۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰
کد خبر: ۵۸۲۲۹۳
رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان خبر داد؛

فعالیت مواکب مرزها از ۵ صفر/ راه اندازی ۶ اردوگاه در چذابه

حجت الاسلام موسوی با اشاره به فعالیت حدود ۶۰۰ موکب در دو مرز شلمچه و چذابه، گفت: فعالیت رسمی مواکب از ۵ صفر آغاز و تا ۲۵ صفر ادامه خواهد داشت.
حجت الاسلام سیدمحمود موسوی، مسؤول ستادبازسازی عتبات عالیات خوزستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام سید محمود موسوی، رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان خوزستان، پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به اینکه خوزستان از سال 92 تاکنون میزبان میلیون های زائر حسینی است، اظهار داشت: امسال نیز در 4 ورودی استان، موکب هایی راه اندازی شده و به عبارتی دیگر از اندیشمک تا کربلا مواکب خدمت رسان به زائران حسینی برپا شده است.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان با بیان اینکه 60 موکب از خوزستان فردا عازم کربلا می شوند، خاطرنشان کرد: یک موکب خوزستانی نیز در سامراء مستقر خواهد شد ضمن اینکه 90 درصد مواکب در مرز شلمچه مستقر و  استقرار 10 درصد باقی مانده امروز و فردا به پایان می رسد البته در این مدت نیز خدماتی به زائران ارائه شده است اما خدمت رسانی رسمی مواکب از سه شنبه(5صفر) آغاز می شود.

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه پخت و پز مواکب از 5 صفر تا 25 صفر ادامه پیدا می کند، افزود: تاکنون 310 موکب در شلمچه و 261 موکب در چذابه نصب شدند البته در چذابه نیز مدنظر بر برپایی 301 موکب دائم بود اما به علت جابه جایی ها فعلا 261 موکب برپا شده است منتهی در چذابه زمین ها را بصورت ثبتی و 20 ساله تحویل موکب داران دادیم.

حجت الاسلام موسوی با بیان اینکه طول مواکب مستقر در چذابه 3 کیلومتر است، گفت: مواکب به مردم واگذار شده و به هیچ سازمان دولتی در چذابه زمین جدید برای راه اندازی موکب داده نشده است البته مساحت موکب ها براساس توان ارائه خدمات در اختیار موکب داران قرار می گیرد و اجازه ساخت مواکب دو طبقه و در طی 2 سال داده شده است.

وی در رابطه با موکب داران چذابه ادامه داد: موکب داری که در هر وعده از 500 زائر پذیرایی کند مساحتی 23*10 را تحویل خواهد گرفت و موکب داری که در هر وعده غذایی از دو هزار نفر پذیرایی کند 23*20 تحویل می گیرد و موکب داری که بیشتر از این تعداد ارائه خدمات کند مساحت 23*30 را برای برپایی موکب تحویل خواهد گرفت.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان با تأکید بر این نکته که مواکب در چذابه فقط به ارائه خدمات مشغول خواهند شد، افزود: 6 اردوگاه در چذابه به مساحت 23*25 برای خواب، استراحت، اقامه نماز، قرآن خوانی و دعا در نظر گرفته شده است که به ترتیب در اختیار بسیج نفت، بسیج شرکت فولاد خوزستان، بسیج دانشجویی دانشگاه های استان، استان های اصفهان، کرمان و چهارمحال و بختیاری قرار گرفتند.

این مقام مسؤول با بیان اینکه در سال های آینده همه مواکب برخوردار از نمای اربعینی خواهند شد، اضافه کرد: 800 موکب شناسنامه دار و  500 موکب در حال اخذ پروانه هستند و هر موکبی را که در دو مرز بدون اخذ شناسنامه نصب شود طی هماهنگی ها برچیده می شود.

حجت الاسلام موسوی از برگزاری دوره های آموزش مدیریت مواکب، تعیین ناظم، آمر به معروف و ناهی از منکر در هر موکب و از اعضای همان موکب برای موکب داران خبر داد و گفت: گوشت، برنج، آب معدنی، یخ و حبوبات نیازهای اصلی مواکب هستند و با توجه به گرمای هوا اگر مردم خواهان ادای نذر هستند، نذر یخ یا آب را مدنظر داشته باشند./9456/پ203/ب1

ارسال نظرات