور دانشجویان جبهه بود، امروزه دانشجو باید در بخش های مختلف کشور حماسه علمی آفریده و در بخش صنعت شکوفایی ایجاد کند تا با چنین کارهایی روح شهدا شاد و متعالی گردد.

این مقام مسؤول با بیان اینکه آموزش عالی با آموزش و پرورش تفاوت آشکاری دارد، اظهار داشت: دانشجو در دانشگاه باید محور تصمیمات بوده و خود برای ساختن آینده فکر کند و بداند در کجا ورود پیدا کرده است.

شریعتی با اشاره به اینکه دانشگاه شهید چمران یکی از دانشگاه های پرافتخار آموزش عالی است، تصریح کرد: بالغ بر 16 هزار دانشجو و بیش از 600 استاد فرهیخته در این دانشگاه حضور دارند حال آنکه در اوائل انقلاب اسلامی تنها 175 هزار در کل کشور به تحصیل اشتغال داشتند.

وی با بیان اینکه اکنون 4 میلیون و صد هزار دانشجو در کشور به تحصیل اشتغال دارند، عنوان داشت: امروزه بالغ بر 80 هزار استاد به تدریس مشغول شده و بیش از 2 هزار و 500 مرکز آموزش عالی در کشور پذیرای دانشجویان است.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی وزیر علوم با بیان اینکه دانشجویان باید به فضای جامعه و تاریخ پرافتخار دانشجویی آگاه و مسیر خودشان را خوب انتخاب کنند، اظهار داشت: در دانشگاه شیوه های آموزشی باید متحول شود، دنبال نوآوری در همه عرصه ها از جمله شیوه های آموزشی هستیم که بخشی از آن را دانشجویان می توانند متقبل شوند.

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه امسال را سال مهارت افزایی و ارتقای اشتغال پذیری نامگذاری کردیم، تصریح کرد: امروزه مهارت افزایی در جذب و استخدام بسیار مهم است و افراد باید راهکارهای کارآفرینی را بیاموزند و مهارت های عمومی را پیدا و کسب کنند و برای شعار سال جدید 4 محور را مشخص کردیم.

شریعتی با بیان اینکه دستگاه آموزش عالی اگر چه مسؤول اشتغال زایی نیست اما مسؤول ارتقای اشتغال پذیری هست، ادامه داد: صرف پرداختن به مبانی نظری در عرصه علم آموزی کار درستی نیست و باید به مباحث و دروس کاربردی توجه ویژه ای شود؛ حال آنکه چنین مسأله ای مورد غفلت قرار گرفته و باید در صدد یافتن راهکار باشیم.

وی تلفیق مبانی نظری و عملی را سبب افزایش مهارت جوانان بیان کرد و گفت: استفاده از وقت های آزاد دوران ترم برای گرفتن دروس اختیاری دیگر راهکار ما برای افزایش ارتقای مهارت افزایی است و در این باره به دانشگاه ها ابلاغ شده که از وقت آزاد دانشجویان بتوانند استفاده و دروس اختیاری که دانشگاه تعریف می کند در اختیار دانشجویان قرار گیرد.

معاون آموزش و تحصیلات تمکیلی وزیر علوم با بیان اینکه 2 درس در محدوده سنوات بصورت رایگان از سوی دانشگاه ها به دانشجویان ارائه می شود، خاطرنشان کرد: این دروس در معدل تأثیرگذار خواهد بود؛ از این رو دانشجویان دروس مورد علاقه خود را که دانشگاه ارائه می کند، مازاد بر واحدهای موظف انتخاب کنند.

این مقام مسؤول مهارت های عمومی را دیگر راهکار ارتقای مهارت در میان دانشجویان برشمرد و گفت: دانشگاه ها به طرق مختلف برنامه هایی را برای ارتقای مهارت های عمومی دانشجویان از طریق برگزاری کارگاه ها و دوره های متفرقه تدوین کنند و این کارگاه ها سبب صدور گواهی نامه هایی با مهر و امضای دانشگاه محل تحصیل خواهد بود که نشان دهنده توانمندی های اضافی دانشجو است.

شریعتی بیان داشت: دانشگاه ها باید دانشجویان خود را پس از فارغ التحصیلی رصد کنند تا بتوانند توانمندی خود را بیش از بیش مورد توجه قرار دهند./9456/پ203/ب1

ارسال نظرات