۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۲
کد خبر: ۵۸۳۵۲۴
امام جمعه موقت كاشان:

انسانها به اندازه وسعت قلوب خود از آيات الهی بهره مند می شوند

امام جمعه موقت كاشان با اشاره به ميزان بهره مندی انسانها از آيات الهی، گفت: يك گروه از انسانها قلوبشان مانند تخته سنگ جايی برای دريافت آيات الهی ندارند اما برخی ديگر به اندازه وسعت و حجم قلوب خود از آيات الهی می شوند.
حجت الاسلام اسلامي تبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامی تبار جمعه شب در جلسه تفسیر قرآن كه در مسجد آیت الله رضوی كاشانی برگزار شد، در ادامه تفسیر آیه 17 سوره رعد كه می فرماید، ‹‹أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَسالَتْ أَوْدِیَةٌ بِقَدَرِها››، گفت: نزول باران رحمت الهی به مناطق مختلف زمین است.

وی افزود: بارش باران بر روی صخره و تخته سنگ به هر میزان هم كه باشد هیچ سود و دستاوردی ندارد اما اگر باران روی زمین حاصلخیز ببارد آب را در خود ذخیره و  به صورت قنات و چشمه از آن برای كشت و كار  استفاده می شود.

حجت الاسلام اسلامی تبار با اشاره به اینكه خداوند در این آیه، آیات قرآن را به باران رحمت تشبیه كرده است، گفت: خداوند آیات قرآنی را كه از سرچشمه وحی الهی سرچشمه می گیرد و همه آنها خیر و بركت است را به باران رحمت الهی تشبیه كرده است.     

وی ادامه داد: آیات قرآن كه از سوی خدا نازل می شود مانند قطرات باران برای هدایت انسان نازل می شود تا انسانها از آیات الهی استفاده كنند، برخی انسانها در جذب آیات الهی مانند تخته سنگ هستند به طوریكه اگر پیامبراكرم(ص) نیز معجزه كند به اندازه سرسوزنی به قلب سخت و سنگ آنها نفوذ نمی كند.

امام جمعه موقت كاشان ادامه داد: ظرف قلوب این گروه به اندازه ای كوچك است كه هیچ چیزی را درون خودش جای نمی دهد و نمی تواند قطرات باران الهی را جذب كند اما ظرف قلوب برخی دیگر وسیع است و این وسعت درصدهایی دارد كه هر یك از انسان ها به اندازه ظرف خود از آن بهره مند است.

حجت الاسلام اسلامی تبار افزود: برخی انسانها از رحمت الهی بیشترین استفاده را می برند و بیشترین استفاده را به دیگران می رسانند اما برخی انسانها از رحمت الهی استفاده نمی كنند و استفاده هم نمی دهند.

امام جمعه موقت كاشان گفت: خداوند در آیه 18 سوره رعد می فرماید قلب هایی كه ظرفیت پذیرش معارف الهی داشتند و آن را پذیرفتند در واقع دعوت الهی را هم به لحاظ اعتقادی و هم به لحاظ عملی استجابت كردند و در دنیا سعادتمند و در آخرت سرنوشت خوبی خواهند داشت.

حجت الاسلام اسلامی افزود: دلهایی كه ظرفیت پذیرش معارف الهی و استجابت دعوت الهی را ندارند مانند تخته سنگ و صخره ای هستند كه اگر تا قیامت هم باران الهی بر آنها ببارد هیچ سود و دستاوردی نخواهد داشت و اگر پیامبر نیز برایشان معجزه هم بیاورد او را ساحر خطاب می كنند.

وی افزود: خداوند در ادامه این آیه می فرماید، ‹‹وَ الَّذینَ لَمْ یَسْتَجیبُوا›› كسانی كه دعوت الهی را استجابت نمی كنند بدترین سرنوشت و بدترین عاقبت را دارند و دچار سرنوشت سختی می شوند به طوریكه اگر تمام كره زمین با هرآنچه كه بر روی زمین است حتی دو برابرآن از آنها باشد حاضر هستند همه را بدهند تا از آن سختی نجات پیدا كنند.

امام جمعه موقت كاشان گفت: امیرمومنان در نهج البلاغه می فرماید، وضعیت این افراد را در قیامت قابل توصیف نیست و  نمی توان توصیف كرد كه در چه وضعیت سختی  قرار می گیرند كه حاضر است همه هستی خودش را بدهند تا از آن وضعیت سخت نجات پیدا كنند.

حجت الاسلام اسلامی تبار ادامه داد: خداوند پیشنهاد انسان را كه قبول نمی كند بلكه بعد از رهایی از آن وضعیت سخت به مرحله حسابرسی وارد می شود و در این مرحله مردم دو گروه هستند، حسابرسی آنهایی كه نامه اعمال شان در دست راست آنها است آسان اما برخی دیگر كه نامه اعمال شان در دست چپ  است حسابرسی سخت و دشوار دارند.

وی افزود: امیر مومنان(ع) می فرماید، ‹‹إرحَمْ تُرحَمْ››  اگر انسانها در این دنیا به یكدیگر رحم كنند خداوند در قیامت به آنها رحم خواهد كرد، اگر آبروی یكدیگر را حفظ كنند آبروی آنها در قیامت حفظ خواهد شد و یا اگر به یكدیگر سخن نگیرند درقیامت به آنها سخت گرفته نخواهد نشد.

امام جمعه موقت كاشان گفت: كسانی كه دعوت خدا را اجابت نكنند وضعیت سخت و دشواری در انتظار آنها است به طوریكه حاضر می شوند تمام دنیا و حتی دو برابر آن را بدهند تا از این وضعیت نجات پیدا كنند و خدا قبول نخواهد كرد و حسابرسی سختی در انتظار آنها است./1307/پ۲۰۳/ق

ارسال نظرات