۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۵۸۳۳۲۰

نشست تخصصی «رابطه علم حقوق و فقه اسلامی» برگزار شد

نشست تخصصی بررسی «رابطه علم حقوق و فقه اسلامی» با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه به همت انجمن علمی دانشجویی فقه و حقوق اسلامی دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان برگزار شد.
فقه و حقوق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، نشست تخصصی بررسی «رابطه حقوق ایران و فقه اسلامی» به همت انجمن علمی دانشجویی فقه و حقوق اسلامی و انجمن علمی دانشجویی حقوق در دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان برگزار شد.

احمد یوسف زاده، عضو هیأت علمی دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان در این نشست تخصصی اظهار داشت: فقه در ابتدا سیستمی مشابه کامن لایی داشت و مبتنی بر آرای فقها بود و بیشتر مربوط به حوزه اعمال شخصی افراد می شد و فقها به فکر تشکیل حکومت به شکل فعلی نبودند.

وی افزود: به دلیل بستر مذهبی جوامع اسلامی، قوانین حقوقی پس از ورود به این جوامع بر مبنای مذهب شکل گرفتند و فقها نقش عمده ای در تدوین قواعد حقوقی ایفا کردند.

یوسف زاده تاکید کرد: روبرویی با مسائل جدید حقوقی و عدم وجود پیشینه ای در فقه در خصوص این مسائل، به مرور زمان باعث شد تا قواعدی بدون توجه به فقه شکل بگیرد.

وی با تأکید بر این‌که ریشه تفرق میان فقه و حقوق را باید در حرکت کشورهای اسلامی به سمت حقوق مدون جستجو کنیم، افزود: با کثرت وضع قواعد حقوقی در خصوص موضوعاتی که در فقه دارای پیشینه ای نبودند، فاصله بین فقه و حقوق بیشتر شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان تصریح کرد: ارتباط تئوریک فقه و حقوق در جامعه ی ما به شکل یک منبع شریعت بوده و قواعد فقه هم عمدتا برای مراعات فردی است تا اعمال در قالب حکومت‌ و تئوری فقه حکومتی در قرن اخیر خاستگاه پیدا کرده است./۹۳۵/پ۲۰۴/ق

ارسال نظرات