۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۷
کد خبر: ۵۸۱۷۵۷
آیت الله صدیقی:

اخلاص در هر شرایطی به عمل آدمی ارزش می‌دهد

امام جمعه موقت تهران گفت: در سیاست کسی که برای خدا کار می‌کند شکست ندارد اما کسی که برای خدا کار نکند و نتیجه دلخواه عاید او نشود، پشیمان و خسران زده می‌شود.
صدیقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله صدیقی امام جمعه موقت تهران در جلسه سیری در صحیفه سجادیه که عصر امروز در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد، راجع به دعای ۴۴ صحیفه سجادیه که مربوط به ماه مبارک رمضان است، گفت: در این دعا امام سجاد(ع) حمد الهی را به جا آورده که خدای متعال به ما احسان کرده، نعمات خود را در اختیار ما قرار داده و راه‌هایی را برای تحصیل رضای خود برای ما قرار داده است.

وی افزود: یکی از این‌ راه‌هایی که گنج الهی در آن نصیب انسان می‌شود ماه رمضان است؛ یکی از خصوصیات ماه رمضان که در آن سفره پذیرایی خداوند پهن است روزه داری در این ماه است.

امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: ثمره روزه، تقواست و اگر انسان هدف‌دار روزه بگیرد و به واسطه این واجب الهی نفس خود را از شهوات بازدارد روزه، دنیا و آخرت او را آباد می‌کند؛ روزه آثار فراوانی دارد و مهمترین اثر روزه، اکسیر اخلاص است.

وی ابراز داشت: تمامی عبادات و واجبات دارای ظاهری است که ممکن است به خاطر ظاهر، ریا در آن دخیل شود؛ ریا از گناهان کبیره است؛ روزه به فرمایش حضرت صدیقه طاهره(س) امر باطنی برای تمرین اخلاص انسان است.

آیت الله صدیقی بیان داشت: ماه رمضان ماه تمرین گسستن از غیرخدا و پیوست به ذات ربوبی است؛ در این ماه باید با خدا رفیق شویم و تمام زنجیرهای وابستگی به غیر او را قطع کنیم.

وی در ادامه گفت: در سیاست نیز کسی که برای خدا کار می‌کند شکست ندارد اما کسی که برای خدا کار نکند و نتیجه دلخواه عاید او نشود، پشیمان و خسران زده می‌شود؛ اخلاص در هر شرایطی به عمل آدمی ارزش می‌دهد.

امام جمعه موقت تهران ابراز داشت: اثر تربیتی روزه این است که انسان آرام آرام اخلاص را تمرین می‌کند تا تمام کارهایش برای رضای خدا باشد؛ امام حسین(ع) در گودی قتلگاه با وجود آنکه همه عزیزانش را کشته بودند اما همچنان اظهار پیروزی و رضایت می‌کرد و تنها به رضای خدا راضی بود.

وی افزود: انسانِ همیشه پیروز، کسی است که همه کارهای خود را برای رضای خدا انجام می‌دهد و تنها با او معامله می‌کند تا سود چند برابر نصیب او شود؛ معامله با غیر خدا در اوج پیروزی هم شکست است.

وی افزود: روایت است یزید به امام سجاد(ع) زخم زبان می‌زد که دیدید شکست خوردید، امام فرمود صبر کن اذان گفته شود تا ببینی چه کسی پیروز است و نام چه کسی در ماذنه‌ها بلند می‌شود.

تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) ابراز داشت: ماه مبارک رمضان ماه اسلام است؛ در این ماه جرائم در میان مسلمانان به شدت کاهش پیدا می‌کند و احسان و اطعام و انجام انواع کارهای خیر افزایش پیدا می‌کند؛ بازار دینداری در ماه مبارک رمضان رونق دارد.

وی در ادامه بیان داشت: قرآن کریم که سفره دین و اسلام است در ماه مبارک رمضان نازل شده است؛ روزه انسان را دعوت به تسلیم می‌کند؛ تسلیم در رویارویی با دستورات الهی و مقابله با هوی و هوس و افزون‌خواهی‌های درونی، انسان را به رتبه تسلیم می‌کشاند.

آیت الله صدیقی ابراز داشت: این ماه، ماه طهور است؛ معنای طهور غیر از طاهر و تطهیر است؛ انسان در این ماه سعی در حفظ اعضا و جوارح خود از گناه دارد؛ وقتی انسان در نیات خود غیر خدا را راه ندهد طهارت باطن پیدا می‌کند و نمی‌تواند مانند قبل صفاتی مانند تکبر، حسد و... را در خود نگه دارد.

وی افزود: اگر انسان در این ضیافت و مهمانی واقعا خالص شده و از خود هجرت کرده باشد، متحول می‌شود و زندگی جدیدی را آغاز می‌کند؛ خداوند به مهمانان ویژه ماه مبارک رمضان که خود را تنها برای خدا خالص کرده باشند وعده شراب طهور و محبت داده است.

امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: هر چیزی را که انسان در عالم ظاهر ترک کند خدا در عالم باطن چیز بهتری به او می‌بخشد‌؛ هر چه از روی اراده و اختیار لذایذ جسمی را کم کنیم لذایذ معنوی بیشتر می‌شود./۹۶۹/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات