۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۸
کد خبر: ۵۸۳۶۵۶

چند خبر کوتاه از خراسان شمالی

ثبت نام بیش از ۹ هزار زائر اربعین در خراسان شمالی، پذیرایی از زائران رضوی در ۱۵ موکب شیروان و برگزاری مسابقه کتابخوانی طرح «دوستدار کتاب» عناوین برخی از اخبار این استان است.
اخبار کوتاه خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، مدیر حج و زیارت خراسان شمالی، از ثبت نام ۹هزارو۸۲۳ زائر اربعین در سامانه سماح خبر داد و گفت: از این تعداد برای ۹هزارو ۶۹۲ زائر ویزا صادر شده است.

محمدباقر قاصری با بیان اینکه قرار بر این بود تا نام نویسی در سامانه سماح چهارم آبان ماه  پایان یابد اما با توجه به استقبال متقاضیان این مدت ۲۴ ساعت تمدید شد، گفت: متقاضیان سفر اربعین حسینی تا ساعت ۲۴ روز شنبه پنجم آبان ماه فرصت دارند تا برای دریافت ویزا، بیمه و خدمات درمانی در سامانه سماح نام نویسی کنند.

وی از ثبت نام 9 هزارو 823 زائر اربعین در سامانه سماح خبر داد و با اشاره به اینکه از این تعداد برای 9 هزارو 692 زائر ویزا صادر شده است، افزود: از مجموع تعداد ثبت نام کنندگان روز گذشته 12 نفر ثبت نام کرده اند که مدارک برای صدور ویزا ارسال شده و 119 نفر از ثبت نام کنندگان هیچ مراجعه ای برای تکمیل مدارک نداشته اند.

قاصری با بیان اینکه متقاضیان باید در فرصت باقیمانده برای ثبت نام به سامانه سماح و دفاتر خدمات زیارتی در سراسر استان مراجعه کنند، اظهارداشت: ویزای زایران ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از تحویل مدارک صادر و تحویل آنان خواهد شد.

مدیر حج و زیارت خراسان شمالی گفت: صدور ویزا تا روز دوشنبه هفتم آبان ماه ادامه خواهد داشت.

زائران امام رضا(ع) در 15 موکب شیروان پذیرایی می شوند

رییس شورای هیات مذهبی شیروان گفت: 15 موکب ثابت و سیار برای استقبال و پذیرایی از زائران گذری امام رضا(ع) در مسیرهای ارتباطی این شهرستان آماده شده است.

محمد محمدزاده قانعی اظهار داشت: همچنین 23مسجد شهری و روستایی از رضاآباد غربی تا فیض آباد شیروان برای استقبال از کاروان های پیاده حرم رضوی آمادگی دارند.

وی با اشاره به 30 کاروان پیاده از شیروان به مشهد مقدس برای شرکت در مراسم اربعین گفت: این کاروان ها شامل هفت هزار و 330 نفر هستند که از این تعداد چهار هزار نفر آقا و مابقی خانم هستند.

محمدزاده با بیان اینکه آمار تقریبی زائران عبوری 15 هزار نفر از خراسان شمالی و پنج هزار نفر از استان های شمالی برآورد شده است افزود: آماده سازی مسیر پیاده روی توسط ادارات مربوطه، سرکشی به محل استراحت زائران و ارائه خدمات بهداشتی توسط شبکه بهداشت و هلال احمر از جمله اقدامات در این ایام می باشد.

رییس شورای هیات مذهبی شیروان گفت: مراسم دسته روی اربعین هم روز سه شنبه هشتم آبان ماه از محل مساجد تا مصلی نماز جمعه و پس از آن زیارت اربعین در مصلی قرائت می شود.

برگزاری مسابقه کتابخوانی طرح «دوستدار کتاب»

جلیل امانی، مسئول کارگروه ستاد هماهنگی روستاهای دوستدار کتاب روستای ارکان بجنورد گفت: مسابقه کتابخوانی طرح «دوستدار کتاب» در پنج محور و موضوع حقوق شهروندی، راه های جذب جوانان به مسجد، پدافندغیرعامل، حق الناس، زندگی حضرت رسول و امام رضا علیهم السلام برگزار می شود.

وی با بیان اینکه برای هر موضوع جزوه ای جدا از مهم ترین مبانی آن موضوع تهیه شده و در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد، افزود: از بیست و هفتم مهرماه تا هفدهم آبان ماه سال جاری، هر جمعه از یک موضوع در محل مسجد جامع و حسینیه روستا آزمون گرفته می شود.

امانی، جوایز این مسابقات را 20 جایزه 50 هزار تومانی، پنج جایزه 30 هزار تومانی و دیگر هدایای نقدی و غیر نقدی اعلام کرد.

انتخاب نام نیکو از حقوق فرزندان بر والدین است

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور خراسان شمالی با تاکید بر اینکه انتخاب نام نیکو از حقوق فرزندان بر والدین است، گفت: رسانه ها باید انتخاب نام نیکو برای فرزندان را در خانواده ها رواج دهند.

حجت الاسلام عقیل فرزانه اظهار کرد: متاسفانه اغلب در صدا و سیما اسامی ائمه(ع)، برای نقش های فقیر و مستضعف  و اسامی جدید، برای نقش های ثروتمند و... استفاده می شود که این مسئله در ترویج لنتخاب اسم ائمه اثر عکس می گذارد.

وی افزود: اگر اسامی نامتعارف در فرهنگ ما در حال رواج یافتن است به علت آگاهی ندادن درست در این مسئله است جای خالی اینچنین مسائل در کتاب ها خالی است و باید در آگاهی دادن این موضوع اهتمام بیشتری داشته باشیم./9314/پ۲۰۴/ب۱

ارسال نظرات