۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۳
کد خبر: ۵۸۳۵۰۰
حخت الاسلام والمسلمین علم الهدی:

طلاب پیام و ‌آرمان های عاشورا و اربعین را برای جهان تبیین کنند

مدیر مدرسه علمیه آیت الله علم الهدی گفت: اربعین در واقع نوعی جشن پیروزی در نتیجه فداکاری‌ها و ایثارگری‌های اهل بیت(ع) عصمت و طهارت است که با توفیق الهی دستورات دینی و وظیفه الهی خود را ادا کردند.
اربعین

حجت الاسلام والمسلیمن سید عبدالهادی علم الهدی مدیر مدرسه علمیه آیت الله علم الهدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره جایگاه و اهمیت زیارت اربعین در منابع دینی، گفت: اربعین برنامه‌ای است که خاص حضرت سیدالشهدا(ع) بوده و برای هیچ یک از انبیا و اوصیا نیست.

وی افزود: اربعین در واقع نوعی جشن پیروزی در نتیجه زحمات، فداکاری‌ها و ایثارگری‌های اهل بیت(ع) عصمت و طهارت است؛ اهل بیت(ع) توانستند قهرمانانه و با توفیق الهی دستورات دینی و وظیفه الهی و انسانی خود را ادا کنند و با شهادت و اسارت خود به اهداف والا و مقدس امام حسین(ع) که همان آرمان‌های رسول خدا(ص)، مسأله بیداری انسان‌ها و امر به معروف و نهی از منکر بود برسند.

مدیر مدرسه علمیه آیت الله علم الهدی ابراز داشت: اربعین به عنوان جشن و بزرگداشتی است که امام حسین(ع) در آن پیروز شد و به خاطر فراموش نشدن این حرکت، قیام و اسارت، همه ساله باشکوه‌تر از سال‌های پیش با عشق و محبت عمیق‌تری برگزار می‌شود.

وی در ادامه بیان داشت: اربعین روزی بود که اهل بیت(ع) با تمام قدرت، آنچه از تبیین پیام عاشورا بر عهده داشتند به بهترین وجه ادا کردند و مردم سایر شهرها و بلاد را در رفت و آمد به شام و کربلا بیدار کرده و آگاهی بخشیدند.

حجت الاسلام والمسلمین علم الهدی اظهار داشت: اگر قرار بود یک ارتش چندهزار نفری با یزید و معاویه و سپاهیان آنها بجنگد هرگز به خاطر نفوذی که در مردم شامات و رعب و وحشتی که در میان آنها به جای گذاشته بودند نمی‌توانست موفق شود اما به مشیت الهی چند سر بریده به همراه زن و بچه‌های ضعیف و ساده توانستند بر قدرت‌های پوشالی یزید و معاویه پیروز شده و مردم شام و اطراف را آگاه کنند به طوری که وقت رفتن در کمال ذلت اهل بیت(ع) را به اسارت بردند اما وقتی برگشتند در نهایت عزت و قدرت بودند و مردمی که در زمان ورود اهل بیت(ع) به شام پایکوبی می‌کردند در زمان بازگشت ایشان، نوای دلتنگی و سوزدل سر داده بودند و از کردار و رفتار خود بسیار شرمنده و شرمسار بودند و با شکوه هر چه تمام اهل بیت(ع) را به سمت کربلا راهی کردند.

وی افزود: حتی شخص یزید با اینکه ابتدای کار مستانه و مغرورانه عمل کرده بود ولی در اخر کار، گناهِ کشتن امام را به گردن عبیدالله می‌انداخت، افرادی را محکوم به اعدام کرد، مجالس و محافلی برای اهل بیت(ع) برگزار کرد، در زمان بازگشت ایشان آنها را بدرقه پو امکانات زیادی برای ایشان فراهم کرد؛ تمام اینها حکایت از نفوذ و قدرت اهل بیت(ع) در میان مردم و حتی حکومت داشت.

استاد حوزه علمیه درباره آثار و پیام‌های پیاده روی اربعین اظهار داشت: برای زیارت امام حسین(ع) مخصوصاً در اربعین برای هر قدم اجر و ثواب حج، عمره و شرکت در جهاد با رسول خدا(ص) ذکر شده است؛ وقتی هر قدم چنین ثوابی دارد یقیناً قدم‌های بیشتر، حسنات مضاعفی به همراه خواهد داشت.

مدیر مدرسه علمیه آیت الله علم الهدی افزود:مردم ما نشان می‌دهند که چطور به آستان مقدس امام حسین(ع) و محضر ایشان ارادت دارند؛ در واقع مردم ایران با حرکت خود به دنیا اعلام می‌کنند که ما پیرو چنین اَبرمردی هستیم که با ایثارگری‌‌های خود و خانواده‌اش توانست جهان بشریت را آگاه کند و این عظمت را بیافریند.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که از ظرفیت راهپیمایی اربعین برای تبیین پیام عاشورا چطور می‌توان استفاده کرد، خاطرنشان کرد: بر عهده علما، بزرگان و طلاب است که از این فرصت استفاده کنند و به مردم نسبت به این حماسه آگاهی و توجه بدهند و از این طریق پیام عاشورا را تبیین کرده و بیش از همیشه آرمان‌‌های آن را انتقال بدهند./۹۶۹/ت۳۰۲/ق

ارسال نظرات