۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۲
کد خبر: ۵۸۲۱۶۹
آیت الله یوسفی غروی مطرح کرد؛

ضرورت استفاده از اشعار حضرت ابوطالب در متون ادبی و لغت حوزه

دبیر علمی کنگره بین المللی حضرت ابوطالب(ع) با اشاره به اشعار بلیغ حضرت ابوطالب(ع) بر ضرورت استفاده از آنها در متون ادبی و لغت حوزه و حتی کلامی و تفسیری تأکید کرد.
آیت الله یوسفی غروی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جمعی از اعضای کمیته پژوهشی کنگره بین المللی حضرت ابوطالب(ع) پیش از ظهر امروز با حضور در بیت حضرت آیت الله علوی گرگانی با این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم دیدار و گفت‌وگو کردند.

آیت الله یوسفی غروی دبیر علمی کنگره بین المللی حضرت ابوطالب(ع) در این دیدار با اشاره به بررسی های روایی صورت گرفته در مورد شخصیت ابوطالب(ع) اظهار داشت: علامه امینی نسبت به ابوطالب(ع) مطالب بسیار دقیقی را بیان کرده از جمله این که می گوید: همه مطالبی که برای عدم ایمان ابوطالب(ع) بیان شده همه اتفاقا ایمان ایشان را می رساند و دلیل های محکمی برای این امر می آورد.

وی با بیان این که بسیاری از مسلمانان با شخصیت ابوطالب(ع) آشنایی چندانی ندارند، افزود: ما در پی تهیه یک اثر هستیم که در آن از طرق مختلف روایی به ایمان منحصر به فرد ابوطالب(ع) استناد شده است از جمله این که می توان با استناد به روایاتی از پیامبر گرامی اسلام(ص) دلایل مستندی برای ایمان ابوطالب(ع) آورد.

دبیر علمی کنگره بین المللی حضرت ابوطالب(ع)  اضافه کرد: مواد اصلی کنگره ابوطالب(ع) به عربی تهیه شده ولی تلاش می کنیم که این موارد نیز ترجمه شده و قابل استفاده عموم باشد، از این رو تقاضایی که از بزرگان حوزه داریم این است که در این امر وارد شوند و سلوک حضرت ابوطالب(ع) را مطالعه کنند چون در مورد ایشان مطالب و معارف زیادی وجود دارد.

وی تصریح کرد: یکی از سکوهایی که می خواهیم بر آن تکیه کنیم بحث اشعار ابوطالب(ع) است که در کتب مختلف آمده تا جایی که یکی از بزرگان اهل سنت نقل کرده این اشعار از معلقات سبع بلیغ تر است که می توانیم از آنها در متون درسی حوزه و در بعد تفسیری، کلامی، ادبیات و لغت نیز مورد استفاده قرار بگیریم.

آیت الله یوسفی غروی در ادامه از آماده سازی 10 جلد کتاب از اشعار ابوطالب(ع) از نویسندگان مختلف خبر داد و عنوان کرد: در عرصه های دیگر نیز آثاری در دست آماده سازی قرار دارد که همه این ها در کنار مقالاتی که به دبیرخانه می رسد می تواند مجموعه مفیدی برای رجوع علما و حتی مردم باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فراخوان مقالات همایش حضرت ابوطالب (ع) تصریح کرد: آثار و مقالات باید در سه رکن کلامی و ادبی و تاریخی باشد و همچنین ارتباط حضرت ابوطالب (ع) با پیامبر (ص) مورد توجه است.

دبیر علمی کنگره بین المللی حضرت ابوطالب(ع) در پایان عنوان کرد: فراخوان عمومی مقالات از مهرماه و ابتدای سال تحصیلی حوزه علمیه انجام شده است و تا پایان سال فرصت ارسال مقالات وجود دارد./1330/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات